• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3674 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ آبان

نخستين دستورالعمل‌هاي صالحي‌اميري در حوزه كتاب صادر شد

حركت به سوي اجتماعي شدن كتابخانه‌ها و كتابخواني مجازي

گروه فرهنگ

سيدرضا صالحي‌اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، گرچه بعد از دريافت راي اعتماد از نمايندگان مجلس به سرعت در محل كار خود حاضر شد اما در برنامه‌هاي زيادي شركت نكرد. او منتظر ماند تا براي نخستين بار پس از پوشيدن رداي وزارت و براي حضور در مراسم توديع و معارفه قدم به تالار وحدت بگذارد. اما صبح روز گذشته دوشنبه ۲۴ آبان دومين باري بود كه صالحي‌اميري پس از وزارت قدم به اين مجموعه گذاشت تا در مراسم گراميداشت «كتاب، كتابخواني و كتابدار» سخنراني كند و از علاقه و احترامش به اين حوزه بگويد. چنانكه سخنراني‌اش را اينگونه آغاز كرد: «من امروز به عنوان يك كتابدار در جمع شما حاضر شده‌ام تا از نزديك افتخار حضور چندساله خودم را در اين جامعه بزرگ اعلام كنم و بزرگ‌ترين افتخار خودم را كتابداري مي‌دانم.»
اميري، كتابداران را «مرجع ارتباط مردم با منابع ديني، علمي و اخلاقي» و البته موجب رضايت قلبي دانست و در ادامه به بيان نكاتي پيرامون اهميت و نقش فرهنگ در توسعه پرداخت. نكاتي كه در مراسم معارفه‌اش توسط اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور نيز مورد اشاره قرار گرفت. «جاده توسعه فرهنگي از كتاب آغاز مي‌شود، بستر و جاده توسعه فرهنگي، كتاب، كتابخانه و كتابخواني است و بدون توجه به اين اصل مهم، به توسعه فرهنگي نمي‌رسيم و اگر به توسعه فرهنگي نرسيم، توسعه ملي نخواهيم داشت؛ به اين ترتيب اقتصاد، سياست و امور اجتماعي هم توسعه نخواهد داشت.»
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين در اين مراسم تقدير از كتابداران را به عنوان «نماد رعايت اخلاق» برشمرد و به پيامي كه برگزاري مراسمي از اين دست دارد، اشاره كرد. او گفت: «پيام اين است كه بزرگان فرهنگ قدر شما كتابداران را مي‌دانند. من هم خود را عضو كوچك جامعه بزرگ كتابداران كشور مي‌دانم. بايد حركت جديد و راه‌حل‌هاي خلاق براي توسعه كتاب و كتابخواني پيدا كنيم و در گام نخست بپذيريم كتابخانه فقط يك محيط بسته براي تحويل كتاب به كتابخوانان نيست، بلكه بايد تبديل به يك مركز فرهنگي شود.» صالحي‌اميري سپس دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور را يكي از موفق‌ترين مديران حوزه كتابخواني پس از انقلاب معرفي و به نوعي نخستين دستور كار خود در مقام وزير را نيز صادر كرد: «به عنوان نخستين تقاضا از آقاي مختارپور مي‌خواهم كه حركتي را آغاز كند كه كتابخانه در هر نقطه‌اي از كشور تبديل به كانون فرهنگي شود و هركسي نياز فرهنگي دارد، نقطه حركت خود را كتابخانه قرار دهد. كتابخانه، مسجد و مدرسه، مكان‌هاي مقدسي هستند كه بايد با هم تعريف شوند.»
البته درخواست وزير، بخش دوم هم داشت و صالحي‌اميري با تاكيد براينكه «عصر، عصر تخصص است» بحث كتابخانه‌هاي تخصصي را به ميان آورد. درست است كه اسم شما، نهاد كتابخانه‌هاي عمومي است، اما كتابخانه عمومي مي‌تواند در دل خود كتاب‌هاي تخصصي نيز داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون