• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3662 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان

مجيد فراهاني در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح كرد

توجه به مبارزه با فساد در ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم

در ماه‌هاي باقيمانده دولت چه اقداماتي را بايد انجام دهد تا بتواند پايگاه راي خود را براي راي مجدد در سال 96 پاي صندوق راي بكشاند و اعتماد مردم را جلب كند؟ آيا اين اقدامات بايد زودبازده باشند؟
 مهم‌ترين مشكل كثيري از مردم وضعيت معيشتي و اقتصادي آنها است. امروز همچنان مردم در خصوص بديهي‌ترين مسائل و مشكلات اقتصادي خودشان تحت فشار هستند و ركود در بخش‌هاي مسكن و صنعت از يك‌سو و كند پيش رفتن دستاوردهاي پسابرجام و رفع تحريم‌ها به طور عملي و واقعي از سوي ديگر باعث شده تا هزينه‌هاي مردم روز به روز بالاتر برود. همچنين موج بزرگ بيكاري و پايين بودن درآمد‌هاي بسياري از مردم باعث شده تا از اين حيث فشار اقتصادي زيادي بر دوش طبقات آسيب‌پذير وارد شود. به نظر مي‌رسد كه دولت در تحقق پروژه اصلي خود كه برجام بوده موفق عمل كرده است اما در استفاده از ثمرات اين پروژه كار به كندي پيش مي‌رود. پيشنهاد مي‌شود كه در ماه‌هاي باقيمانده از عمر دولت ستاد استفاده از ظرفيت‌هاي پسابرجام در ساختار آن تشكيل شود. بسياري از مجموعه‌هاي دولتي در وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت امور اقتصاد و دارايي، وزارت كار و امور اجتماعي، شركت‌هاي دولتي و ساير بخش‌هاي اقتصادي دولت بايد بتوانند فرصت‌هاي بالقوه را بالفعل كنند. هنوز كه هنوز است دستگاه‌هاي اقتصادي و بانكي كشور براي بهره‌برداري از فرصت‌هاي پسابرجام آماده نيستند؛ امروز كشور در گشايش اعتبارات دچار مشكلاتي است و در جذب سرمايه‌گذار و ايجاد فضاي جديد در موقعيت پسابرجام چندان موفق نبوده‌ايم. از اين رو به نظر مي‌رسد بايد دولت در اسرع وقت يك ستاد فعال و منسجم براي تحقق و بالفعل شدن فرصت‌هاي اقتصادي پسابرجام متشكل از همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اقتصادي تشكيل دهد و مرتب گزارش اقدامات اين ستاد به اطلاع هيات دولت برسد. اگر اين اتفاق در ماه‌هاي باقيمانده رخ ندهد، مخالفان دولت موفق مي‌شوند تا شكست برنامه‌هاي دولت را در حوزه اقتصادي در انتخابات آتي اعلام و از آن به نفع خود بهره‌برداري كنند. همچنين بايد توجه كرد كه اگر مردم نتيجه تغييرات مثبت و دستاوردهاي دولت را در زندگي شخصي خود احساس نكنند، در چنين حالتي براي افكار عمومي شكست اقتصادي دولت باورپذير خواهد شد. مردم بايد ثمرات اقدامات دولت را در سفره خودشان مشاهده كنند.
در حوزه مبارزه با فساد، دولت بايد دست به چه اقداماتي بزند؟ از آنجايي كه اين روزها مساله فساد در سطر اخبار قرار گرفته و به دغدغه‌اي براي مردم تبديل شده آيا دولت با تمركز بر اين حوزه مي‌تواند اعتماد مردم را جلب كند؟
روزي نيست كه اخبار مربوط به فساد از جمله فسادهاي بانكي و دستگاه‌هاي مختلف حاكميتي اعم از داخل يا خارج دولت منتشر نشود. دولت در كنار دستگاه قضايي وظيفه سنگيني دارد كه عزم خود را در مقابله با فساد نشان دهد به گونه‌اي كه براي مردم ملموس باشد. فسادي كه پيگيري نشود و نتيجه آن به اطلاع عمومي نرسد و ايجاد رعب و ترس در مفسدان بالقوه آينده نكند مي‌تواند اعتماد ملي را خدشه‌دار كند و عملا نظام و حاكميت به اين دليل مورد تهديد قرار مي‌گيرد. در اين ميان دولت آقاي روحاني نيز از اين تهديد بي‌نصيب نخواهد ماند. اگرچه امروز خطر شخص آقاي احمدي‌نژاد مرتفع شده اما در صورتي كه دولت فكر عاجل براي دو مقوله كه اول رشد اقتصادي سريع و مقابله با بيكاري و ركود و دوم مقابله با فساد نكند، ما صداي احمدي‌نژاديسم را در پرتو اين دو موضوع در انتخابات آينده خواهيم شنيد.
در حوزه رسانه‌اي روحاني چه اقداماتي را تا پايان دوره رياست‌جمهوري خود بايد انجام دهد؟
حوزه رسانه‌اي دولت نيز به طور طبيعي به دو مقوله‌اي كه پيش‌تر اشاره شد، يعني اقدامات صريح در حوزه اقتصادي و مبارزه با فساد، مربوط است. اظهر من الشمس است كه فضاي رسانه‌اي دولت ضعيف است. براي اقدامات و دستاوردهاي دولت اطلاع‌رساني صريحي صورت نمي‌گيرد و چه در سطح وزرا و دولتي‌ها و چه در سطح رسانه‌هاي منتصب به دولت اين ضعف احساس مي‌شود. اين را نبايد از نظر دور داشت كه فضاي رسانه‌اي هنگامي تقويت مي‌شود كه اقدامات عملي دولت در دو حوزه اشاره شده، به نتيجه برسد. همچنان كه دولت دست به ترميم سه وزارتخانه زده است، بسيار واجب است كه دولت درصدد ترميم و تغييرات جدي در سيستم رسانه‌اي خود بربيايد.
تغييرات به وجود آمده در كابينه چه تاثيري بر افكار عمومي خواهد داشت و آيا دولت از اين حيث براي ادامه راه خود در ماه‌هاي باقيمانده تقويت شده است؟
اين تغييراتي كه اتفاق افتاده معطوف به اقشار و مراجع اجتماعي است كه معمولا در انتخابات نقش جدي ايفا مي‌كنند. معلمان، فرهنگيان، هنرمندان و ورزشكاران قشرهايي هستند كه مطالبات جدي دارند و در انتخابات نيز نقش موثري در ايجاد موج براي افزايش مشاركت عمومي بازي مي‌كنند. اين اقشار در ادوار گذشته انتخاباتي و به طور مشخص در سال 92 در راي‌آوري روحاني نقش مهمي ايفا كردند. شعارهاي دولت در حوزه‌هايي كه اين اقشار مخاطب آن هستند نقشي تعيين‌كننده در راي آوردن روحاني داشت كه امروز بايد دولت بتواند صدق گفتار و رفتار خود را به اين اقشار نشان دهد. با بلند شدن اعتراضات در خصوص عملكرد اين سه وزارتخانه طبيعي بود كه آقاي روحاني در جهت اجابت به مطالبات اين سه قشر مرجع اقدام و دست به تغييرات در سه وزارتخانه بزند كه خوشبختانه اين اتفاق رخ داده است. اميد است كه با اين تغييرات در عمل نيز شاهد جلب رضايت فرهنگيان، هنرمندان و ورزشكاران باشيم.
شما هر سه اين تغييرات در كابينه را مثبت ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا دولت در اين تغييرات گامي به جلو برداشته است يا در حوزه‌هايي عقب‌نشيني كرده است؟
بله. هر سه تغيير را مثبت و اقدامي رو به جلو ارزيابي مي‌كنم. اين اقدامات در ماه‌هاي باقيمانده موجب بهبود عملكرد دولت در عرصه‌هاي مرتبط با اين سه وزارتخانه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون