تلاش ايران خودرو براي توليد خودروهاي پاك
خط مشي تعيين شده از سوي مهندس يكه زارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، تعهد اخلاقي به مردم، احترام به قانون و اجراي تمام استانداردهاي مصوب است تا بتواند ضمن حفاظت از محيط زيست رضايت مصرفكننده را جلب كند.
نگاه گروه صنعتي ايران خودرو به مقوله محيطزيست از سازندگان تا شبكه خدمات پس از فروش يكپارچه و فراگير است و با اقداماتي كه انجام شده يا در دست انجام است، رسالت ايرانخودرو در ايجاد هواي پاك و حفاظت از محيطزيست به انجام خواهد رسيد.
درحال حاضر، نقشه راه گروه صنعتي ايران خودرو در جهت حفظ محيط زيست، توليد خودروهاي هيبريدي، افزايش موتورهاي كم مصرف و تنوع سبد سوختي محصولات، تدوين شده و در حال اجراست.
كليه محصولات ايران خودرو منطبق بر استاندارد آلايندگي يورو4 است و اين در صورتي است كه سوخت يورو 4 توزيعي در جايگاهها به صورت سراسري نيست و اين خود موجب كاهش عمر مفيد قطعات يورو4 و افزايش آلايندگي خودرو ميشود. اگر كيفيت سوخت توزيعي متناسب با واكنشگر شيميايي خودروها نباشد، عمر كاتاليستها به ميزان 75 درصد كاهش مييابد. ايران خودرو توانسته از سال 82 تاكنون آلايندگي خودروها را به ميزان 80 درصد كاهش دهد.
حفاظت از محيط زيست و ايجاد هواي پاك در كلانشهرهاي كشور، به عنوان يكي از چالشها و دغدغههاي اساسي و مهم مردم و مسوولان مطرح است. در اين بين منابع مختلف موثر در افزايش آلايندههاي محيط زيست قابل شناسايي و تفكيك هستند.
تعيين سهم هر يك از منابع آلاينده، درك بهتري را نسبت به وظايف هر يك از سازمانهاي مسوول به دست ميدهد. عوامل ايجاد و تشديدكننده آلايندگيها كه ناشي از احتراق سوخت در موتور وسايل نقليه است، در چند بخش قابل بررسي و سامان دهي است.
خودروهاي فرسوده خود يكي از منابع مهم آلودگي هوا به شمار ميروند به گونهيي كه هر خودروي فرسوده حدود 60 تا 70 برابر بيشتر از خودروي نو توليد شده آلايندگي دارد. ديگر عامل آلودگي هوا كيفيت سوخت توزيعي در جايگاههاست.
كيفيت سوخت توزيعي به صورت مستقيم و غير مستقيم بر ميزان آلودگي هواي شهرها تاثير غير قابل انكار دارد و همچنين جايگاههاي عرضه سوخت عامل ديگري براي آلودگي هواست. جايگاههاي عرضه بنزين (توزيع عمومي و جزئي) بدون رعايت زيرساختهاي لازم در حجم آلايندگي هوا به خصوص آلايندههاي تبخيري بسيار موثر هستند.
عامل ترافيك نيز از ديگر عوامل تشديدكننده آلايندههاست. بار ترافيك در شهرهاي كلان كشور مصرف سوخت بالاي خودروها را به همراه دارد كه اين خود در افزايش آلودگي شهرها تاثير زيادي دارد.
همچنين در اين ميان گروه صنعتي ايران خودرو با توجه به تعهد اخلاقي به مردم و جامعه و لزوم رعايت استانداردهاي زيست محيطي اقدامات قابل توجهي براي بهبود شرايط محيط زيست انجام داده است.
رسيدن به توليد موتورهاي كممصرف و توربو شارژ و خودروهاي هيبريدي از ديگر برنامههاي ايران خودرو در زمينه حفاظت از محيط زيست است.
توليد خودروهاي هيبريدي يا همان برقي و بنزيني كه در 10 سال اخير به صورت جدي وارد صنعت خودروي جهان شده، موجب كاهش چشمگير مصرف سوخت خودروها خواهد شد كه در اين مسير امور تحقيقاتي براي توليد خودروهاي هيبريدي در ايران خودرو آغاز شده است.
شركت ايران خودرو توليد موتورهاي كم مصرف در كلاسهاي كوچك مثل (2/1 و 4/1) ليتر را به صورت جدي آغاز كرده و همزمان براي توليد خودرو با موتور توربوشارژ پيشرفته در حال مطالعه است.
اين شركت براي طراحي و توليد موتور پايه گازسوز بيش از 10 سال كار انجام و سرمايهگذاريهاي بسياري در بخش ساخت مخازن تحت فشار واي.ام. اس انجام داده است. از نظر ايران خودرو افزايش توليد موتور پايه گازسوز تا 300 هزار دستگاه در سال با حمايت دولت ضروري بوده و توليد انبوه موتور پايه گازسوز يكي از راههاي خروج از بحران آلودگي هواست.
همچنين درحال حاضر مرحله دوم طراحي موتور ديزل ايران خودرو به اتمام رسيده است. اين موتور از نظر قابليت و عملكرد، بر استانداردهاي روز دنيا منطبق و بر اساس مصرف 5/4 ليتر در100 كيلومتر در چرخه تركيبي طراحي شده است.
توليد و مصرف خودروهاي هيبريدي و پايه گاز سوز در همه جاي دنيا با حمايت دولتها انجام ميشود و اميد ميرود اين كار در ايران نيز با حمايت دولت اجرا و آلودگي هواي كلانشهرها برطرف شود. طبق برنامهريزي صورت گرفته در اين گروه صنعتي، در نيمه دوم سال 95 شاهد تردد خودروهايي با پلاتفرم جديد و موتورهاي كم مصرف با مالكيت ايران خودرو خواهيم بود. خودروسازان و كارگران خطوط توليد اين شركتها بخشي از مردم هستند. ايران خودرو براي ارتقاي استاندارد از يورو 2 به يورو4 و انتقال تكنولوژي آن هزينههاي ارزي و ريالي زيادي صرف كرده است. هماكنون واكنشگر شيميايي يا همان كاتاليست با قطعات گران آن براي خودروسازان ارزشمندتر از طلاست. اين در حالي است كه در بنزين، عدد اكتان بايد عدد 95 (طبق استاندارد يورو4) باشد تا با كاتاليست استاندارد يورو 4 تناسب داشته باشد اما هنوز اين امر با ابهاماتي همراه است. اين موضوع موجب بطلان قسمتي از سرمايهگذاريهاي كلان خودروسازان ميشود. طبق اعلام رسمي شركت پخش و پالايش، هنوز از صد در صد سهم بنزين يورو 4 در سراسر كشور، حدودا 25 درصد سوخت يورو 4 توزيع ميشود و در نهايت استفاده از بنزينهايي با عدد اكتان و سطح كيفي پايين، ناكارآمدي قطعات و مجموعهها و نهايتا بالا رفتن سطح آلايندگي خودروها را سبب ميشود.
داخليسازي و توليد موتور تييو.3 از ديگر موفقيتهاي گروه صنعتي ايران خودرو در شرايط مقابله و جنگ تحريم اقتصادي و صنعتي كشور به شمار ميرود.
فرهنگسازي براي تعويض كاتاليستها بعد از عمر مفيد 80 هزار كيلومتر كاركرد نيز حايز اهميت است. بايد مشتري احساس وظيفه كند كه بعد از گذشت اين زمان براي حفظ محيط زيست و كاهش آلايندهها براي تعويض كاتاليستها اقدام جدي با يك تعريف مشخص انجام دهد.
همچنين بازه زماني ارتقاي استانداردها در ايران توجه و بازنگري مسوولان را ميطلبد. خودروسازاني كه 100 سال سابقه طراحي دارند هر پنج سال يك بار استانداردها را ارتقا ميدهند، نخستين سابقه طراحي خودرو در ايران نيز مربوط به سال 80 و طراحي خودروي ملي سمند است. در خاتمه انتظار ميرود با يك وحدت رويه ملي و تدوين استراتژي راهبردي شاهد تقابل هوشمندانه با تحريم صنعتي و اقتصادي در شرايط پيشرو و تدام ارتقاي سطح تكنولوژي در اين صنعت خودروسازي به عنوان يكي از صنايع اشتغالزا و مادر باشيم و هموطنان هر چه بيشتر از مزاياي اين صنعت با كمترين اثرات جانبي برخوردار شوند.