• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3683 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ آذر

نخستين گزارش از بررسي‌هاي كارشناسي حادثه «هفت‌خوان» منتشر شد

پيكر جانباختگان حادثه برخورد دو قطار فردا تشييع مي‌شود

روز گذشته تصويري در شبكه‌هاي اجتماعي دست‌به‌دست شد كه آخرين عكس گرفته شده از گروهي از دوستاني را نشان مي‌دهد كه سوار قطار به شهرشان باز مي‌گشتند؛ قطار مشهد- تبريز كه ساعتي بعد از گرفتن اين عكس 5 نفره؛ با قطار ديگري برخورد كرد و تمام اين جوانان جان‌شان را از دست دادند. زير اين عكس با نام بردن از اين جوانان نوشته شده: «اين عكس را اين رفقا در شب حادثه تو قطار مرگ گرفتن.»
پنج روز از حادثه برخورد دو قطار در نزديكي دامغان كه به گفته استاندار آذربايجان شرقي تعداد جانباختگان آن به 49 نفر رسيده، گذشته است و حالا استان آذربايجان شرقي براي تشييع جنازه جانباختگان حادثه آماده مي‌شود. قرار است مراسم همزمان با روز شهادت امام رضا(ع) فردا (چهارشنبه 10 آذر) در ميدان شهداي تبريز برگزار شود.
انتشار گزارش بررسي‌هاي كارشناسي از حادثه برخورد دو قطار
روز گذشته راه‌آهن در اطلاعيه گزارشي از حادثه و بررسي‌هايي كه تاكنون انجام شده است، منتشر كرد: «در ساعت 6:14 مورخ 5/۹/۹۵، قطار ۴۸۰۲ تبريز- مشهد با ۴۳۲ نفر مسافر از ايستگاه گرداب به سمت هفت‌خوان حركت مي‌ كند كه مطابق اطلاعات به دست آمده از سامانه ثبت وقايع، قطار مذكور از ساعت 6:32 به علت برودت هوا و ترمز خود به خود قطار؛ در كيلومتر ۲۹۱ متوقف بوده است. همچنين ساعت ۷ صبح كشيك مامورين CTC و كنترل خاتمه يافته و مامورين جديد جايگزين مي‌شود. در ساعت 7:08 لكوموتيوران قطار ۴۸۰۲ تبريز- مشهد طي تلفنگرام شماره ۱ سيار از طريق ايستگاه هفت‌خوان به كنترل ترافيك شاهرود اعلام مي‌كند: «به علت يخ زدن ترمز قطار، در كيلومتر ۲۹۱ متوقف هستيم كه پس از رفع عيب، ادامه سير خواهيم داد. در ساعت 7:08 قطار مسافري ۳۲۴۲ سمنان- مشهد با ۱۱۰ نفر مسافر وارد ايستگاه گرداب شده و در ساعت 7:09 به صورت عبوري به ايستگاه هفت‌خوان حركت مي‌كند. در ساعت 7:14 قطار مسافري سمنان- مشهد ۳۲۴۲، با توجه به قرمز بودن چراغ بلاك مياني در پشت چراغ IB ۶۰ متوقف و لكوموتيوران قطار با اعلام مراتب توقف و قرمزبودن چراغ از كارشناس CTC كسب تكليف مي‌كند.» در ادامه اطلاعيه آمده است: «كارشناس CTC شاهرود به صورت شفاهي از طريق بيسيم مجوز خاموش كردن سيستم ATC و ادامه سير تا ايستگاه هفت‌خوان را به لكوموتيوران قطار سمنان- مشهد اعلام مي‌كند و قطار در ساعت 7:18 از محل حركت مي‌كند. همچنين كارشناس CTC ضمن مكالمه با كنترل منطقه نسبت به گزارش خرابي IB ۶۱ اقدام مي‌كند. در ساعت 7:22 كنترلر كنترل ترافيك شاهرود، طي تلفنگرام به شماره ۷۷۶۱-5/۹/95 مراتب خرابي را به مامور علایم، اعلام مي‌كند. ساعت 7:22 قطار مسافري ۳۲۴۲ سمنان- مشهد با سرعت Km/h ۱۳۲ (سرعت مجاز در بلاك Km/h۱۴۰) با قطار ۴۸۰۲ تبريز- مشهد (متوقف) برخورد مي‌كند. بر اساس مستندات موجود مامورين كنترل ترافيك شاهرود، مامورين اپراتور  CTC، مامورين قطار ۴۸۰۲ تبريز - مشهد و مامورين قطار ۳۲۴۲ سمنان-مشهد از جمله افراد درگير در اين حادثه بوده‌اند.»
همچنين رييس‌جمهوري در جلسه يكشنبه عصر هيات دولت ضمن تسليت مجدد به خانواده‌هاي عزادار حوادث تروريستي عراق و برخورد دو قطار، مسوولان را به بررسي دقيق دلايل وقوع و اتخاذ تدابير لازم براي پيشگيري از تكرار حوادث مشابه و برنامه‌ريزي براي آينده موظف كرد. حسن روحاني اقدام مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران را سنجيده و مسوولانه دانست كه با پذيرش مسووليت و عذرخواهي از مردم، استعفا داد. در اين جلسه هيات دولت وزراي راه و شهرسازي، كشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هم هر كدام گزارشي از حوادث تروريستي حله (جان باختن بيش از 40 نفر از هموطنان‌مان در حادثه تروريستي عراق) و برخورد قطار ارايه كردند و به بررسي دليل وقوع، اقدامات انجام شده درباره شناسايي پيكرها، رسيدگي به مصدومان و مجروحان و سركشي به خانواده‌ها و تمهيداتي كه براي پيشگيري از اقدامات مشابه انجام شده، پرداختند.
علاوه بر اينها رييس سازمان بازرسي كل كشور درباره رسيدگي به پرونده قضايي اين حادثه گفت: گزارش اين موضوع آماده و به رييس قوه قضاييه ارسال شده است.
روز گذشته هياتي نيز به نمايندگاني از دولت و سرپرستي استاندار آذربايجان شرقي با تعدادی از خانواده جان‌باختگان قطار تبريز - مشهد ديدار كردند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون