• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3684 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ آذر

متغيرهاي سودآوري در بورس

بورس تهران معاملات هفته پيش را با قدرت بيشتري آغاز كرد ولي به دليل تعطيلات ميان هفته، كار خود را كم‌رمق به پايان رساند. رشد 392 واحدي شاخص در روز آخر بيشتر تحت تاثير معاملات سهام شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس با نماد «فارس» بود، به طوري كه اين سهم به تنهايي 252 واحد بر شاخص اثر گذاشت و نماگر را به رقم 80018 رساند.
در روزهاي آغازين هفته، بازار همچنان تحت تاثير رشد قيمت نمادهاي فلزي و معدني از خارج و رشد قيمت دلار از داخل قرار گرفت. بر همين اساس نمادهايي چون «فاسمين»، «فسرب»، «كروي» و «كاما» بيشترين تقاضا را به ثبت رساندند. در گروه‌هاي شيميايي و فرآورده‌هاي نفتي، متانول سازها از اقبال بيشتري برخوردار بودند و در اين بين نمادهاي «شخارك»، «شفن» و «زاگرس» پرتقاضاتر ظاهر شدند. در روز آخر معاملات در پي ادامه رشد قيمت‌هاي جهاني كاموديتي‌ها به خصوص فلزات پايه‌اي همانند روي (به دليل ادامه كاهش موجودي انبار) اكثر نمادهاي گروه رويي معاملات مثبت و پرحجمي را تجربه كردند و معاملات ساير نمادهاي گروه فلزات و گروه معدني مانند «فولاد» و «كيميا» نمايان‌تر بود. در شركت‌هاي بورسي كالا محور كه نرخ دلار و قيمت جهاني كالا مهم‌ترين متغيرهاي سودآوري آن است، رشد اخير قيمت كاموديتي‌ها در كنار رشد بي‌سابقه دلار، اميد به سودآوري را افزايش داده و رفتار سهامداران و فعالان بازار را تحت تاثير قرار داده است. بسياري از كارشناسان هرچند روند قيمت‌ها در نيمه دوم سال را بع دليل وجود نشانه‌هاي بهبود فضاي اقتصادي پس از برجام رو به رشد مي‌دانند ولي عكس‌العمل فعالان بازار را همچنان بر پايه رفتارهاي هيجاني مي‌بينند.
پيش‌بيني نتايج دو جلسه مهم و اثر گذار اوپك و فدرال رزرو نيز در اين ماه، تاثير عمده‌اي بر بازار سرمايه گذاشته است. در هفته گذشته بازار نفت در روز دوشنبه نوسانات زيادي را تجربه كرد. قيمت نفت بعد از اعلام وزير نفت عراق مبني بر همكاري كشورش براي دستيابي به توافق با اعضاي گروه، بيش از 2 درصد افزايش يافت و به 22/48 دلار در هربشكه رسيد. با اين حال در روز سه‌شنبه قيمت نفت با افت همراه شد و به      76/47 دلار رسيد، چراكه سرمايه‌گذاران در خصوص به توافق رسيدن اوپك جهت كاهش توليد در جلسه چهارشنبه ترديد داشتند. پس از برگزاري نشست در وين، با حصول توافق بر سر كاهش توليد، قيمت نفت دوباره رشد كرد و از آنجا كه نفت و طلا كالاهاي دلاري مرتبط هستند، اين رشد به قيمت پايين‌تر طلا منجر شد (قيمت نفت و طلا در زمان تهيه اين گزارش به ترتيب 42/53 دلار و 26/1166 دلار است.) با اين حال و با وجود اينكه نشست اوپك به توافق منجر شد، اما هنوز در تاثير مثبت آن بر بازار سهام ايران و شركت‌هاي مربوطه شك و ترديد وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون