• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3662 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان

آذر منصوري در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح كرد

غلبه بر ركود اقتصادي و چرخش چرخ توليد

دولت روحاني در هفت ماه باقي مانده چه اقداماتي بايد انجام دهد تا بتواند راي مجدد از پايگاه اجتماعي خود بگيرد و اعتماد مردم را جلب كند؟ آيا دولت بايد به سمت اقدامات زودبازده در اين مدت برود؟
با توجه به كوتاهي مدت زمان باقي مانده تا انتخابات رياست‌جمهوري و اينكه به نظر نمي‌رسد كه جناح رقيب آقاي روحاني برنامه جدي براي انتخابات پيش رو داشته باشد كه در ذيل آن برنامه، رقيب جدي در مقابل آقاي روحاني معرفي كند، دولت بايد به چند مساله توجه كند. نخستين نكته اين است كه رقباي سرسخت آقاي روحاني همه تلاش خود را براي اينكه بتوانند اين دولت را در بين افكار عمومي ناكارآمد و ناتوان جلوه دهند از هيچ تلاشي فروگذار نخواهند كرد. همان طور كه از ابتداي دولت اين اتاق فكر فعال بود، در ماه‌هاي باقي مانده نيز با شدت بيشتري فعاليت‌هاي تخريبي اين اتاق فكر عليه دولت ادامه پيدا خواهد كرد. اتفاقا در انتخابات آينده آقاي روحاني اگر بتواند با راي قاطعي به عنوان منتخب مردم بار ديگر قوه مجريه را در دست بگيرد، فرصتي فراهم خواهد شد كه بتواند به مشكلاتي كه در دور اول پيش روي خود مي‌ديد، غلبه كند. بنا براين نه تنها موفقيت آقاي روحاني در انتخابات بسيار حايز اهميت است بلكه مهم‌تر اين است كه آقاي روحاني بتواند با راي بالاتري نسبت به دور اول از رقابت انتخاباتي پيروز بيرون بيايد. مساله‌اي كه در اين مدت بايد مورد توجه دولت قرار بگيرد، گفت‌وگوي صريح و شفاف با مردم و طرح مشكلاتي است كه در حوزه‌هاي مختلف پيش روي دولت وجود دارد. تلاش‌ها و اقداماتي كه دولت در سياست داخلي و خارجي به انجام رسانده بايد به اطلاع مردم برسد.
دولت از چه روش‌هايي مي‌تواند با مردم صريح سخن بگويد؟
با توجه به اينكه دولت رسانه فراگيري ندارد و همچنان از ضعف رسانه‌اي رنج مي‌برد، در طول اين مدت بايد بتواند هم در جهت ارايه گزارشي منسجم و شفاف به مردم از طريق وزرا آمادگي لازم را كسب كند و هم از امكانات رسانه‌اي موجود و طيف هوادارانش با مديريت صحيح بتواند استفاده كند تا آگاهي مردم در سطح جامعه نسبت به واقعيت‌هاي موجود افزايش پيدا كند.
با توجه به مشكلات عديده مردم در حوزه اقتصادي آيا روحاني مي‌تواند با سربلندي در اين حوزه در انتخابات 96 با مردم حرف بزند؟
 برخي از اقدامات دولت در دسته اقدامات كوتاه‌مدت قرار مي‌گيرد. به عنوان مثال در برنامه اقتصادي دولت كنترل تورم يك اقدام عاجل بود كه بايد دولت به آن توجه مي‌كرد تا بتواند بر مشكلات اقتصادي ديگرغلبه كند. ليكن برخي از برنامه‌ها جزو برنامه‌هاي بلندمدت است اعم از اينكه دولت بتواند برركود اقتصادي غلبه كند؛ چرخ توليد مجددا در كشور به حركت در بيايد و در نهايت شاخص‌هاي مرتبط با حوزه اقتصادي مثل نرخ تورم و ركود اقتصادي بقيه شاخص‌ها با ثبات بيشتري بتواند بهبود پيدا كند. اين مساله در حوزه اطلاع‌رساني است و بايد با مردم در ميان گذاشته شود تا در جريان مشكلاتي كه در اين حوزه وجود دارد قرار بگيرند. برنامه‌هايي كه دولت مي‌تواند در فرصت باقي مانده تا انتخابات در دستور كار قرار دهد در حوزه سياست داخلي است. به عقيده من دولت در سياست خارجي نمره بالايي را توانسته اخذ كند و افكار عمومي هم نسبت به اين مساله اشراف و آگاهي دارد. ليكن استفاده از قدرت سياست خارجي براي بهبود فضاي داخلي كشور نكته مهمي است كه دولت بايد به آن توجه كند. نمونه آن ترميم كابينه بود كه اين ترميم در راستاي مطالبات مردم صورت گرفت.
در اين ميان چه مساله‌اي اهميت بيشتري دارد؟
بيشتر از اينكه افراد مدنظر باشند، بايد مطالبات و انتظاراتي كه در جامعه نسبت به هر كدام از اين وزارتخانه‌ها وجود دارد مورد توجه قرار بگيرد و در فرصت باقي مانده چنانچه وزراي جديد بتوانند تغييراتي ايجاد كنند، مي‌تواند در جلب اعتماد مردم بسيار موثر باشد. نكته ديگر بهره‌گيري از نظرات كارشناسان و صاحب‌نظران در حوزه‌هاي مختلف است. با توجه به مطالبات كه در جامعه امروز ايران وجود دارد توجه به مسائل زنان، جوانان و قوميت‌ها در كشور بسيار اهميت دارد. هر چقدر كه دولت بتواند ضريب مشاركت مردم در انتخابات را پيش رو با انجام اين نوع اقدامات بالا ببرد شانس موفقيت خود را در انتخابات بالا خواهد برد.  
هر سه تغييري كه در كابينه رخ داده را مثبت ارزيابي مي‌كنيد يا معتقد هستيد كه آقاي روحاني در اين سه تغيير عقب‌نشيني هم داشته است؟
هر كدام از اين وزارتخانه‌ها كاركرد و مختصات خاص خود را دارد و همين مساله باعث شده جنس اين تغييرات متفاوت باشد. اصل تغييراتي كه بايد اتفاق مي‌افتاد به عنوان يك مطالبه جدي مطرح بود كه طبيعتا بعد از انتخابات مجلس دهم اين انتظار بيشتر وجود داشت و بايد اين تغييرات در دولت اتفاق مي‌افتاد. موضوع اصلي به اين باز مي‌گردد كه با توجه به نقص‌هايي كه هر كدام از وزارتخانه‌ها داشته آيا وزراي جديد مي‌توانند اين نقص‌ها را رفع كنند و مطالباتي كه باقي مانده را پاسخ دهند.
به نظر شما اين تغييرات مثبت است؟
با توجه به برنامه‌هايي كه هر يك از اين وزراي پيشنهادي مطرح كردند و نقطه تمركز آن هم معطوف به مطالباتي است كه در اين مدت معلق مانده است به نظر مي‌رسد اين تغييرات مثبت باشد و زمينه تغيير رويكرد‌ها را در دولت فراهم كند. مجلسي تشكيل شده كه به لحاظ ماهيتي و رويكردي با مجلس گذشته متفاوت است. به همين دليل تغييراتي كه رخ خواهد داد به سمت بهبود رويكرد‌هاي هر كدام از اين وزارتخانه‌ها خواهد بود. اگر اين اتفاق نيفتد و اين تغييرات در عمل مثبت نباشد بر پايگاه راي آقاي روحاني تاثير منفي خواهد گذاشت و بر حضور و همراهي مردم نيز اثر مستقيم خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون