• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3662 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان

چهره‌ها - خبرها

ظريف‌ مذاكره‌كننده‌اي سرسخت و قابل است

مراسم اهداي جايزه سال 2016 انديشكده چتم هاوس در حالي روز گذشته در لندن برگزار شد كه غيبت يك نفر در آن مراسم بسيار مشهود بود. در حالي كه چتم هاوس جايزه خود را به صورت مشترك به محمدجواد ظريف و جان كري، وزراي امور خارجه ايران و امريكا به خاطر تلاش‌هاي‌شان در دستيابي به توافق هسته‌اي اهدا كرده بود، تنها كري بود كه در اين مراسم حضور يافت. البته عدم حضور ظريف، موجب نشد تا نام او در اين مراسم مطرح نشود و از مجري برنامه تا فيليپ هاموند، وزير خارجه سابق و وزير خزانه‌داري امروز بريتانيا و البته جان كري به او اشاره كردند و سخناني در ستايشش به زبان راندند. در ابتداي برنامه، هاموند سخنراني كرد و از ظريف به عنوان دوست خوب خود ياد كرد. وي برجام را توافقي براي بازگرداندن ايران به جامعه بين‌المللي و آغاز اعتماد مجدد خواند و گفت: اين توافق براساس ارتباطي كه ظريف و كري با هم به وجود آوردند، شكل گرفت و البته مديون انرژي جان كري است. پس از هاموند، اين كري بود كه به صحنه آمد. او ابتدا از هاموند تشكر كرد و البته از عدم حضور محمدجواد ظريف در چتم هاوس ابراز تاسف كرد و گفت كه وي مذاكره‌كننده‌اي سرسخت و قابل است. كري از ارنست مونيز و علي‌اكبر صالحي نيز به‌خاطر نقش‌شان در حصول برجام قدرداني كرد و ابراز داشت كه هر دو فارغ‌التحصيل‌ام.‌اي. تي بوده‌اند. وي مستندات ناشي از برجام را ضمن صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران دانست و به اختلافات نظرات ايران و غرب اشاره كرد كه دهه‌هاست ادامه دارند. كري ضمن اشاره به درگيري‌هاي مختلف در سطح جهان، به اهميت ديپلماسي نيز اشاره كرد و از اهميت ديپلماسي در تنش‌زدايي هسته‌اي سخن گفت. كري در ادامه، سخنراني مبسوطي را در خصوص منافع ديپلماسي و مضرات جنگ ايراد كرد و كمتر اشاره‌اي به برجام كرد. در ادامه، وزير خارجه امريكا به سوالات پاسخ داد. وي در بخشي از پاسخ به سوالي ادعا كرد كه ايران تصميمي اساسي گرفت كه متوقف كردن برنامه هسته‌اي و تن دادن به بازرسي‌هاي دقيق بود و ما نيز تصميمي اساسي گرفتيم كه برداشتن تحريم‌ها بود.
وي در ادامه گفت كه بارها احتمال داشته كه از مذاكرات خارج شود. وي مدعي شد كه يك‌بار در لوزان و يك‌بار در وين اين احتمال وجود داشت كه از مذاكرات خارج شود. كري تصريح كرد كه ايران به تمام ابعاد برجام متعهد بوده و شايسته منافع برجام است و ما بايد تلاش كنيم كه ايران از معامله‌اي كه كرده است، منفعت ببرد. ما به‌شدت تلاش كرده‌ايم كه مطمئن شويم همه تحريم‌هاي مرتبط هسته‌اي را برداشته‌ايم و اميدواريم كه شاهد تجارت بيشتر با ايران باشيم، اما از تحريم‌هاي موضوعات ديگر عقب‌نشيني نكرده‌ايم.

 

مذاكره در ونزوئلا با نظارت نماينده پاپ

دولت ونزوئلا در تلاش براي حل بحران سياسي عميق در اين كشور براي نخستين بار در سال جاري با احزاب مخالف اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد. نيكلاس مادورو، رييس‌جمهور، در نخستين دور از اين گفت‌وگوها كه با نظارت نماينده واتيكان و شماري ديگر از ميانجيگران برگزار شد، شركت كرد. درخواست مخالفان برگزاري رفراندوم در كشور يا بركناري آقاي مادورو از مقامش است. دولت چپگراي ونزوئلا مخالفان را متهم به ايجاد خشونت‌هاي خياباني كرده است. به گفته دولت، مخالفان خواستار لغو سياست‌هاي اقتصادي «نئوليبرال» در كشور هستند. نشست رييس‌جمهور و احزاب مخالف در پي اعتصاب عمومي و راهپيمايي‌هاي گسترده مخالفان در كاراكاس، پايتخت برگزار شد. در جريان اين نشست آقاي مادورو با پنج نفر از رهبران مخالف از جمله جسوس تورالبا، رهبر گروه موسوم به ائتلاف وحدت دموكراتيك ديدار كرد. نماينده واتيكان هم براي حل بحران سياسي اين كشور طرفين را به شركت در گفت‌وگوها ترغيب كرده است. به گفته نماينده واتيكان «پاپ اوضاع ونزوئلا را از نزديك دنبال مي‌كند و اميدوار است كه اين روند با آرامش ادامه يابد.» شماري از رهبران سابق سياسي از كشورهاي پاناما، جمهوري دومنيكن و اسپانيا بر روند اين مذاكرات نظارت مي‌كنند.

 

دستگيري سردبير جمهوريت

شبكه خبري «سي‌ان‌ان ترك» بامداد دوشنبه گزارش داد كه مراد صابونجو، سردبير روزنامه «جمهوريت» بازداشت شده است. «جمهوريت» نشريه‌اي سكولار و مخالف دولت در تركيه محسوب مي‌شود. به گزارش اين شبكه خبري حكم دستگيري در مجموع ۱۳ تن از كاركنان روزنامه «جمهوريت» از سوي مقامات قضايي تركيه صادر شده است. آنگونه كه خبرگزاري «آنادولو» گزارش داده است، آكين آتالاي، عضو هيات‌مديره و گوراي اوز، يكي از نويسندگان نشريه، از جمله اين افراد هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون