• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3159 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۹ دي

تغيير در چشم‌اندازهاي كلان انرژي جهاني

چرخش استراتژيك ايالات متحده

 مترجم: سهراب سعدالدين /  ظهور قدرت‌هاي در حال رشد يك واقعيت غيرقابل انكار در جهان امروز است، لري سامرز از اين موضوع به عنوان خيزش بزرگ نام مي‌برد. اما سواي اين نام‌گذاري‌ها آنچه در حال اتفاق افتادن است، اين است كه بخش‌هاي بزرگي از جهان با سرعتي غيرقابل باور در حال رشد هستند، رشدي ملموس كه در تمامي حوزه‌ها به چشم مي‌خورد. اما مهم‌ترين جنبه اين رشد همان‌گونه كه كيشور محبوباني نويسنده سنگاپوري كتاب «نيمكره جديد آسيايي» نيز به آن اشاره مي‌كند، دموكراتيزه شدن آرزوهاي بشري است ؛ روندي كه در دو سطح نخبگان و مردم عادي اسباب رشد بي‌سابقه كشورهاي در حال رشد نظيرچين، هند، سنگاپور، برزيل و آفريقاي جنوبي را فراهم آورده است. به موازات اين رشد اين قدرت‌ها خواهان سهم بيشتري از نظام حكومت جهاني هستند، خواسته‌يي كه به نظر ظرفيت لازم براي پاسخگويي به آن در نظام بين‌الملل فعلي وجود ندارد.
اما اين تنها يك سوي ماجراست و در سوي ديگر، كنشگران مسلط نظام بين‌الملل حاضر قرار دارند، بازيگراني كه نظم غرب محور فعلي را با تهديدهايي جدي مواجه مي‌بينند. در چنين شرايطي، قدرت‌هاي سنتي مخير به انتخاب ميان دو گزينه هستند، يك انتخاب اصرار بر حفظ ساختار ناعادلانه و غرب محور فعلي است، اصراري كه با ايجاد كردن فضاي تقابلي ميان شرق و غرب نهادهاي حكومت جهاني را كم‌اثر يا بي‌اثر مي‌كند. و اما انتخاب دوم پذيرش واقعيت قدرتمندي بخش‌هايي ديگر از جهان، و مشاركت دادن هرچه بيشتر آنها در تصميم‌گيري‌هاي مربوط به حكومت جهاني است. سفر چهار ماه گذشته رييس‌جمهور هند به ايالات متحده و سفر قريب‌الوقوع باراك اوباما رييس‌جمهور ايالات متحده به هند در روز جمهوري را مي‌توان نشاني از انتخاب گزينه دوم از سوي سردمداران ايالات متحده دانست. در حقيقت، دولت امريكا اين حقيقت را دريافته است كه بدون مشاركت قدرت‌هاي در حال رشد نهادهاي حكومت جهاني از كارايي لازم براي ايفاي نقش خود و مقابله با چالش‌هاي جهاني پيش رو برخوردار نخواهد بود، البته هند هم مي‌داند كه براي كسب شناسايي جهاني قدرتش نيازمند داشتن روابط حسنه با قدرت‌هاي مسلط نظام حاضر و به طور مشخص ايالات متحده امريكا و اتحاديه اروپاست. در اين راستا حوزه امنيتي يكي از مهم‌ترين زمينه‌هايي است، كه همكاري قدرت‌هاي سنتي و جديد و به طور مشخص همكاري هند و ايالات متحده را طلب مي‌كند. در توضيح بايد گفت كه امروزه تهديد تروريسم يكي از مهم‌ترين تهديدهايي است كه هند با آن روبه‌رو است و پرواضح است كه تجربه ايالات متحده و اتحاديه اروپا در زمينه همكاري‌هاي امنيتي مي‌تواند بسيار براي هند راهگشا و كارگشا باشد. از سويي، ايالات متحده و اتحاديه اروپا به خوبي مي‌دانند كه مقابله با تهديدهاي جديد نيازمند يك اجماع جهاني است، اجماعي كه تنها در صورت مشاركت قدرت‌هاي سنتي و جديد با يكديگر و توجه قدرت‌هاي سنتي به دغدغه‌هاي امنيتي قدرت‌هاي در حال رشد حاصل خواهد شد، توجهي كه مستلزم بر هم زدن نظام ناعادلانه فعلي است.
بنابراين، ضرورت شكل‌گيري همكاري امنيتي ميان هند و اتحاديه اروپا و همچنين، پتانسيل بالاي دو كشور براي همكاري درحوزه‌هاي ديگر نظير حوزه اقتصاد از جمله مهم‌ترين دلايلي هستند كه سبب گسترش روابط هند و ايالات متحده به يكديگر شده‌اند.
 گسترشي كه ملاقات اخير دو رييس‌جمهور در واشنگتن و ملاقات آينده‌شان در دهلي نشان از عزم راسخ هر دو طرف براي تداوم آن دارد و گسترشي كه نشان‌دهنده  وارد شدن روابط هند و ايالات متحده  به  مرحله‌يي جديد  است.

 

عكس‌هاي برگزيده سال

در سال 2014 استفاده از نمادهاي مدني در اعتراضات سياسي به كمك شبكه‌هاي اجتماعي رشد قابل ملاحظه‌اي يافت. تظاهركنندگان اوكرايني يكي از پيشگامان استفاده از نمادهاي مدني براي مقابله با خشونت پليس اوكراين بودند.
حملات غيرانساني  رژيم اسرائيل به غزه در سال 2014 بسيار شديدتر و مرگبارتر از حملات سال‌هاي 2008 و 2009 بود. در  حملات رژيم اسرائيل  به غزه در سال‌ 2014 بيش از 2200 فلسطيني كشته و بيش از 11 هزار نفر زخمي شدند كه اكثرا از شهروندان و غيرنظاميان فلسطيني بودند.

 

بحران دوجانبه انرژي

   مترجم مهرناز وجدان نيا/ ترديدي وجود ندارد، كه بروز اتفاقات اخير ميان غرب و روسيه تبعات منفي بسياري براي هر دو طرف، به ويژه در حوزه اقتصاد در برخواهد داشت. براي طرف اروپايي بزرگ‌ترين زيان ناشي از اين تنش در حوزه انرژي به چشم مي‌خورد، حوزه‌يي كه بي‌گمان چشم اسفنديار غرب در رابطه با روسيه است. در توضيح بايد گفت كه نياز فزاينده صنايع غربي به انرژي از يك سو و مطرح بودن روسيه به عنوان نخستين وارد‌كننده گازجهان از سوي ديگر سبب شده است، تا اتحاديه اروپا در بخش انرژي به‌شدت به روسيه وابسته باشد و انرژي به نقطه آسيب‌پذيري اين اتحاديه در مقابل روسيه تبديل شود. اما پر واضح است كه تحريم‌هاي اتحاديه اروپا و غرب نيز براي اقتصاد روسيه تبعات بسياري به دنبال داشته است، تبعاتي كه سبب شده است تا روسيه مهم‌ترين بازارهاي خود در اروپا را تا حد بسيار زيادي از دست بدهد و اين كشور را ناگزيركرده است تا به سمت بازارهاي شرق متمايل شود. افزون بر اين، بسيار‌ي از بانك‌هاي روسي پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري مشتركي با بانك‌هاي اروپايي دارند، پروژه‌هايي كه بسياري از آنها در نتيجه تحريم‌هاي اخير متوقف شده‌اند. در مجموع، بايد گفت كه نشانه‌هاي افت شاخص‌هاي اقتصادي در روسيه اسباب نگراني سياستمداران اين كشور را فراهم كرده است، نگراني كه فرصت بسيار خوبي را براي استفاده قدرت‌هايي نظير: چين و هند فراهم كرده است.


بانك‌ها، متهمان اصلي قاچاق انسان در امريكا

    مترجم: صادق ظفري / مجله بلومبرگ در تازه‌ترين شماره خود به موضوع قاچاق انسان در ايالات متحده امريكا مي‌پردازد و اين پديده را يكي از زيانبارترين پديده‌هاي چند دهه اخير مي‌داند، پديده‌يي كه باعث رشد فساد در درون امريكا و سوءاستفاده‌هاي بسيار شده است. افزون بر اين، قاچاق انسان سبب رشد بسياري از بيماري‌ها در امريكاست، و مشكلات بسياري را براي سيستم بهداشت اين كشور ايجاد كرده است. در ادامه مطلب، نويسنده يادداشت به ضعف و ناكارآمدي رويه‌هاي قانوني در ايالات متحده براي مقابله با اين پديده اشاره مي‌كند و به طور مشخص ضعف در سيستم امنيتي و اطلاع‌رساني بانك‌ها را از جمله مهم‌ترين دلايل رشد اين پديده در امريكا معرفي مي‌كند. از ديد نويسنده اهمال و كوتاهي بانك‌ها در اطلاع‌رساني درست و به موقع در مورد حساب‌هاي مشكوك و انتقال وجوه از اين حساب‌ها به يكديگر از جمله مهم‌ترين دلايلي هستند كه شناسايي و تعقيب قاچاقچيان انسان و در مجموع، كنترل اين پديده را دشوار مي‌كنند. در انتهاي مطلب، نويسنده بر ضرورت اعمال مقررات سختگيرانه‌تر جهت كنترل دريافت‌ها و پرداخت‌هاي مالي بانك‌ها براي مقابله با جرايم گوناگون از جمله  قاچاق  انسان تاكيد مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون