• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3661 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ آبان

چهره‌ها - خبرها

موگريني براي تبادل نظر آمده بود نه مذاكره

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان درباره سفر مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به ايران اظهار داشت: خانم موگريني به صورت ويژه براي تبادل نظر ـ و نه مذاكره ـ در مورد سوريه، پايان دادن به درگيري‌ها و پيدا كردن راه‌حل سياسي براي سوريه به ايران آمده بود. ما هم نظرات خودمان را هم در مورد ضرورت مبارزه با تروريسم و هم در مورد نحوه رسيدن به راه‌حل سياسي كه همانا توجه و اعتماد به خواست مردم سوريه است، با جزيياتي كه پيش از اين در ديدگاه‌هاي ايران بيان شده بود، مطرح كرديم. وي افزود: در ملاقات با رييس‌جمهور نيز در مورد اجراي برجام و تلاش‌هايي كه نياز است از سوي اروپايي‌ها براي اجراي بهتر برجام صورت بگيرد، گفت‌وگو شد و بحث‌هاي خوبي هم در اين زمينه صورت گرفت. وزير امور خارجه با تاكيد بر اينكه ما معتقديم همه دنيا بايد با تروريسم بدون پيش‌شرط مقابله كند، گفت: سياست‌هاي ديگري را كه اروپايي‌ها در گذشته به اشتباه داشتند، به جاي خود با آنها در آن خصوص بحث و تبادل نظر خواهيم كرد. ظريف ادامه داد: به عنوان يك نظام مردم‌سالار و نظامي كه همواره بر اساس راي مردم در صحنه بين‌المللي حضور داشته و همين راي مردم هم مهم‌ترين عامل قدرت ما بوده و حمايت مردم است كه موجب شد تحريم‌ها شكست بخورد، معتقديم اين نظام از اينكه در ساير حوزه‌ها هم نظراتش را مطرح كند نگراني ندارد. وي گفت: سياست خارجي و روابط خارجي يك مجموعه‌اي از اقدامات است كه توسط دستگاه‌هاي مختلف شكل مي‌گيرد و اين اقدامات در سايه يك نظام منسجم ملي مي‌تواند در راستاي اهداف كشور باشد.

نگراني تركيه از فراخوان امريكا
در پي درخواست امريكا از خانواده‌هاي ديپلمات‌هايش در تركيه براي ترك اين كشور، وزراي خارجه دو كشور روز گذشته در تماسي تلفني درباره اين مساله و تحولات منطقه‌اي و نيز مبارزه با تروريسم مذاكره كردند. به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه ديلي صباح، منابع خبري اعلام كردند: مولود چاووش‌اوغلو، وزير خارجه تركيه در گفت‌وگوي تلفني با جان كري، همتاي امريكايي خود درباره مبارزه با تروريسم و درخواست امريكا از خانواده‌هاي كاركنان سفارت امريكا در تركيه براي ترك اين كشور مذاكره كرد. دو طرف همچنين در اين تماس تلفني به رايزني درباره روابط دوجانبه و پاره‌اي از مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي پرداختند. وزارت خارجه امريكا از اعضاي خانواده‌هاي كارمندان خود در استانبول خواسته به دلايل امنيتي تركيه را ترك كنند. براساس اعلام وزارت خارجه امريكا افزايش تهديدهاي امنيتي عليه امريكايي‌ها و اطلاعاتي كه نشان مي‌دهد «گروه‌هاي افراط‌گرا در پي صدمه زدن به شهروندان امريكايي هستند»، علت صدور چنين دستوري بوده است. هفته گذشته هم وزارت خارجه امريكا با صدور هشداري از شهروندان ايالات متحده خواسته بود حتي‌المقدور از سفر به مناطق جنوب شرقي تركيه پرهيز كنند و در بقيه نقاط اين كشور هم هوشمندانه تردد كنند.

 

طالبان مذاكره با كابل را رد كرد

سخنگوي طالبان افغانستان در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط، در پاسخ به اينكه آيا طالبان اخباري مبني بر ديدارهاي محرمانه با دولت افغانستان در قطر در هفته گذشته را تاييد مي‌كند يا خير، گفت: ما مذاكرات و ديدارهاي محرمانه با نمايندگان دولت اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان را رد كرده و اين اخبار صحت ندارد. وي در پاسخ به سوالي پيرامون نتيجه اين ديدارها نيز گفت: زماني كه ما ديدارها را نپذيرفته‌ايم اين امر بدين معناست كه هيچ ديداري صورت نگرفته است. ملا ذبيح‌الله در پاسخ به سوالي پيرامون اينكه آيا طالبان در راستاي مسير گلبدين حكمتيار، رهبر «حزب اسلامي» در افغانستان، يكي از بزرگ‌ترين گروه‌هاي مخالف مسلح كه اخيرا با دولت توافق صلح امضا كرد، حركت مي‌كند، گفت: نه. حكمتيار تاريخ و مسلك خاص خود را دارد. تفاوت‌هاي بسياري ميان مسير دوطرف وجود دارد. سخنگوي طالبان در مورد اخباري پيرامون مخفي شدن ملا هيبت‌الله، رهبر جديد طالبان گفت: امير امارت افغانستان مخفي نشده است بلكه او در ميان مردمش و در جبهه‌هاي نبرد حضور دارد و حالش خوب است و رهبري نبرد عليه نيروهاي امريكايي در افغانستان و بزرگ‌ترين پيمان نظامي (ناتو) مساله‌ ساده‌اي نيست كه افرادي كه مخفي شده‌اند بخواهند هدايت آن را برعهده بگيرند. اما ما امر شده‌ايم كه تمامي احتياط‌هاي لازم و تدابير امنيتي را اتخاذ كنيم. اما اين مساله به هيچ‌وجه به منزله مخفي شدن و رها كردن كار نيست بلكه در چارچوب تدابير امنيتي براي ادامه فعاليت به صورت بهتر و امن‌تر است. وي افزود: بايد در حال حاضر احتياط پيشه كرد چرا كه مسوولان امارت اسلامي با تهديدهاي بسيار زيادي مواجه هستند و به همين منوال فعاليت نظامي فقط منوط به يك شخص يا چندشخص با پست‌هاي عالي نيست بلكه يك بنيان كامل است و شاخه‌هاي مختلفي دارد و تمامي افغانستان را پوشش مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون