• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3661 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ آبان

جنگنده‌هاي ائتلاف عربي باز شهروندان غيرنظامي را نشانه گرفتند

زندانيان يمن، تهديدهاي جديد امنيتي عربستان

گروه جهان

يمني‌هاي زنداني در غرب اين كشور هم تهديدهاي امنيتي براي عربستان سعودي به حساب مي‌آيند. درست 48 ساعت پس از آنكه نام عربستان سعودي در شوراي حقوق‌بشر سازمان ملل براي چهارمين بار به عنوان عضو ثبت شد، حملات بي‌امان ائتلاف عربي به رهبري سعودي به مناطق مختلف يمن از سر گرفته شد. در حالي كه عربستان سعودي ادعا مي‌كند به دنبال دفع تهديدهاي امنيتي عليه خود است، يك بار مجلس ختمي در صنعا هدف قرار مي‌گيرد و روز ديگر هم زنداني در غرب يمن. به گفته شاهدان عيني حمله غروب شنبه صورت گرفت و هدف هم مجتمع امنيتي بود كه بخشي از آن به يك زندان اختصاص پيدا كرده بود. اين منطقه تحت اختيار حوثي‌ها است كه بيشتر قسمت‌هاي شمال و غرب يمن را به خود اختصاص داده‌اند. آژانس خبري صبا كه كنترل آن در اختيار حوثي‌ها است در تازه‌ترين گزارش خود اعلام كرده است كه حداقل 43 نفر در اين حمله جان خود را از دست داده‌اند و ده‌ها نفر هم زخمي شده‌اند. بيشتر كشته شده‌ها از زندانيان هستند. تلويزيون‌هاي يمن تصاوير اجسادي را نشان مي‌داد كه با ملحفه پوشانده شده بودند و روپوشي از پلاستيك هم روي آنها قرار داشت. هنوز ائتلاف عربي به رهبري سعودي در خصوص اين حمله اظهارنظري نكرده است. يمن از سال 2014 تا به امروز ميزبان ناآرامي‌هايي است كه از يك سال پيش با ورود ائتلاف عربي به رهبري سعودي شكل و شمايل خونبارتري به خود گرفته است. عربستان سعودي به سهم‌خواهي از جانب رييس‌جمهور يمن برخاسته است و در اين جنگ نيابتي هر روز جنايت ديگري را به نام خود سند مي‌زند. عربستان سعودي به دنبال بازگرداندن منصور هادي حتي با ضرب گلوله است و اين در حالي است كه مردم يمن هر روز نسبت به بازگشت آرامش نااميد‌تر مي‌شوند. پس از حمله سعودي به مراسم ختمي در صنعا بود كه آمار بالاي كشته‌هاي غيرنظامي، امريكا را به اين واكنش واداشت كه ما در سياست‌هاي خود در صنعا بازنگري خواهيم كرد. از بازنگري خبري نشد و گزارش‌هاي نهاد‌هاي حقوق بشري همچنان تاكيد دارد كه حملات عربستان سعودي مقصد كشته شدن شهروندان غيرنظامي در يمن است. اين در حالي است كه سعودي‌ها براي تبرئه خود انگشت اتهام را به سمت حوثي‌ها نشانه رفته‌اند و مي‌گويند كه حوثي‌ها در مناطق غيرنظامي مامن گزيده‌اند و به همين دليل راهي نمي‌ماند جز حمله به همين مناطق براي دفع خطر حوثي‌ها. حمله به پايگاه نظامي در غرب يمن در حالي صورت گرفت كه تنها چندساعت پيش از آن حملات سعودي‌ها به شهر تعز، 18 نفر را به كشتن داده بود و به گفته شاهدان عيني، بيشتر كشته‌شدگان هم كودكان بوده‌اند. عربستان در حالي بي‌توجه به هشدارهاي بين‌المللي به حملات خود به يمن ادامه مي‌دهد كه مذاكرات سياسي براي پايان دادن به اين بحران در بن بست كامل قرار گرفته است. آخرين آتش‌بس كه اوايل هفته گذشته اعمال شده بود تنها 72 ساعت دوام آورد و پس از اين بازه زماني هيچ كدام از طرفين تن به تمديد ندادند. منصور هادي نيز روز شنبه طرح صلحي را كه سازمان ملل براي حل بحران پيشنهاد داده بود رد كرد. اين طرح به نوشته نيويورك تايمز، در بازه زماني كوتاه‌مدت و به تدريج هادي را از قدرت كنار مي‌زد و اين در حالي بود كه با توجه به بستر اجتماعي حوثي‌ها، به اين گروه سهمي در سياست داده شده است. البته در همين طرح از حوثي‌ها خواسته شده كه از بخش اعظم تصرفات خود در شهرها خارج شوند. هادي با رد اين طرح گفته آن را كودتايي به نفع حوثي‌ها خوانده و تاكيد كرده كه اجراي اين طرح منجر به خونريزي‌هاي بيشتر در يمن خواهد شد.
به گفته تحليلگران مسائل بين‌المللي، مشكل عربستان سعودي در يمن، حوثي‌ها نيستند بلكه اين كشور به دليل ادعاهايي كه در خصوص اتحاد حوثي‌ها با ايران مطرح كرده به دنبال شكست دادن دشمن فرضي خود در صنعا به هر قيمتي است. اخيرا جان‌كري، وزير امور خارجه امريكا با بالاگرفتن تنش‌ها در يمن از هر دو طرف منازعه يعني سعودي‌ها و حوثي‌ها خواسته است كه به ميز مذاكره بازگردند. وزارت دفاع يمن مي‌گويد كه سعودي‌ها با وجود آنكه فعلا سكوت اختيار كرده‌اند اما در اين حملات دست داشته‌اند و اين حمله به پايگاه امنيتي در حقيقت يكي از ده‌ها موارد حملاتي است كه در طول روز عليه يمني‌ها صورت مي‌گيرد. با وجود آنكه آمار اوليه مي‌گويد تعداد كشته‌هاي زنداني نزديك به 50 نفر است اما حوثي‌ها مي‌گويند حداقل 100 نفر كشته شده‌اند و اجساد آنها بايد از زير آوارهاي ناشي از انفجار بيرون كشيده شود. سازمان ملل، تنش در يمن را مصيبت انساني مي‌خواند و اين در حالي است كه يونيسف و ديگر نهادهاي مربوطه هشدار مي‌دهند كه يمن در آستانه مصيبت انساني و قحطي و گرسنگي قرار دارد.
در ادامه روند تبادل آتش ميان ارتش يمن و سعودي‌ها، ارتش مردمي يمن با بمباران موشكي مراكز عملياتي ارتش عربستان در پايگاه «الشرفه» در نجران و هدف قرار دادن تجمع نيروهاي عربستاني در شرق پايگاه «الفواز» در جازان با موشك‌هاي كاتيوشا، خسارات سنگيني را به ارتش اين كشور وارد كرد. توپخانه‌هاي ارتش يمن و كميته‌هاي مردمي مراكز تجمع سربازان عربستاني در پشت مركز كنترل «عليب» در نجران كه پيش‌تر در حملات خود منهدم كرده بودند، را هدف قرار داده و محل تجمع سربازان عربستاني در مركز «جلاح» در جازان را با چندين خمپاره هدف قرار دادند. ‌
مردم يمن چاره‌اي جز دفاع ندارند
محمد عبدالسلام، سخنگوي جنبش انصارالله يمن با توجه به فضاسازي‌هاي عربستان سعودي در خصوص حملات حوثي‌ها اعلام كرد كه پس از گذشته
19 ماه از حملات و تجاوزات سعودي و ويراني يمن، مردم يمن چاره‌اي به جز دفاع از خود در برابر تجاوزگري‎هاي دشمن ندارند. ارتش يمن و كميته‌هاي مردمي وابسته به انصارالله و يگان‌هاي موشكي بايد تلاش‌هاي خود براي پاسخ به جنايتكاران را بيشتر كنند.
عبدالسلام در صفحه فيسبوك خود نوشت: عربستان طي 24 ساعت گذشته كشتارهاي متعددي را در مناطق مختلف يمن مرتكب شد كه هر كدام وحشيانه‌تر از ديگري بوده است. پس از شهادت 26 نفر از يمني‌ها در حملات شنبه شب در مناطق الصلو در تعز، صراوح در مارب و شدا در صعده، چهارمين حمله سعودي كه مركز امنيتي منطقه الزيديده در الحديده را هدف قرار داده است، بيشترين تلفات را بر جاي گذاشت كه در پي آن 60 نفر كشته و 40 نفر زخمي شدند. اكنون پس از 19 ماه از آغاز حملات سعودي عليه يمن، مردم يمن چاره‌اي به جز دفاع از خود و آينده فرزندان‌شان ندارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون