• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3674 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ آبان

حميدرضا نوربخش: هدفي غير از بااهميت‌شدن جشنواره نداريم

استقبال حاشيه‌ها از برگزاري سي‌ودومين دوره جشنواره موسيقي

علي مطلب‌زاده

 

اعلام نام حميدرضا نوربخش به عنوان مدير سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر پس از تشكيل شوراي سياستگذاري اين جشنواره كافي بود تا حاشيه‌هاي اين دوره از جشنواره هم شروع شود. حاشيه‌هايي كه با نزديكي به زمان برگزاري اين جشنواره كه امسال قرار است به دليل تقارن با ايام فاطميه يك ماه زودتر از موعد هميشگي هر ساله‌اش برگزار شود، بيشتر هم خواهد شد. بخشي از اين حاشيه‌ها به دور قبلي اين جشنواره با مديريت حميدرضا نوربخش برمي‌گردد. يكي از اين واكنش‌ها چالشي بود كه از اوايل هفته در شبكه‌هاي مجازي به راه افتاد. علي قمصري كه پيش‌تر در سي‌ويكمين جشنواره موسيقي فجر شركت كرده بود، اين چالش را با عنوان «گواهي دست چپ» به راه انداخت و از ديگران خواست تا در اين دوره از جشنواره موسيقي فجر شركت نكنند. او اشاره كرده بود كه «جشنواره فجر امسال را به دليل محفلى عمل كردن و جفا كردن تيم برگزارى‌اش و پاسخگو نبودن به نقدهاى روشن هنرمندان، فاقد اعتبار مي‌دانم.» دو هفته پيش بود كه نوربخش به عنوان مدير سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر اعلام كرد رويكرد جشنواره امسال نيز مانند سال گذشته خواهد بود و همين يك جمله كافي بود تا زمزمه‌هايي مبني بر واكنش جدي‌تر اهالي موسيقي نسبت به برگزاري اين جشنواره به گوش برسد. برگزاري جشنواره موسيقي فجر در سال گذشته به بخش خصوصي واگذار شد كه با واكنش تعدادي از اهالي موسيقي روبه‌رو شد. از طرفي با حذف بخش رقابتي از جشنواره، اهداي جايزه باربد در دستور كار جشنواره موسيقي قرار گرفت. هرچند در اين بين مواردي مثل اضافه شدن بخش موسيقي تلفيقي به عنوان يك بخش مجزا از نقاط قوت سي‌ويكمين دوره جشنواره عنوان مي‌شد.
اما حميدرضا نوربخش در طول يكي دو هفته گذشته ترجيح داد بيشتر درباره برنامه‌هايي صحبت كند كه به گفته خودش همان‌هايي است كه در جشنواره قبلي شاهد آن بوديم. يكي از اين برنامه‌ها اهداي جايزه باربد است، جايزه‌اي كه قرار است به آثار برگزيده موسيقي در همه سبك‌هاي موسيقي در طول يك سال گذشته از مهر سال 94 تا مهرماه امسال اهدا شود. به گفته مدير سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر علاقه‌مندان براي شركت در بخش جايزه باربد هم تا اواسط آذرماه فرصت دارند آثارشان را به انجمن موسيقي ايران ارسال كنند. شيوه داوري اين جايزه در دوره قبلي با نقدهايي همراه بود. همين‌ها موجب شد تا هفته گذشته نوربخش اعلام كند كه در اين دوره از جايزه باربد تغييراتي داده شده است؛ «نظر به پيشنهادها و انتقادهايي كه دوستان هنرمند و تهيه‌كننده و ناشر درباره داوري جايزه موسيقي باربد داشتند ما با تجميع اين نظرات، تغييراتي را در نحوه داوري‌ها اعمال كرديم و عزيزان هنرمند در آينده مشاهده خواهند كرد كه اين تغييرات در جهت توجه به انتقادات سال گذشته است.»
نوربخش در تازه‌ترين صحبت‌هايش اعلام كرده كه داوري اين جايزه به روال دوره قبلي انجام مي‌شود؛ «همانند سال گذشته تعدادي از افراد شاخص هر حوزه را براي داوري دعوت مي‌كنيم، البته سال گذشته داوري ضعف‌هايي داشت كه سعي كرديم با گفت‌وگو با كارشناسان و كساني كه نقدي به داوري داشتند نواقص را اصلاح كنيم و تمام سعي‌مان را مي‌كنيم تا داوري بدون نقص روال خود را طي كند.» نوربخش در مورد اين جايزه توضيحات بيشتري هم داده است، توضيحاتي كه البته در آنها هيچ اشاره‌اي به شباهت اين جايزه با جايزه‌اي كه در چند سال گذشته توسط يك سايت موسيقي برگزار مي‌شود نشده است؛ «هدف اوليه ما اين بود كه جايزه باربد جايگاه و اهميت خود را پيدا كند، به اين دليل كه خلأ آن محسوس بود. ما جايزه‌اي در اين زمينه نداشتيم كه بااهميت باشد و بتواند فعاليت‌هاي موسيقي را تحت تاثير قرار دهد. هدف اوليه ما اين است كه اين جايزه بتواند هرچه بيشتر جذاب و بااهميت شود.» نوربخش با اشاره به اينكه قرار است اين جايزه‌ها بيشتر هم شود از اضافه شدن بخشي مثل آلبوم «اولي‌ها» با هدف حمايت از اين آثار و معرفي آنها خبر داده است. اينها مجموعه كارهايي است كه به گفته مدير سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر قرار است موجب بااهميت شدن اين جشنواره شوند؛ حالا بايد منتظر ماند و ديد آيا چنين اتفاقي در اين يكي دو ماه باقيمانده خواهد افتاد و انتظار مدير سي‌ودومين جشنواره موسيقي برآورده خواهد شد يا نه. تا اينجاي كار كه جواب منفي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون