• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3161 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ بهمن

ذره بين اقتصاد

زمان خداحافظي با بنزين 400 توماني/ با واريز سهميه بنزين بهمن ماه در كارت‌هاي سوخت، موعد خداحافظي با بنزين 400 توماني فرارسيد. هفته گذشته در حالي شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، اول بهمن ماه را پايان مهلت استفاده از بنزين 400 توماني اعلام كرد كه پيش از آن دايما اعلام مي‌كرد كه استفاده از بنزين 400 توماني بدون هيچ محدوديتي همچنان مجاز است.  به گزارش ايسنا، بخشي از سهميه 400 توماني موجود در كارت‌هاي سوخت به پايان رسيده و حدود 250 تا 350 ميليون ليتر از اين بنزين در كارت‌هاي سوخت باقي مانده است. بر اين اساس اين اقدام دولت گامي در راستاي حركت به سمت تك نرخي شدن بنزين بوده است چرا كه با وجود بنزين 400 توماني، بنزين با شش نرخ محاسبه مي‌شد اما با حذف سهميه‌هاي 400 توماني اكنون 4 نرخ 700 توماني براي بنزين معمولي سهميه‌اي، 800 تومان براي بنزين سهميه‌يي سوپر، 1000 تومان براي بنزين معمولي آزاد و 1100 تومان براي بنزين سوپر آزاد محاسبه مي‌شود.

ورود 5/13 ميليون نفر به بازار كار/ معاون وزير كار با بيان اينكه تا ۸ سال آينده بايد 5/13 ميليون نفر ديگر نيز وارد بازار كار شوند، گفت: حفظ اشتغال موجود از نيازهاي كشور است.  حسن طايي با تاكيد بر اينكه بازار كار نياز به ارتقاي فرهنگ اشتغال دارد، به مشكلات اشتغال كشور اشاره كرد و گفت: بازار كار نياز به ارتقاي فرهنگ اشتغال دارد و حفظ فرصت‌هاي شغلي موجود از نيازهاي ضروري حال حاضر كشور است.  معاون وزير كار جمعيت شاغل كشور را نزديك به 5/21 ميليون نفر عنوان كرد و گفت: اين رقم در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ بايد به ۳۵ ميليون نفر برسد كه مسووليت بزرگي را براي همه ما ايجاد كرده است.

وضعيت 40 درصد راه‌ها «بد» است / وزير راه و شهرسازي گفت: طي قرارداد با وزارت نفت مقرر شده است اطلاعات پيمايش كاميون‌ها به شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ارسال شود و آنها براساس ميزان پيمايش كاميون‌ها سهميه سوخت به آنها اختصاص دهند.  عباس آخوندي در نخستين همايش سيستم‌هاي حمل و نقل هوشمند جاده‌يي با اشاره به اينكه سال گذشته ۴۸۰ هزار كاميون سهميه سوخت دريافت كرده‌اند، اما تنها ۱۰۰ هزار دستگاه بارنامه دريافت كرد‌ه‌اند، گفت: به دليل نبود اعتبار، بيش از ۴۰ درصد راه‌هاي شرياني كشور در وضعيت بد و بسيار بد قرار دارند.

مبارزه با فساد در حد شعار باقي نماند/ رييس كانون زنان بازرگان ايران اظهار اميدواري كرد سخنان معاون اول رييس‌جمهور در خصوص عزم جدي دولت براي مبارزه با فساد اقتصادي در حد شعار باقي نماند.  سيده فاطمه مقيمي درباره بخشي از سخنان معاون اول رييس‌جمهور در جلسه اخير وي و سه وزير اقتصادي با اعضاي اتاق بازرگاني مبني بر عزم جدي دولت در مبارزه با فساد اقتصادي گفت: امروز دغدغه‌هاي اقتصادي صرفا به عنوان معضلاتي براي افرادي كه در فعاليت‌ها و امور اقتصادي هستند مطرح نيست بلكه دغدغه‌هاي اقتصادي امروز براي كساني كه در خانه اشتغال دارند يا دانشجوياني كه در عرصه جامعه حضور دارند هم وجود دارد.

افزايش بيكاري و نابرابري اقتصادي در ۵ سال آينده / سازمان بين‌المللي كار طي گزارشي اعلام كرد نرخ بيكاري در جهان در پنج سال آينده به 11 درصد افزايش خواهد يافت و نابرابري اقتصادي نيز در جهان گسترش مي‌يابد. در اين گزارش تاكيد شده است تعداد بيكاران در جهان در سال 2019 از 201 ميليون نفر كنوني به 212 ميليون نفر افزايش خواهد يافت.

رفع ابهام از پرونده 650 ميليون يورويي در شوراي رقابت/ رييس شوراي رقابت از اعلام نظر شورا درباره پرونده موسوم به رانت 650 ميليون يورويي در جلسه امروز شوراي رقابت خبر داد. رضا شيوا درباره بررسي پرونده مربوط به واردات كنجاله مرغ كه به نام رانت 650 ميليون يورويي معروف شده است به ايسنا گفت: ما درباره اين پرونده هنوز در مرحله كارشناسي هستيم و قرار است امروز در جلسه شوراي رقابت نخستين گزارش كارشناسي بررسي شود.

دفاع وزير نفت از توليد بنزين در پتروشيمي‌ها / معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزارت نفت از تصويب ساختار رگولاتوري در برنامه ششم توسعه خبر داد.  منصور معظمي در «همايش مسووليت‌هاي اجتماعي شركت در صنعت پتروشيمي» با يادآوري توليد بنزين در مجتمع‌هاي پتروشيمي‌ در مقاطعي كه ايران تحت فشار استكبار جهاني قرار داشت، آن عمل را درست دانست و افزود: در شرايط كنوني ادامه توليد بنزين در مجتمع‌هاي پتروشيمي از لحاظ اقتصادي، محيط زيست و فني قابل توجيه نيست.

تورم به هسته سخت رسيد/ رييس پژوهشكده پولي و بانكي با بيان اينكه نفت ۷۲ دلاري دربودجه ۹۴ اصلا رقم معتبري نيست، گفت: تورم به هسته سخت خود رسيده است و دولت بسته ويژه‌يي در اين زمينه دارد.  فرهاد نيلي در پاسخ به اين سوال كه برخي كارشناسان اقتصادي مطرح مي‌كنند كه شيب تورم به كف رسيده است و شيب نزولي آن تغيير كرده است، آيا اين موضوع منطقي است؟ گفت: خير. نمي‌توانيم بگوييم كه شيب تورم به كف خورده، تورم به هسته سختش رسيده است؛ يعني كاهش تورم تا نقطه فعلي با بهداشت مالي امكان‌پذير بود و دولت آن را انجام داد.  نيلي در مورد روند كاهشي قيمت نفت در بودجه سال ۹۴ و اينكه دولت در لايحه نرخ ۷۲ دلاري را براي نفت در نظر گرفته و بر تصويب آن اصرار دارد؟ عنوان كرد: لايحه بودجه ۹۴ با نفت ۷۲ دلاري بسته شد و اهدافي هم براي آن از جمله نرخ رشد اقتصادي و تورم ترسيم شد كه هم‌اكنون در حال بازنگري است. اما تمام اطلاعات مي‌گويد كه رقم نفت ۷۲ دلاري اصلا رقم معتبري نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون