• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3662 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان

پيام خوب براي حل مشكلات لبنان

صباح زنگنه تحليلگر مسائل خاورميانه

سرانجام پس از 29 ماه كشمكش ميان جريان‌ها و گروه‌هاي مختلف و بحران در لبنان به دليل فقدان رياست‌جمهوري، روز گذشته ميشل عون، توانست با راي مجلس اين كشور به عنوان رييس‌جمهور لبنان انتخاب شود. اين انتخاب در حالي صورت مي‌گيرد در جريان راي‌گيري روز گذشته مجلس لبنان، كار براي انتخاب نهايي او، به چهار دور كشيده شد و همين مساله موجب شده است تا برخي‌ها، آن مساله را به مثابه نشانه ضعف او تلقي كنند در حالي كه اين مساله در تاريخ لبنان و انتخاب‌هاي روساي جمهوري امري طبيعي و معمول بوده است. در واقع، تاخيرها و كشيده شدن كار به چندين دور به منظور كاهش اختلافات و افزايش همگرايي‌ها و هماهنگي‌ها ميان طرفين بوده است. ما از اين پس بايد بيش از هر زمان ديگري شاهد آن باشيم كه گروه‌ها و جريان‌هاي مختلف لبناني به دنبال دستيابي به سهمي در قدرت باشند.
به سخن ديگر، از اين پس هر كدام از گروه‌هاي مختلف به دنبال يافتن جايگاهي در ترتيبات آتي دولت لبنان خواهند بود و تلاش مي‌كنند هر كدام نسبت به ديگري دست برتري را داشته باشد و افزايش لابي‌هايي هم كه روز گذشته در مجلس لبنان شاهد آن بوديم، در اين راستا بود.
با اين وجود، ميشل عون ديروز با همه اختلاف‌ها و همه حرف و حديث‌ها به قدرت رسيده است و از اين پس از تمامي اختيارات رييس‌جمهور برخوردار است و مي‌تواند براساس آن عمل كند. البته بايد به اين نكته توجه كرد كه انتخاب ميشل عون، براي جريان مقاومت لبنان يك دستاورد بزرگ محسوب مي‌شود و مي‌توان آن را در نقطه مقابل سياست‌هاي مبتني بر وابستگي به ديگر كشورها دانست. در واقع، آنچه براي حزب‌الله به عنوان يك جريان سياسي قدرتمند در لبنان اهميت داشت، اين بود كه ميشل عون نسبت به محور مقاومت پايبند باشد و با روحيه ملي‌گرايي خود حاضر نباشد سلطه و تحكم ديگر كشورها و همچنين آزار رساندن‌هاي رژيم صهيونيستي را بپذيرد.
با وجود آنكه ميشل عون، نامزد حزب‌الله بود ولي او اكنون رييس‌جمهور همه لبناني‌ها است. اين چيزي است كه جمهوري اسلامي ايران هم از ابتدا مي‌خواست و هنگامي كه لبنان با اين شكل روبه‌رو شد، معتقد بود كه بايد از طريق گفت‌وگو ميان گروه‌هاي لبناني به حل مساله اقدام كرد، در حالي كه متاسفانه برخي از كشورهاي منطقه، چنين اعتقادي را نداشتند و تلاش داشتند تا با تداوم اين بحران، محور مقاومت را ضعيف كنند. به هرحال انتخاب رييس‌جمهور مي‌تواند پيام و نشانه خوبي براي حل و فصل مشكلات و اختلافات موجود در لبنان باشد. ما در اين مدت شاهد بوديم كه بحران در انتخاب رييس‌جمهور موجب شده بود تا بر ساير مسائل لبنان سايه بيندازد و مسائل ديگر لبنان را هم تحت شعاع خويش قرار دهد و اينك انتظار مي‌رود كه با انتخاب رييس‌جمهور جديد و سامان‌يابي قدرت در لبنان، تحولي در اين كشور ايجاد شده و لبنان به سمت و سوي حل مشكلات حركت كند. از سوي ديگر، انتظار مي‌رود انتخاب رييس‌جمهور جديد بتواند چهره جديدي از لبنان در عرصه منطقه‌اي نشان دهد. البته اينكه انتظار داشته باشيم لبنان بتواند با اين انتخاب، به يك قدرت منطقه‌اي تبديل شود و ايفاگر نقش جديدي در منطقه شود، انتظار زيادي است ولي لبنان مي‌تواند خود را بيش از پيش از پيامدها و آثار بحران‌هاي ديگر منطقه محفوظ نگه دارد. اين مساله بيشتر در رابطه با مهاجران سوري و همچنين تعدي‌هاي رژيم اسراييل است. با اين حال، انتخاب ميشل عون به عنوان رييس‌جمهور نشانه‌اي از عقلانيت گروه‌هاي لبناني است و اميدواريم همچنان اين تعقل در آينده خود را نشان دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون