• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3667 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ آبان

خلاقيت؛ حلقه گم شده مطبوعات

گروه اجتماعي| مقابل در ورودي همانجا كه توقع مي‌رود مخاطب با فضايي كه نماينده مطبوعات كشور است مواجه شود در غرفه‌اي دو نبش و درست در محل ورودي اصلي شبستان مصلي تهران يكي از غرفه داران چند جلد مجله را روي دست بلند كرده و فرياد مي‌زند كه شماره‌هاي مرجوعي مجله براي بازديد‌كنندگان با تخفيف ويژه عرضه مي‌شود و بلند اعلام مي‌كند: «چهار جلد مجله و يك خودكار فقط پنج هزار تومان». محل بعدي كه در ورودي نمايشگاه مطبوعات جلب‌توجه مي‌كند محل استراحتي است كه براي بازديد‌كنندگان طراحي شده با ليوان‌هاي كاغذي و سماوري بزرگ اما هنوز الماني كه نشان‌دهنده فضاي مطبوعات باشد يا به رسم سال‌هاي قبل با هنرنمايي هنرمندان تجسمي خاطره روزهاي دور را زنده كند، به چشم نمي‌خورد. گردهمايي سالانه مطبوعاتي‌ها از روز جمعه آغاز شده است، يكشنبه دومين روز فعاليت رسمي نمايشگاه مطبوعات پرتكاپوتر از روز نخست آغاز شد. مجيد انصاري معاون حقوقي، محمود واعظي وزير ارتباطات، علوي وزير اطلاعات، حسينعلي اميري معاون پارلماني رييس‌جمهور و... به نمايشگاه آمدند تا از غرفه‌ها ديدار كنند و در سالن كنفرانس نمايشگاه هم براي دقايقي به سوالات خبرنگاران پاسخ دهند.
در نمايشگاه همه‌چيز بر همان منوال قبل است، فقط جانمايي غرفه‌ها تغيير كرده، فعاليت غرفه‌ها همان است كه سال‌هاي گذشته بود، همان شكل و شمايل، همان روش اداره غرفه‌ها، همان ارزشگذاري‌ها براي غرفه‌هاي برتر. مهمانان شتابزده مي‌آيند، در غرفه‌ها به سوالات شتابزده خبرنگاران پاسخ‌هايي مي‌دهند و در غرفه بعدي شايد باز هم همان سوال‌ها و همان پاسخ‌ها و همين روند تا پايان نمايشگاه ادامه دارد. آقاي منصور‌زاده استاد دانشگاه است و در حال بازديد از يكي از غرفه‌هاي پر مخاطب است و در حال ورق زدن يكي از مجله‌هاي روي پيشخوان كه در مورد ميزان خلاقيت در نمايشگاه از او مي‌پرسيم، مي‌گويد چند روزنامه رسمي را سال‌هاست مطالعه مي‌كند و هر سال اگر زمان و مشغله كاري اجازه دهد از نمايشگاه بازديد مي‌كند، اما كمتر خلاقيت جذابي در نمايشگاه مطبوعات ديده و ادامه مي‌دهد: «خلاق بودن يكي از مواردي است كه در شرايط فعلي مطبوعات ما به‌شدت به آن نياز دارند، اين روزها مردم ترجيح مي‌دهند اخبار را خلاصه و سريع از طريق تلگرام دنبال كنند، مطبوعات بايد جذابيت بيشتري داشته باشند و خلاق‌تر عمل كنند تا مردم به آنها اقبال نشان دهند. اما مي‌بينيم كه حتي در طراحي غرفه‌ها هم رسانه خلاق نيستند چه رسد به محتوا و طراحي رسانه‌هاي‌شان.»خانم و آقاي جوان در حال استراحت در فضاي در نظر گرفته شده براي مخاطبان، خانم، كارشناس مترجمي خبر است و همين، بهانه زوج جوان براي بازديد از نمايشگاه شده است، خانم معتقد است طراحي غرفه‌ها براي مخاطبان جذابيت لازم را ندارد و آقا صحبت‌هاي همسرش را اين‌طور كامل مي‌كند: «ما فقط غرفه مجلاتي كه از قبل مي‌شناختيم را پيدا كرديم و با مسوولان آن صحبت كرديم، حتي نام بسياري از مجلات و نشريات را نشنيده بوديم، غرفه‌هاي رسانه‌هاي شناخته شده عموما شلوغ‌تر هستند اما باقي رسانه‌ها اهميت چنداني به مخاطبان نمي‌دهند و كساني كه درغرفه هستند با هم صحبت مي‌كنند و هيچ كاري براي معرفي رسانه‌هاي‌شان يا جذب مخاطب انجام نمي‌دهند. بعضي هم كه فقط به نمايشگاه مي‌آيند تا مجلات تاريخ گذشته را بگيرند و ببرند.» آقا معتقد است كه مسوولان برگزاري مي‌توانستند در جانمايي غرفه‌ها كمي خلاقيت و ابتكار داشته باشند و با قرار دادن رسانه‌هاي كمتر شناخته شده در كنار غرفه‌هاي پر مخاطب رسانه‌هاي نوپا را هم معرفي كنند.

 

مهمانان امروز غرفه « اعتماد»:

روز دوم نمايشگاه مطبوعات با نشست خبري مجيد انصاري، معاون حقوقي رييس‌جمهور آغاز شد. انصاري پس از اتمام جلسه نشست خبري كه در طبقه فوقاني شبستان برگزارشد، بازديدي از نمايشگاه و غرفه‌هاي حاضر داشت، انصاري براي دقايقي هم ميهمان غرفه « اعتماد» شد، سيد محمود علوي هم ميهمان بعدي «اعتماد» بود، امروز دو وزير كابينه از نمايشگاه مطبوعات بازديد كردند، محمود واعظي، وزير ارتباطات و سيدمحمود علوي، وزير اطلاعات لحظاتي را با اهالي رسانه سپري كردند. حسينعلي اميري، معاون پارلماني روحاني هم حوالي ظهر ميهمان غرفه« اعتماد» و صحبت كوتاهي با مديرمسوول« اعتماد» داشتند. قرباني، عضو كميسيون بهداشت و درمان، محمدرضا تابش، نماينده مجلس، مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس و سالاري، استاندار بوشهر ميهمانان ديگري بودند كه در غرفه« اعتماد» حاضر شدند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون