• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3707 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۱ دي

مرگ پوران در آغاز فصل سرد

آخرين يادگار خانواده فروغ درگذشت

گروه فرهنگ وهنر

جامعه هنري هنوز در شوك درگذشت غم‌انگيز دنيا فني‌‌زاده بود كه خبري ديگر درباره يك درگذشت ديگر منتشر شد؛ پوران فرخزاد از دنيا رفت.  صبح روز نهم دي ماه، نيم ساعت پيش از اينكه مراسم خاكسپاري دنيا فني‌زاده از مقابل ساختمان شماره دو خانه سينما آغاز شود، پوران فرخزاد در بيمارستان درگذشت تا يك اتفاق عجيب ديگر رقم بخورد. درگذشت پوران درست يك روز بعد از سالروز تولد خواهرش «فروغ» از بازي‌هاي روزگار بود.
پوران فرخزاد روزهاي آخر عمرش را در بيمارستان ايرانمهر گذراند. او به علت عارضه تنفسي و مشكلات ريوي در بيمارستان ايرانمهر بستري شده بود و واپسين روزهاي عمرش را در كما سپري كرد و در بخش مراقبت‌هاي ويژه تحت درمان بود. يك روز پيش از درگذشتش، تيم پزشكي بيمارستان اعلام كردند كه حال او وخيم‌تر شده و سطح هوشياري‌اش پايين‌تر آمده است تا اينكه در نهايت روز 9 دي ماه بر اثر ايست قلبي در همان بيمارستان درگذشت و اينچنين بود كه آخرين يادگار از خانواده فروغ فرخزاد از دنيا رفت، آن هم درست يك روز بعد از زادروز فروغ.  هرچند پوران فرخزاد به اندازه خواهرش در شعر و شاعري متمركز و شهره نبود، اما به سبب پژوهش‌هايي كه در اين زمينه انجام داد، چندين و چند كتاب از خود به جاي گذاشت. تعدادي از كتاب‌هاي او در زمينه پژوهش درباره زنان شاعر است و در برخي آثار نيز به حضور زن در اشعار شاعران مرد همچون سهراب سپهري توجه دارد. آثاري همچون «زن از كتيبه تا تاريخ» (دانشنامه زنان فرهنگساز ايران و جهان در دو جلد)، «اوهام سرخ شقايق» (گزيده‌اي از اشعار زنان جهان)، «نيمه‌هاي ناتمام؛ سيري در شعر زنان از رابعه تا فروغ»، «زن شبانه موعود» (نشان زن در آثار سهراب سپهري)، «كسي كه مثل هيچ‌كس نيست» درباره فروغ فرخزاد و فرهنگ «كارنماي زنان كاراي ايران از ديروز تا امروز» از اين جمله‌اند.   او در كنار فعاليت‌هاي پژوهشي‌اش دستي هم بر سرودن شعر داشت كه نتيجه آن گرد آمدن مجموعه شعر «خوشبختي در خوردن سيب‌هاي سرخ» و مجموعه‌ رباعي «جنگ مشوش» است. به جز اينها در نوشتن داستان كوتاه و رمان نيز فعاليت‌هايي داشته است و مجموعه داستان «ديداري در پاييز»، داستان‌هاي بلند «در پس آينه» و «آتش و باد» و رمان «در انتهاي آتش و آيينه‌» حاصل تلاش و قلم زدن او در اين حوزه است. پوران فرخزاد درست برعكس فروغ كه دي ماه به دنيا آمد و بهمن ماه درگذشت، متولد بهمن 1311 در نوشهر بود كه نهم دي‌ماه سال 95 در آستانه 84 سالگي‌اش درگذشت.  آشكارا بود كه قرار نيست براي اين چهره ادبي پيام‌هاي تسليت زيادي از سوي مراكز دولتي منتشر شود و در اين ميان تنها مجيد غلامي جليسه، مديرعامل خانه كتاب بود كه با صدور پيامي، درگذشت پوران فرخزاد را تسليت گفت.  در متن پيام او آمده است: «خبر درگذشت بانوي فرزانه خانم پوران فرخزاد ناگوار بود. ايشان ساليان متمادي به كار پژوهش ادبي و روزنامه‌نگاري و ترجمه اشتغال ورزيد. هرچند همچون خواهرش به شعر پرداخت اما وجه پژوهشي بر كارهاي ايشان غالب بود. تحقيقات خانم پوران فرخزاد درباره زنان نامور نشان‌دهنده نگرش تحقيقي ايشان نيز هست. كارنامه خانم پوران فرخزاد كارنامه‌اي سزاوار تحسين و فوت ايشان نيز براي جامعه فرهنگي ما اندوهبار و تاسف‌انگيز است. اينجانب درگذشت بانو پوران فرخزاد را به خانواده ايشان و جامعه فرهنگي تسليت عرض مي‌كنم و از درگاه خداوند مهربان براي آن عزيز آرامش و آمرزش مسالت دارم.» داريوش مهرجويي نيز كه به تازگي در پيام تسليتي كه نوشته و به ايسنا ارايه كرده است، درگذشت جمعي از همكاران خود همچون جعفر والي، دنيا فني‌زاده و پوران فرخزاد را تسليت گفته و ناراحتي خود را از اين همه خبر درگذشت بيان كرده است.
با رفتن پوران فرخزاد، آخرين عضو از اعضاي درجه يك خانواده فروغ از دنيا رفت. قرار است ديگر اعضاي خانواده تصميمات خود را درباره مراسم خاكسپاري او اعلام كنند اما تا لحظه تنظيم اين خبر هنوز نتيجه تصميم‌گيري آنان اعلام نشده بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون