• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3662 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان

اعلام برنامه‌هاي سيدرضا صالحي اميري در حوزه فرهنگ و هنر

گروه فرهنگي| امروز در حالي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به برنامه‌هاي سيدرضا صالحي اميري، وزير پيشنهادي حسن روحاني در حوزه فرهنگ و هنر راي مي‌دهند كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در طول چند ماه گذشته در عرصه‌هاي مختلف از موسيقي گرفته تا نمايش با انتقادهايي مواجه شده است. صالحي اميري پيش از اين سه سال به عنوان رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران فعاليت كرده است.
 او در گفت‌وگويي كه روز گذشته با خبرگزاري ايرنا داشت، فرهنگ در جمهوري اسلامي را امري سه قطبي دانست كه بايد در آن ارزش‌هاي ديني، فرهنگ ايراني و نحوه مواجهه با موج فرهنگ غربي را مدنظر قرار داد. صالحي اميري بر لزوم واگذاري امور فرهنگي به اصحاب فرهنگ تاكيد دارد و معتقد است، دولت متولي است نه متصدي. به گفته او براي كرسي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دولت به زيست فرهنگي معتقد است و بر اين اساس اعتقاد دارد كه اگر مقابل هنرمندان بايستيم، بايد به ابتذال فرهنگي تن دهيم. او اصرار دارد كه بايد در جامعه فضايي ايجاد شود كه بر مبناي مباني اعتقادي و شرعي هيجانات تخليه شود و اين هيجانات به عرصه‌هاي مختلف ورزشي، هنر، شعر، موسيقي و ديگر عرصه‌ها سوق داده شود. صالحي اميري با بيان اينكه نشاط اجتماعي از سرمايه‌هاي هر جامعه‌اي است و بدون نشاط و شادي جامعه مايوس و نااميد خواهد شد، گفت: «بر اين باور هستم كه طلاق، خشونت، حاشيه‌نشيني، اعتياد، ايدز و ديگر ناهنجاري‌هاي موجود در جامعه ريشه در عدم تخليه شادي و هيجان دارد و عدم توليد و بازتوليد شادي در جامعه مسبب بروز چنين آسيب‌هايي است. » او همچنين درباره ديدگاهش درخصوص موسيقي گفت: «برخي درصدد هستند تا سياست‌هاي ملي را تضعيف كرده و در هر گوشه و كنار كشور براي خود قانوني خاص وضع ‌كنند. قبلا هم به صراحت اعلام كرده‌ام كه ملاك مواجهه با اين مساله بايد قانون باشد.
رويكرد من در مواردي از اين دست رعايت دقيق قانون و همكاري و تعامل با نهادهاي مربوط و اصلاح شيوه نامه اجراي موسيقي در اماكن عمومي براي برگزاري بهينه و بدون حواشي مراسم موسيقي خواهد بود. به گمان من مساله موسيقي يكي از ده‌ها مساله در حوزه هنر است و در اين مورد هم مخالفت با حواشي مراسم برگزاري موسيقي به مطلق موسيقي تعميم يافته است.»
صالحي اميري درباره معضلات اهالي فرهنگ و هنر از قبيل وضعيت بيمه، معيشت و مسائل صنفي آنها و نيز راه‌حل‌ها و برنامه‌هاي پيشنهادي خود هم گفت: «وضعيت بيمه و معيشت هنرمندان به طور كلي معلول علت‌هاي مختلفي است كه بايد ريشه‌يابي و رفع شود. قطعا در ‌شأن فعالان عرصه هنر نيست كه دغدغه معيشتي و بيمه‌اي داشته باشند. » صالحي اميري همچنين در خصوص اعمال مميزي در حوزه كتاب هم صحبت كرده است: «بايد به قانون پايبند باشيم و اگر خلأ قانوني در اين زمينه وجود دارد، با وضع قوانين موثر، هم حقوق و آزادي‌هاي اهل قلم را تضمين كنيم و هم از منافع ملي، امنيت ملي و اعتقادات ديني جامعه صيانت كنيم. به مميزي‌هاي سخت و دست وپاگير در حوزه كتاب اعتقاد ندارم و بايد سعي كنيم تا از اعمال سليقه‌هاي فردي در اين باره جلوگيري كنيم.»
به نظر صالحي اميري بهترين راه اداره نظام فرهنگي متكثر، انسجام فرهنگي است، چرا كه دستيابي به توسعه و تعالي فرهنگي به عنوان هدف غايي چشم‌انداز فرهنگي در گروي حركت منسجم، موثر و پوياي نظام فرهنگي است. او در پاسخ به اين سوال كه مهم‌ترين مشكلي كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با آن روبه‌رو است، «حجيت قانون» است، راهكارهايي در اين مورد هم داده است. صالحي‌اميري يكي از مهم‌ترين رويكردهاي فرهنگي دولت يازدهم را در سه سال گذشته آشتي با نخبگان و اصحاب فرهنگ خواند و گفت: «آشتي ملي نخبگان، فرهيختگان، روشنفكران و اصحاب قلم و هنرمندان با دولت يازدهم، جايگزين رابطه قهري گذشته شده است.» گزينه پيشنهادي رييس‌جمهوري براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مهم‌ترين دستاورد دولت تدبير و اميد را در حوزه فرهنگي، آشتي با نخبگان و فرهيختگان دانست و گفت: اين دولت، موفقيت خود را موفقيت مردم و ناكامي‌ها را متوجه
خود مي‌داند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون