• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3661 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ آبان

آيت‌الله آملي‌لاريجاني:

روابط قضايي ايران و عراق به ارتقاي سطح تعاملات سياسي دو كشور مي‌انجامد

رييس قوه قضاييه گفت: روابط حقوقي و قضايي ايران و عراق مي‌تواند به ارتقاي سطح تعاملات سياسي دو كشور بينجامد. به گزارش ايسنا، آيت‌الله آملي‌لاريجاني كه به عراق سفر كرده است، در نشست خبري كه پس از ديدار هيات قضايي دو كشور و به همراه همتاي عراقي وي برگزار شد، به تشريح توافقات به‌عمل آمده و مباحث مطرح شده در گفت‌وگوهاي دوجانبه پرداخت. رييس دستگاه قضاي جمهوري اسلامي ايران در تبيين اهداف اين سفر تصريح كرد: هدف اصلي اين سفر تقارب اهداف مشترك بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق است. در اين سفر درباره موضوعاتي از قبيل مسائل حقوقي و قضايي بين دو كشور بحث‌هايي صورت گرفت. آملي لاريجاني ادامه داد: همچنين در اين سفر توافقاتي كه طرفين پيش از اين در جمهوري اسلامي ايران صورت داده بودند، مورد پيگيري قرار گرفت و بر اجراي مصوبات توافقنامه‌هاي چهارگانه كه بين دو كشور در ايران امضا شده بود، تاكيد شد. توافقنامه‌هاي امضا شده قبلي بين دو كشور، توافقنامه‌هاي بسيار مهمي هستند كه در زمينه انتقال محكومان و استرداد مجرمان، معاضدت قضايي در امور شخصي و مدني و معاضدت قضايي در امور جزايي و كشوري منعقد شده‌اند. رييس دستگاه قضاي جمهوري اسلامي ايران ادامه داد: تبادل‌هاي صورت گرفته بين دو كشور، تبادل‌هاي بسيار مهمي هستند كه اگر ظرفيت‌هاي آنها فعليت پيدا كند، بسياري از مشكلات حل مي‌شود. رييس قوه قضاييه جمهوري اسلامي ايران افزود: ما بر اجرايي شدن اين تفاهمنامه‌ها تاكيد كرديم و طرف عراقي نيز همانند جمهوري اسلامي ايران خواستار اجرايي شدن اين تفاهمنامه‌ها بود. آملي لاريجاني در ادامه با اشاره به بحث‌هاي صورت گرفته در ديدارش با رييس شوراي عالي قضايي جمهوري عراق در رابطه با خصايص قضايي دو كشور اظهار كرد: در مورد خصايص قضايي دو كشور مذاكراتي صورت گرفت. وي ادامه داد: تفاهمنامه‌اي نيز در اين جلسه ميان دادستان كل كشور ايران و دادستان كل جمهوري عراق منعقد شد كه اين تفاهمنامه، تفاهمنامه بسيار مهمي است. رييس قوه قضاييه كشورمان در مورد مفاد تفاهمنامه امضا شده بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق گفت: اين تفاهمنامه مواد مختلفي دارد كه براي پيشرفت در علائق قضايي و حقوقي دو كشور بسيار مهم است كه از جمله اين مواد مي‌توان به ماده‌اي در رابطه با مسائل حقوق بشر بين دو كشور و تعاملاتي كه در صحنه بين‌المللي مي‌توانند با هم در اين زمينه داشته باشند، اشاره كرد.
تلقي‌هاي غربي‌ها از حقوق بشر را
 نخواهيم پذيرفت
آملي لاريجاني يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق با داشتن مشتركات فراوان ديني و اسلامي مي‌توانند حقوق بشر پيشنهادي خود را بر اساس مباني اسلام داشته باشند. وي در ادامه با اشاره به تلقي‌هاي كشورهاي غربي از مساله حقوق بشر گفت: ترديدي نيست كه ما تلقي‌هاي غربي‌ها از حقوق بشر را نخواهيم پذيرفت. رييس قوه قضاييه كشورمان بيان كرد: تعريف حقوق بشر از ديدگاه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق مي‌تواند تاثير بسزايي در روابط دو كشور و هم در صحنه بين‌المللي داشته باشد. آملي‌لاريجاني در ادامه با بيان اينكه مساله تعاملات حقوقي و قضايي بين دو كشور ايران و عراق نيز در اين ديدار مورد بحث و بررسي قرار گرفت، ابراز اميدواري كرد برحسب تفاهمنامه امضا شده ميان دو كشور بتوان نسبت به آموزش قضات جمهوري عراق و همچنين تعاملات حقوقي و قضايي گام‌هاي مهمي برداشت. وي تصريح كرد: مسلما روابط حقوقي و قضايي بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق مي‌تواند به ارتقاي سطح تعاملات سياسي بين دو كشور بينجامد. رييس قوه قضاييه خاطرنشان كرد: اميدواريم عراق به عنوان كشوري مستقل، يكپارچه، قدرتمند و پيشرفته بتواند در منطقه نقش بيشتري ايفا كند و براي جمهوري اسلامي ايران نيز داشتن چنين همسايه‌اي حتما از امور مهمه و راهبردي است. حمايت و كمك به كشور عراق جزو استراتژي‌هاي درازمدت جمهوري اسلامي ايران است.  
از منظر كشورهاي منطقه، تروريسم معناي واحدي دارد
رييس دستگاه قضايي جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا در زمينه مبارزه با تروريسم هم بين دو كشور تفاهم‌هايي صورت گرفته است يا خير؟ گفت: از منظر كشورهاي غربي، طبيعي است كه نسبت به تروريسم و تعريف آن چيز ديگري مطرح شود؛ اما از منظر كشورهاي منطقه، تروريسم معناي واحدي دارد. اينكه تروريست‌ها از كشورهاي ديگر به كشور عراق حمله كنند و اين كشور را مورد هجوم خود قرار دهند، اين از منظر ما و همه كشورها مصداق قطعي تروريسم است. اگرچه برخي كشورهاي سلطه‌گر از جمله امريكا تصورات ديگري از بحث تروريسم القا مي‌كنند، اما در عراق و سوريه مساله تروريسم و تروريست‌ها كاملا واضح است. آملي لاريجاني در ادامه با اشاره به دفاع‌هاي ناصحيح كشورهاي غربي از بحث تروريسم تصريح كرد: اگر دفاع‌هاي ناصحيح غربي‌ها از بحث تروريسم نباشد، حقيقت امر منكشف و آشكار خواهد شد. براي ما - يعني ايران و عراق- مساله بسيار روشن است و ايران حمايت كامل و قاطع خود از عراق را در مبارزه با تروريسم انجام خواهد داد و ان‌شاءالله پيروزي عراق در مبارزه با تروريست‌ها كامل خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون