• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3161 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ بهمن

دبير شوراي عالي امنيت ملي:

ايران آماده گفت‌وگوي صريح با عربستان است

 

  محمدابراهيم ترقي‌نژاد  / ديروز خبري خوش از مقامي مسوول در خصوص عربستان شنيده شد. از روزي كه حسن روحاني به عنوان رييس‌جمهوري اسلامي ايران انتخاب شد، هر روز در رسانه‌ها خبرهايي درباره سفر مقامات ارشد نظام به رياض براي بهبود روابط منطقه‌اي ايران و عربستان مي‌آمد؛ از سفر آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني تا محمدجواد ظريف. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بيش از هر فرد ديگري، در صدر اخبار بود تا به عربستان برود. درخواست براي سفر وي هم محدود به درخواست رسانه‌ها نبود. از آيت‌الله وحيد خراساني تا اصلاح‌طلبان همگي خواستار سفر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بودند اما رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اظهارنظري بيان كرد بارها گفته‌ام خود را وقف نظام كرده‌ام و تا نفس دارم براي انقلاب، مردم و كشور تلاش خواهم كرد، اما مي‌دانيد كارهاي ديپلماتيك شروط و آدابي دارد. محمدجواد ظريف نيز بارها قصد سفر به رياض را داشته است. آذرماه سال گذشته بود كه ظريف به كشورهاي حاشيه خليج فارس سفري داشت و همگان انتظار داشتند تا رييس دستگاه ديپلماسي به عربستان برود؛ سفري كه صورت نگرفت و بعدها گفته شد كه عربستان در آن زمان آمادگي حضور وزير امور خارجه ايران را نداشته است. با اين حال، ديگر بار گمانه‌زني‌ها با ديدار وزراي خارجه دو كشور در نيويورك شدت گرفت. حسين اميرعبداللهيان، معاون امور عربي وزارت امورخارجه درباره آن ديدار مي‌گويد: «آقاي دكتر ظريف و آقاي سعودالفيصل، شهريورماه در حاشيه مجمع عمومي سازمان‌ملل‌متحد با هم ديدار كردند و اين اولين ديدار مثبت دو وزير خارجه در دوره دولت يازدهم به‌شمار مي‌آيد. همچنين بعد از اين ملاقات، در مصاحبه مشترك مطبوعاتي دو وزير در حاشيه نشست سازمان‌ملل، حرف‌هاي مثبتي زده شد. از سعودالفيصل هم حرف‌هاي خوبي در
 آن مصاحبه شنيده شد.» حالا همگان آماده سفر ظريف بودند و حتي اميرعبداللهيان هم به رياض سفري داشت و زمان سفر آقاي وزير به عربستان براي بعد از عيد قربان هماهنگ شده بود اما سخنان سعودالفصيل در يك كنفرانس خبري با يكي از وزراي خارجه اروپايي همه‌چيز را به هم زد، سفر ظريف به رياض ملغي شد و حتي به گفته معاون امور عربي وزارت خارجه، ايران نارضايتي‌اش را از سخنان سعودالفصيل از طريق كانال‌هاي ديپلماتيك به عربستان انتقال داد با اين حال، وزير امور خارجه عربستان در نامه‌اي به شكل رسمي از محمدجواد ظريف درخواست كرد تا به رياض برود ولي كاهش قيمت نفت و نقش عربستان در اين خصوص و سفر سعودالفيصل به وين و ديدارش با جان كري موجب شده تا اين ترديدها براي سفر بيش از پيش شود.
آمادگي ايران براي گفت‌وگو با عربستان
«ايران آماده گفت‌وگوهاي صريح درباره موضوعات مورد علاقه ايران و عربستان است.» اين صحبت را ديروز علي شمخاني دبير و نماينده مقام معظم رهبري و كسي كه به عنوان نفر اول دولت در عرصه سياست‌گذاري منطقه‌اي شناخته مي‌شود، در ديدار با سفير ايران در عربستان بيان كرد. با اين جمله باز گمانه‌زني‌ها بيش از پيش شده است. او با اشاره به خسارت‌هاي بي‌سابقه مالي و انساني ناشي از درگيري‌هاي طايفه‌اي و مذهبي در جهان اسلام، بر ضرورت نقش‌آفريني عملي كشورهاي اسلامي در جلوگيري از خونريزي در ميان مسلمين و مقابله ريشه‌اي، صادقانه و جدي با افراط‌گرايي و تروريسم كه امروز در نقاب داعش جلوه‌گر شده است، تاكيد كرد. هفته گذشته بود كه مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در نشست خبري‌اش با خبرنگاران گفت كه به دنبال ديدار با وزراي خارجه ايران و عربستان در تهران يا رياض هستيم. اميرعبداللهيان هم بيان كرده بود كه «با رعايت عزت، حكمت و مصلحت و درك اينكه ايران و عربستان‌سعودي دو كشور مهم در منطقه هستند، معتقديم گفت‌وگو، مناسب‌ترين راهكار است و اميدواريم با گفت‌وگوهاي ديپلماتيكي كه در سطوح مختلف بين ما جريان دارد در مورد تهديداتي كه عليه منطقه ما شكل گرفته، مانند تروريسم و افراط‌گرايي گفت‌وگوهاي جدي، سازنده و موثري داشته باشيم.»
چشم‌انتظاري ديدار در سايه اميد
با گفته‌هاي مقامات مسوول، حال انتظارات براي سفر وزراي امور خارجه به تهران يا رياض بيش از پيش شده است. حالا همگان منتظرند تا خبر گفت‌وگوهاي ديپلماتيك ميان مسوولان ايران و عربستان آغاز شود تا نه تنها روابط دو كشور بهبود يابد بلكه شايد مسائل منطقه‌اي هم رفع شود تا همان‌طور كه دبير شوراي عالي امنيت ملي بيان كرده است نقش‌آفريني عملي ميان كشورهاي اسلامي در جلوگيري از خون‌ريزي مسلمين و مقابله با تروريسم را شاهد باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون