• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3692 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۲ آذر

اوفك مجوز خريد هواپيماي غير نظامي را داده بود

فرهاد پرورش، مديرعامل ايران اير نيز در اين مراسم به تشريح روند مذاكرات هما با بويينگ قبل از توافق برجام پرداخت و گفت: همه مي‌دانند صنعت هوايي ايران طي ۳۸ سال پيش، بيشترين ضربه را خورده است، تحمل آثار تحريم را مديون همه متخصصان در اين عرصه هستيم كه تلاش آنها براي سرپا نگه داشتن اين صنعت در دوران تحريم قابل تقدير است. با اين حال شكاف بين ما و آنچه در دنياي هواپيمايي به خصوص در منطقه وجود دارد بسيار بالاست. صنعت هوايي ما تفاوت چشمگيري با صنعت هوايي كشورهاي منطقه دارد. وي ادامه داد: يكي از بندهاي برجام خوشبختانه فروش هواپيماهاي غيرنظامي به ايران بود كه مجوز آن نيز بايد از سوي اوفك صادر مي‌شد و ما اين بند را فرصتي مناسب براي ادامه گفت‌وگوها دانستيم. البته هما قبل از مذاكرات برجام، مذاكرات خود را در سطح بازرگاني و مطالعه بازرگاني با كمپاني‌هايي كه مايل بودند با ايران همكاري داشته باشند شروع كرده بود و بعد از برجام اين مذاكرات با جديت ادامه يافت. پرورش به سابقه خريد هواپيما از بويينگ و قرارداد با بويينگ اشاره كرد و گفت: ۴۱ سال پيش هما از بويينگ هواپيما خريد كه دو فروند از آن بعد از انقلاب وارد ايران شد. مذاكرات ما بعد از برجام ادامه پيدا كرد تا اينكه در خردادماه امسال با نيازسنجي‌هاي انجام شده و با توجه به پيش‌بيني‌هايي كه از آينده صنعت هوايي كشور داشتيم براي خريد چند فروند هواپيماي بدنه وسيع و كوچك به تفاهم رسيديم. اكنون اعلام مي‌كنيم بعد از ۱۰ نوبت مذاكره كه همه آنها در داخل ايران و با حضور متخصصان بويينگ انجام شده است سندي را امروز به امضا رسانديم كه طي آن ۸۰ فروند هواپيما از نوع بدنه باريك و وسيع خريداري و طي ۱۰ سال وارد كشور مي‌شود. پرورش همچنين خبر داد پروسه تحويل اين هواپيماها تا سال ۲۰۲۰ ادامه دارد و مشروط به تامين منابع مالي از سوي دولت ايران و همچنين تمديد مجوز خزانه داري امريكا و اجازه به بويينگ براي ارسال تعدادي از اين هواپيماها است. فرهاد پرورش با بيان اينكه مذاكرات خريد هواپيما از بويينگ پس از برجام شروع شد، گفت: با چندين كمپاني وارد مذاكره شديم و با شركت‌هاي بويينگ، ايرباس و ATR مذاكرات جدي شد. با مديران بويينگ ۱۰ جلسه مذاكره داشتيم كه تمام آنها در ايران برگزار شده‌اند. در اين مدت تيم‌هاي تخصصي هما با تيم‌هاي حقوقي، مالي بويينگ مذاكراتي داشته‌اند. به گفته وي از سال ۲۰۱۸ تحويل هواپيما به ايران شروع مي‌شود.
فاينانسورهاي ديگري هم مطرح هستند
پرورش در پاسخ به سوال يك خبرنگار مبني بر تامين مالي ۸۰ فروند هواپيما به صورت فاينانس گفت: به‌طور قطع مبناي خريد هواپيما استفاده از فاينانس است و به صورت فاينانس اين تعداد هواپيما را خريداري مي‌كنيم. خود شركت ايرباس براي تامين فاينانس ۶ فروند هواپيما از سري اول تحويل‌ها اعلام آمادگي كرده است. ايران اير اين اختيار را طبق قرارداد دارد كه از ساير فاينانسرها براي تامين مالي خريد هواپيما استفاده كند از اين رو با چند شركت وارد مذاكره شده‌ايم و بايد شرايط شركت‌ها را مورد بررسي قرار دهيم و ملزم به استفاده از فاينانس كمپاني بويينگ نيستيم. اگر شرايط ساير فاينانسرها خوب باشد يعني مدت زمان فاينانس چيزي حدود ۱۲ سال باشد از شرايط آنها استفاده خواهيم كرد. پرورش در پاسخ به اين سوال كه آيا در قرارداد با بويينگ بحث انتقال دانش و تكنولوژي ساخت قطعات هواپيما آمده است، گفت: به‌طور قطع در قرارداد ايرباس و بويينگ انتقال تكنولوژي به ايران را در زمينه دانش ساخت و نگهداري هواپيما ذكر كرده‌ايم و اخيرا هم آقاي منطقي مصاحبه‌اي را مبني بر مذاكرات با كمپاني‌هاي خارجي براي انتقال تكنولوژي انجام داده است. در حال حاضر كارگروهي بين كمپاني‌هاي هواپيماسازي خارجي و شركت‌هاي دانش بنيان ايراني تشكيل شده است كه طبق آن توانمندي‌هاي داخل براي انتقال تكنولوژي ساخت قطعات هواپيما ارزيابي مي‌شود. البته اين همكاري‌ها مي‌تواند در بخش نرم‌افزاري هم باشد و تنها ساخت قطعات در قراردادها مورد‌نظر ما نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون