• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3704 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ دي

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با اشاره به تفاوت‌هاي حرف‌هاي اوليه منتشرشده از سوي كريمي‌قدوسي با متن سخنان ظريف:

نقل‌قول‌ها «گزينشي» بودند

گروه سياسي


معركه‌اي كه جواد كريمي‌قدوسي از چهارشنبه در مجلس شروع كرد هنوز ادامه دارد اما معركه آنقدري كه اين نماينده عضو جبهه پايداري دلش مي‌خواست داغ نشد و هر روز جمعيت سرزنش‌كنندگان بيشتر و بيشتر مي‌شود. شايد اگر چنين شرايطي در مجلس نهم پيش آمده بود شرايط خيلي فرق مي‌كرد. هرچند كه محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان در مجلس اصولگراي نهم روزهايي بسيار بدتر از اين روزهايي كه در مجلس دهم مي‌بيند را ديده است اما گويا قرار نيست كه نفس راحتي كه او از آمدن مجلس دهم كشيده بود پايدار باشد. صحبت‌هايش در جلسه‌اي كه سه بار تكرار كرده بود محرمانه است به صورت مخدوش، گزينشي و نادرست نقل شده است و نماينده نقل‌كننده كه حتي در آن جلسه محرمانه غايب هم بوده است بر ادعايش اصرار مي‌ورزد كه ظريف از برجام پشيمان است. با اين همه ياران كريمي‌قدوسي از 12 نفر تجاوز نمي‌كنند و در مقابل ياران ظريف بيشتر شده‌اند. نمايندگان دو شب پيش پس از سه شيفت كاري به دفتر وزير رفتند تا از او دلجويي كنند. عده‌اي ديگر بسيج شده‌اند تا از نماينده‌اي شكايت كنند و عده‌اي ديگر نماينده مذكور را به نهادهاي امنيتي حواله مي‌دهند تا محرمانه‌ها را تشخيص بدهد. شرايط براي نماينده عضو پايداري آنجا سخت‌تر شده است كه متني كه از سوي خودشان به عنوان اظهارات ظريف در كميسيون منتشر شده است هيچ شباهتي با آنچه از او نقل كرده بودند ندارد. معاون پارلماني وزارت خارجه هم ديروز اين مساله را تاييد كرد و گفت: «در همين متني كه منتشر شد نشان داده شد كه چقدر اين متن با گفته‌هايي كه از قول وزير امور خارجه منتشر شد، فاصله داشته و كاملا مغاير است. اين موضوع براي افكار عمومي هم مشخص شده است كه اين متن حتي به صورت گزينشي نيز آن چيزي كه ادعا شده، نبوده است.» هرچه كه هست كريمي‌قدوسي در مجلس معتدل دهم تنهاتر مي‌شود و يارانش از 12 نفر تجاوز نمي‌كنند.

دلجويي نمايندگان از ظريف
كار با دلجويي تني چند از نمايندگان مجلس از محمدجواد ظريف آغاز شد. يكشنبه شب نمايندگان بعد از سه شيفت جلسه در مجلس به دفتر محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه رفتند و از او دلجويي كردند. نوريان، عضو شوراي مركزي فراكسيون اميد به تشريح جزييات اين ديدار پرداخت و گفت: اعضاي كميسيون اين هنجارشكني را مغاير با اصول اخلاقي و مناسبات امنيتي دانسته و از ظريف درخواست كردند كماكان با جديت در راستاي احقاق حقوق ملت در مجامع بين‌المللي حركت كند. به گزارش ايلنا، اردشير نوريان با اشاره به ديدار شامگاه يكشنبه رييس و برخي از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با محمدجواد ظريف در ساختمان وزارت امور خارجه اعلام كرد: متاسفانه مسائلي كه از چهارشنبه هفته گذشته و در پي انتشار گزينشي و ناقص مطالب يك جلسه محرمانه از سوي نماينده مشهد پيش آمد، اتفاق خوبي نبود و ما به هيچ عنوان آن را به نفع مصالح كشور نمي‌دانيم.

اهتمام نمايندگان براي شكايت
هرچند كه هنوز هيچ شكايتي از جواد كريمي‌قدوسي به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان نرفته است اما به نظر مي‌رسد كه نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس براي اين كار تصميم جديدي گرفته‌اند. ديروز يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه برخي نمايندگان مصمم به شكايت عليه كريمي‌قدوسي به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان هستند، گفت كه به زودي اين كميسيون بيانيه‌اي را در واكنش به رفتار كريمي‌قدوسي در انتشار صحبت‌هاي منتسب به ظريف صادر خواهد كرد. به گزارش ايسنا، عليرضا رحيمي اظهار كرد: برخي از نمايندگان مصمم شكايت عليه كريمي‌قدوسي به هيات نظارت هستند، شكايت داخلي كه در هيات مطرح مي‌شود چون اين موضوع نه تنها كميسيون امنيت ملي كه مجموعه كل مجلس را تحت شعاع قرار داده و اگر تاكنون هيات نظارت ورود نكرده به دليل آن است كه بايد تشريفات آن طي شود تا ورود كند

ورود سپاه و وزارت اطلاعات
معاون پارلماني وزير امور خارجه هم كه در چند روز گذشته ترجيح داده بود پاسخگويي را به سخنگوي اين وزارتخانه بسپارد روز گذشته نسبت به ادعاهاي كريمي‌قدوسي در مورد اينكه محرمانه بودن اظهارات را شنونده تعيين مي‌كند، گفت: محرمانه نبودن اظهارات وزير امور خارجه در حيطه اختيارات نماينده مجلس نيست و در اين زمينه نهادهايي همچون سپاه و وزارت اطلاعات شفاف‌سازي كرده‌اند تا حاشيه‌ها پايان يابد. به گزارش ايلنا، حسن قشقاوي گفت: اينكه آقاي قدوسي بگويد اين جلسه محرمانه نبوده يا اين مسائل بايد شفاف‌سازي شود در حيطه اختيارات ايشان نيست. نهادهاي امنيتي و حفاظتي همچون سپاه يا وزارت اطلاعات مي‌توانند در اين مورد نظر دهند. اين يك امر واضح و مبرهن است و در تمام سيستم‌هاي امنيتي رتبه‌بندي آن مشخص شده و اگر اين مساله روشن شود تمام اين حاشيه‌ها پايان مي‌يابد. معاون پارلماني وزارت خارجه ادامه داد: در همين متني كه ديروز منتشر شد نشان داده شد كه چقدر اين متن با گفته‌هايي كه از قول وزير امور خارجه منتشر شد، فاصله داشته و كاملا مغاير است. اين موضوع براي افكار عمومي هم مشخص شده است كه اين متن حتي به صورت گزينشي نيز آن چيزي كه ادعا شده، نبوده است.  وي افزود: آقاي قدوسي اظهار كرده كه شنونده ميزان محرمانه بودن را تعيين مي‌كند كه اين خلاف قانون و رويه سيستم‌هاي حفاظتي در جهان است. فارغ از تمام موضوعات ما بايد به مكتب‌هاي الهي و ارزشي خودمان رجوع كنيم. امام صادق(ع) مي‌فرمايند كسي اگر سر ما را افشا نكند در حد مجاهدت در راه خدا است. جمهوري اسلامي نيز برخاسته از خون شهدا است. ما چطور مي‌توانيم گفته‌هاي الهي را در اين نظام ناديده بگيريم و اسرار خود را افشا كنيم؟ ما بايد به ارزش‌هاي انقلاب احترام گذاشته و كاري نكنيم كه اسرار نظام منتشر شود. قشقاوي تصريح كرد: اما اینکه مي‌گويند ما با مردم مطلب محرمانه نداريم حرف درستي است و فرمايش رهبر انقلاب نيز هست اما بايد توجه كرد كه اين ۵۰ درصد موضوع است. وقتي شما مطلب محرمانه داخل نظام را نشر مي‌دهيد طرف خارجي هم آن را مي‌شنود. معاون وزير امور خارجه يادآور شد: نمايندگان هميشه به ما انتقاد دارند كه وزرا مطالب روزنامه‌اي نگويند و ما همه به وزرا اين امر را اطلاع مي‌دهيم. اما وقتي فضا رسانه‌اي شود چه ارزشي اين كار دارد.

واكنش رييس كميسيون امنيت ملي
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم همچنان بر مواضع گذشته خود اصرار داشته و گفت: انتشار اخبار داخلي اين كميسيون، خارج از ضوابط مصوب بود و ظريف قبول داشت كه اين موضوع از سوي يك فرد بوده است نه اعضا. به گزارش ايرنا، علاءالدين بروجردي افزود: ما در راستاي منافع ملي در كميسيون امنيت برنامه‌ريزي مي‌كنيم و يكي از ابعاد اين منافع، همكاري متقابل و منطقي كميسيون و وزارتخانه‌هاي مربوطه است.

 

نمايندگان از كريمي قدوسي شكايت كردند

نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي شب گذشته خبر تكميلي‌تري در مورد وضعيت شكايت نمايندگان از كريمي‌قدوسي داد و با بيان اينكه هيات نظارت بر رفتار نمايندگان پيگير اقدام كريمي قدوسي است، گفت: وزير امور خارجه در جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نگفته بود كه در مورد برجام اشتباه كرده است. به گزارش ايرنا، علي مطهري افزود: درباره اقدام جواد كريمي قدوسي، از طرف تعدادي از نمايندگان به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان شكايت شده و اين شكايت وصول شده است. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اگر هم شكايت صورت نمي‌گرفت هيات نظارت بر رفتار نمايندگان خود راسا مانند مدعي‌العموم كه در سطح جامعه وارد مي‌شود اقدام مي‌كرد. مطهري با بيان اينكه وزير امور خارجه در جلسه كميسيون امنيت ملي نگفته بودند كه در مورد برجام اشتباه كرده‌اند، تصريح كرد: در آن جلسه ظريف گفته بود كه آنها يعني امريكايي‌ها در مورد تمديد قانون ايسا قول‌هايي داده بودند و ما به قول‌هاي شفاهي آنها اعتماد كرديم و بهتر بود كه اعتماد نمي‌كرديم. وي افرود: اين موضوع به شكلي منعكس شده كه گويي وزير امور خارجه گفته است كه ما در مورد كل برجام اشتباه كرده‌ايم. مطهري گفت: ظريف تاكيد كرده بود كه اين مطالب محرمانه است و از طرفي اين مطالب نادرست منعكس شده است؛ بنابر همين دو دليل، اقدام نماينده مجلس و عضو كميسيون امنيت ملي نادرست بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون