• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3161 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ بهمن

درباره نمايش« دِ اول داركوب»

لوحِ سفيدِ ذهنِ كودك

 

     سروناز   نانكلي/
ديدن تئاتر به شكلي ذاتي تجربه‌يي فانتاستيك است، چراكه همواره تماشاگراني را كه در دنياي واقعي زندگي مي‌كنند، به سوي جهان رويايي صحنه مي‌برد. آن زمان كه مربي نمايش خلاق بودم، تجربه ارتباط با بچه‌هاي مختلف باعث شد بيشتر به تاثير عروسك به عنوان همراه هميشگي كودك پي ببرم. كودكان ناخودآگاه براي شناخت خود و دنياي اطراف‌شان از عروسك استفاده مي‌كنند، با آن ارتباط نزديكي دارند و از آن الگو مي‌پذيرند. به همين دليل، موضوع پايان‌نامه كارشناسي ارشدم را در حوزه ظرفيت‌هاي آموزشي نمايش عروسكي انتخاب كردم. اين گفته «جان لاك» روانشناس كه «ذهن كودك مانند لوح سفيدي است كه مي‌شود روي آن تاثير گذاشت»، باعث شد دست به تجربه‌يي بزنم كه مبناي اصلي آن آموزش مهارت‌هاي اجتماعي از طريق عروسك باشد. نكته غم‌انگيز ديگري كه در سال‌هاي اخير فعاليتم در زمينه تئاتر كودك هميشه وجود داشت، ناديده‌انگاشتن نقش و تاثيرگذاري موسيقي فاخر در نمايش كودك بود. در اكثر توليدات نمايشي براي كودكان، موسيقي نقش تزييني دارد. دست‌اندركارهاي اين نمايش‌ها از ريتم‌هاي شاد جهت كف‌زدن و پايكوپي استفاده مي‌كنند اما اين نكته را ناديده مي‌گيرند كه موسيقي تا چه اندازه مي‌تواند بر روح و شنوايي كودكان تاثير بگذارد.
 اين چند مساله، پايه‌هاي سعي و تجربه‌يي شدند كه امروز نمايشِ «دِ اول داركوبِ» شكل بگيرد و بر صحنه سالن گوشه فرهنگسراي نياوران به اجرا درآيد. چالش اصلي خودم به عنوان نويسنده در اين نمايش، خلق داستاني جذاب، به دور از شعارزدگي با محوريت گروه موسيقي بود. با الهام از شخصيت‌هاي گروه موسيقي نام‌آشناي «داركوب»، دست به خلق عروسك‌هايي زدم كه با بياني ساده و ملموس مهارت‌هاي اجتماعي، موسيقي حرفه‌يي و نام برخي سازها را به مخاطبان كودك بياموزند. با راهنمايي «آنكيدو دارش» ـ آهنگساز تئاتر- قطعاتي را از ساخته‌هاي گروه موسيقي داركوب انتخاب كرديم كه تلفيقي از سازهاي كوبه‌يي و ساز بادي برنجي ترومپت باشد تا هم فضايي شاد و ريتميك ايجاد بكند و هم در تركيب با نمايش عروسكي به واسطه پيشينه تاريخي نوع سازها هماهنگي لازم را داشته باشد.
در اين راستا، «همايون نصيري» سرپرست داركوب و اعضاي گروهش صميمانه با نوازندگي براي اين نمايش، ما را همراهي كردند. در نهايت حضور بدون چشمداشت هنرپيشه‌هاي حرفه‌يي تئاتر به عنوان صداپيشه، به شخصيت‌هاي «دِ اول داركوبِ» جان داد تا روي صحنه بيايند. عروسك‌گردانان و همه هنرمندان صداپيشه اين نمايش از جمله سيامك احصايي، بهنام تشكر، امير جناني، سعيد چنگيزيان، سينا رازاني، محسن رستگار، علي سرابي، كاظم سياحي، نگار عابدي، داريوش فائزي، جواد نمكي و... تنها براي برداشتن قدمي در راستاي بالندگي عرصه مهجور نمايش كودك حضور به هم رساندند و تمام اميدشان اين است كه در آينده اتفاقات بهتري براي تئاتر كودك در ايران رخ بدهد. به اميد آن روز.
٭ نويسنده و كارگردان نمايش «دِ اول داركوبِ»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون