• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3683 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ آذر

ترامپ و كابوس بازشماري آرا

اعلام پيروز انتخابات در ايالات متحده پايان كارزار ميان هيلاري كلينتون از حزب دموكرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوري‌خواه نبود. در حالي كه بحث بازشماري آراي انتخابات امريكا در سه ايالت ميشيگان، ويسكانسين و پنسيلوانيا مطرح شده است بلافاصله دونالد ترامپ نسبت به اين موضوع در توييتر خود واكنش نشان داد و عنوان كرد كه تقلب بسيار گسترده‌اي در آراي كاليفرنيا، ويرجينيا و نيوهمپشاير شده است. او همچنين از رسانه‌ها به دليل عدم پوشش اخبار دريافتي در خصوص تقلب در اين ايالت‌ها نيز به‌شدت انتقاد كرد.
اين براي نخستين‌بار است كه رييس‌جمهور منتخب به طور خاص نگراني خود را در مورد آرا به خصوص كاليفرنيا ابراز كرد. چرا كه به نظر مي‌رسد با توجه به درخواست بازشماري آرا توسط حزب سبز در ويسكانسين و احتمالا دو ايالت ديگر كه مورد حمايت كمپين هيلاري كلينتون و دموكرات‌ها قرار گرفت، دونالد ترامپ و تيم او را به‌شدت از شرايط به وجود آمده نگران كرده است.
با اين حال دموكرات‌ها معتقدند اتهامات تقلب در كاليفرنيا و جاهاي ديگري كه دونالد ترامپ عنوان مي‌كند پوچ هستند و اين بي‌پروايي در توييت‌ها از سوي رييس‌جمهور منتخب نامناسب و ناخوشايند است. گفتني است مقامات انتخاباتي در 58 شهرستان ايالت كاليفرنيا عنوان كرده‌اند كه اگرچه شمارش آرا به پايان نرسيده است اما اين بديهي است كه دونالد ترامپ از هيلاري كلينتون شكست خورده است. چرا كه اختلاف ميان راي دو نامزد عملا دور از دسترس است كه اين اختلاف به حدود 9/3 ميليون راي در كاليفرنيا مي‌رسد.
اما دونالد ترامپ تاكيد دارد كه گزارش و تحقيقات به صورت عمدي موجب شده است كه نتيجه راي‌گيري در انتخابات كاليفرنيا تغيير كند. با اين وجود اين ادعا از سوي برخي از جمهوريخواهان نيز مطرح شده است. هرميت ديلن معاون رييس سابق حزب جمهوريخواه در كاليفرنيا عنوان كرده است كه من فكر مي‌كنم در كاليفرنيا تقلب صورت گرفته است. ديلن گفت كه او شواهدي از يك تلاش سيستماتيك براي تقلب در انتخابات كاليفرنيا نديده است اما جمهوريخواهان اغلب نگراني‌هايي در مورد اقداماتي در انتخابات مطرح كرده بودند كه از جمله آن قوانين جديدي است كه در كاليفرنيا براي جمع‌آوري آراي غيابي مطرح شده است. با اين حال ادعاي دونالد ترامپ در خصوص بحث تقلب به مانند بسياري از توييت‌هاي او بدون هيچ مدرك و توضيح مشخصي براي اثبات ارايه شده است و در چنين شرايطي بايد عكس‌ها و اطلاعاتي در اين خصوص منتشر شود و شرح‌هايي از اين تقلب نيز ارايه شود.
دين لوگان يكي از مقامات انتخاباتي در لس‌آنجلس مي‌گويد: اتهامات گسترده در خصوص تقلب راي‌دهندگان و راي‌گيري‌هاي غيرقانوني تنها در راستاي تضعيف اعتماد عمومي و نفس انتخابات است و ممكن است در آينده مشاركت راي‌دهندگان را نيز تضعيف كند. با اين حال گفته مي‌شود بر خلاف ايالت‌هاي ديگر، كاليفرنیا ساختار نظارتي بسيار قوي دارد كه در بخش‌هاي مجزا و تحت نظارت مقامات دولتي است. با اين حال دونالد ترامپ معتقد است كه اگر تقلب ميليوني صورت نمي‌گرفت آراي مردمي او نيز از هيلاري كلينتون بيشتر مي‌شد و مي‌تواند در اين شرايط نيز پيروز انتخابات شود اما حالا اختلاف دو ميليوني آراي هيلاري از ترامپ نتايج انتخابات امريكا را به‌شدت بحث‌برانگيز كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون