• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3667 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ آبان

اعتراض مسجدجامعي به انعكاس اشتباه مطالبش در روزنامه همشهري

حميدرضا خالدي

 

ديروز احمد مسجدجامعي، در جلسه غيرعلني شوراي شهر نسبت به چگونگي انعكاس سخنانش در روزنامه همشهري در مورد پرونده املاك نجومي اعتراض كرد و آن را معنادار خواند. وي با اشاره به انعكاس سخنانش در جلسه گذشته شورا توسط روزنامه همشهري، گفت: در گزارش منتشر شده در صفحه و تيتر نخست روزنامه همشهري مورخ 12 آبان در انعكاس سخنانم اشتباهي رخ داده كه منظور متفاوتي را به ذهن متبادر مي‌كند.
وي ادامه داد: در گزارش منتشرشده كه مربوط به گزارش شهردار به شورا درباره پرونده تسهيلات مسكن بود از زبان من آمده «حالا كه تقريبا فهميديم واقعيت ماجراي اين پرونده از چه قرار است بهتر است در اين مساله كوتاه بياييم» كه اين گفته ذهن مخاطب را به اين‌سو مي‌برد كه اين اظهارات، ناظر به تاييد عملكرد شهرداري در اين پرونده است. اين در حالي است كه اين بخش از سخنان من هيچ ارتباطي با اين موضوع نداشت. در آن جلسه از شاكيان محترم پرونده آقاي ياشار سلطاني خواستم «حالا كه تقريبا فهميديم واقعيت ماجراي اين پرونده از چه قرار است در اين مساله كوتاه بياييد» پر واضح است بين عبارت «كوتاه بياييد» و «كوتاه بياييم» تفاوت معناداري وجود دارد. مسجد جامعي در ادامه گفت: در جلسه گذشته در خصوص عملكرد شهرداري گفته شد كه اين بحث كارشناسي است و نيازي به اين همه هيجان در طرح مسائل وجود ندارد. بحث تعاوني‌ها هم كه از ابتدا چندان مطرح نبود و در خصوص افراد هم آقاي شهردار گفتند تاكنون تعدادي از احكام را بعد از اعلام نظر دادستاني لغو كردند كه اين خود مويد تخلف و تخفيف‌هاي خارج از عرف بوده است.
مسجدجامعي در ادامه سخنان خود از روند تملك و بازسازي منزل شهيد تندگويان در خاني‌آباد انتقاد كرد و خواستار تسريع در اين امر شد وگفت: تنها وزيري كه در جمهوري اسلامي ايران به اسارت گرفته شده و بعد به شهادت رسيده شهيد تندگويان است و لذا شايسته است در حفظ آثار به جا مانده از وي در راستاي زنده نگه داشتن ياد و خاطره اين شهيد بزرگوار بيشتر بكوشيم.
همچنين در جلسه ديروز، گزارش «تفريغ» بودجه 93 شهرداري براي تصويب در صحن شورا مطرح شد كه در جريان آن رحمت‌الله حافظي با انتقاد از روند بررسي اين لايحه گفت: بخش عمده‌اي از بودجه شهرداري در سازمان‌ها و شركت‌ها است كه بايد در تفريغ بودجه گزارش آنها را هم داشته باشيم تا همديگر را چك كنند كه اين موارد ارسال نشده است. حافظي با بيان اينكه حسابرس اشاره كرده كه الزامات بودجه‌ريزي عملياتي رعايت نشده است؛ يعني از قيمت تمام شده بايد به سرجمع رسيد در حالي كه در شهرداري از سرجمع به قيمت تمام شده مي‌رسند، تاكيد كرد: حسابرس اعلام كرده است تفريغ بودجه سال 93 در حالي بررسي شده كه گزارش صورت‌هاي مالي تلفيقي سال 93 را در اختيار نداريم. آخرين گزارش تلفيق رسيدگي شده مربوط به سال 90 بوده است از اين‌رو حسابرس نمي‌تواند با صورت‌هاي مالي تلفيقي رسيدگي شده سال 93، تطبيق دهد. اين موضوع نيز جاي خطا را باقي مي‌گذارد زيرا صورت‌هاي مالي حسابرسي شده را در اختيار نداريم. رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران همچنين افزود: شهرداري و شورا رويه غلطي پيش گرفته‌اند كه كل تفريغ را زير سوال مي‌برد، در اسفندماه هر سال، كل انحرافات را در قالب اصلاحيه رفع و رجوع كرده و همه انحرافات را پوشش مي‌دهند، با اين حساب از تفريغ بودجه چه انتظاري مي‌توان داشت؟
وي با بيان اينكه بودجه حمل و نقل سال 93، مبلغ 6هزار و 100 ميليارد تومان مصوب شده بود، اعلام كرد: در انتهاي سال، عملكرد 4 هزار و 800 ميليارد تومان گزارش شد يعني 25 درصد بودجه به مبلغ هزار و 300 ميليارد تومان محقق نشده است در حالي كه در گزارش تفريغ 49/2 درصد افزايش را نشان مي‌دهد. حافظي در موضوع كمك شهردار به اشخاص و موسسات خصوصي كه بودجه مصوب 50 ميليارد تومان دارد، گفت: اين كمك به 63 هزار و 400 ميليارد تومان افزايش يافته و در حقيقت انحراف 27درصدي از بودجه مصوب داشته و 13 هزار و 400 ميليارد تومان كمك مازاد صورت گرفته است. حافظي با بيان اينكه ريز برخي درآمدها به حسابرس ارايه نشده است، گفت: در بند 15 گزارش حسابرس آمده است؛ تعداد 4 فقره اسناد درخواستي به حسابرس ارايه نشده است و با توجه به عدم ارايه اين اسناد مبلغ 78 ميليارد تومان هزينه و افزايش بدهي شهرداري به مبلغ 71 ميليارد تومان و كاهش علي‌الحساب به مبلغ 7ميليارد تومان براي حسابرس محرز نشده است. اين موارد دلالت بر شفافيت ندارد. رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با بيان اينكه درباره بند 1-7-17 كه مربوط به پروژه‌هاي مشاركتي است، بايد تصميم متقضي گرفته شود، گفت: براساس گزارش سازمان مشاركت‌هاي شهرداري، قرارداد مشاركت در پروژه‌هاي مشاركتي پاركينگ طبقاتي آرامش منطقه يك، مجموعه تجاري و اداري سعدي در منطقه 12، مجموعه ورزشي بوستان تولد در منطقه 4 و بيمارستان آتيه منطقه 2 در سال 93 منعقد شده و عمليات اجرايي آغاز شده است اما مجوز شوراي شهر تهران را همانند پروژه صدر ندارد يعني آقايان كار را شروع مي‌كنند و بعد مجوز از شوراي شهر مي‌گيرند. وي گفت: در بند 2- 7- 17، پروژه مشاركتي دزاشيب با 4 درصد پيشرفت فيزيكي برخلاف تبصره 17 مبني بر اينكه فروش پروژه‌هاي مشاركتي با پيشرفت كمتر از 25 درصد ممنوع است، رعايت نشده است، توضيح داده شود چرا اين مصوبه شورا را زير پا گذاشته‌اند و برخلاف آن عمل كرده‌اند. حافظي همچنين اعلام كرد: با استناد به ماده 28 آيين‌نامه مالي شهرداري، شهردار مي‌تواند اعتبار مصوب در بودجه براي هر يك از مواد هزينه يا فعاليت‌هاي داخل در يك وظيفه را تا 10 درصد تغيير يا افزايش دهد به نحوي كه از اعتبار كلي مصوب براي آن وظيفه تجاوز نكند، در تفريغ بودجه 93 مي‌بينيم كه اين جابه‌جايي فراتر از وظيفه بوده و حتي به ماموريت‌ها هم نيز تسري پيدا كرده است.
با اين وجود، اين سخنان مانع از آن نشد تا اين بودجه تصويب نشود و در نهايت شوراي شهر تهران ضمن تصويب تفريغ بودجه شهرداري در سال 93، اعلام كرد كه گزارش حسابرس منتخب شوراي شهر در اين خصوص جزو لاينفك مصوبه بوده و به عنوان سند تفريغ بودجه شهرداري تهران به حساب‌ آيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون