• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3707 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۱ دي

كره اي‌ها در جنوب يارد كشتي‌سازي مي‌سازند

گروه اقتصادي |هفته پيش بود كه تيمي دريايي- بندري به همراه معاون وزير صنعت، معدن و تجارت به كره رفتند تا قراردادي جديد را در بخش دريايي- بندري ايران منعقد كنند. پيش از اين البته قرارداد ساخت 6 كشتي براي شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران بحث برانگيز شده بود و سازندگان كشتي در جنوب بارها از دولت خواستند تا اين قرارداد را لغو كند.
 قراردادي كه به يك دهه پيش بازمي‌گردد و حالا با اين قرارداد جديد برخي نظرات كارشناسي در مورد اينكه ايران توان ساخت كشتي ندارد را كمي جدي‌تر مي‌كند. بر اساس قرارداد جديدي كه شركت كشتي‌سازي «دوو» كره جنوبي با سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران امضا كرده است يك مركز و اسكله كشتي‌سازي در ايران و ايجاد تاسيسات مربوط در جنوب توسط اين شركت ساخته خواهد شد كه تهران تاكيد كرده است فناوري و دانش ساخت اين پايانه بايد به ايران منتقل شود و فاينانس آن را نيز كره جنوبي بر عهده بگيرد.
عكسي كه خبرگزاري يونهاپ منتشر كرده نشان مي‌دهد كه اين توافقنامه به امضاي «جونگ سونگ ليپ» رييس بخش مهندسي و كشتي‌سازي دريايي «دوو» و منصور معظمي رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران رسيده است. شركت دوو تاكيد كرده است كه با امضاي اين قرارداد راه براي ورود اين شركت به بازار كشتي‌سازي ايران بسيار هموارتر مي‌شود و اين شركت مي‌تواند صادرات مربوط به كشتي و قطعات ذي‌ربط به ايران را توسعه دهد.
اين گزارش يادآور مي‌شود: اين شركت بزرگ كره جنوبي از سال 1983 ميلادي به اين طرف سفارش ساخت 38 فروند كشتي از شركت‌هاي مختلف كشتي‌سازي ايران از جمله شركت ملي كشتيراني را به ارزش يك ميليارد و 650 ميليون دلار دريافت كرده است.
گفتني است، اوايل آذر ماه سال جاري نيز شركت صنايع سنگين هيوندا بزرگ‌ترين سازنده كشتي در جهان از دريافت سفارش نهايي ساخت 10 فروند كشتي از سوي جمهوري اسلامي ايران به ارزش 650 ميليون دلار خبر داده بود.
كره جنوبي از جمله كشورهايي است كه براي توسعه روابط با ايران همواره تلاش زيادي داشته و مي‌كوشد تا شركت‌هاي خود را با طرح‌هاي زيربنايي ايران مرتبط سازد.
بسياري از كارشناسان اقتصادي و صاحبان شركت‌هاي بزرگ كره جنوبي اعتقاد دارند، بهره‌گيري از فرصت‌هاي جديد ايجاد شده نه تنها زمينه‌هاي همكاري در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي را فراهم مي‌سازد، بلكه افقي روشن را پيش روي همه كشورها در بازتعريف همكاري‌هاي جديد با ايران مي‌گشايد.
البته ظاهرا اين شركت براي تعمير كشتي نيز با طرف ايراني قراردادي را امضا كرده است، ايدرو و شركت كشتي‌سازي و مهندسي دريايي دوو (DSME) موافقتنامه همكاري دوجانبه براي توسعه تعمير كشتي‌هاي متوسط و بزرگ در ايران، امضا كردند كه طبق اين سند همكاري دو طرف يك شركت در قالب سرمايه‌گذاري مشترك تاسيس خواهد شد كه بر اساس آن اين شركت مشترك طرح در حال احداث حوض‌هاي خشك ايدرو واقع در بندرعباس را بر اساس آخرين استانداردهاي بين‌المللي تكميل و بهره‌برداري كند.
همچنين براساس اين موافقتنامه شركت DSME  علاوه بر انتقال دانش فني و مهندسي مورد نياز در اين حوزه، در بخش‌هاي حايز اهميت ديگر از قبيل تامين منابع مالي، مواد اوليه و تجهيزات شركت مشاركتي مذكور را پشتيباني خواهد كرد.
اواخر آذرماه گذشته سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران تفاهمنامه‌اي را با شركت‌هاي كشتيراني ايراني براي توسعه توان تعمير و ساخت كشتي در داخل كشور از طريق مشاركت طرف‌هاي ايراني و خارجي به امضا رساند و بر اين اساس ايدرو در جست‌وجوي يك شريك صاحب تكنولوژي و تجربيات ارزنده جهت ساخت و تعمير شناور‌هاي بزرگ براي ناوگان شركت‌هاي كشتيراني ايران بود كه در نهايت شركت DSME كره جنوبي انتخاب شد.
 البته پيش‌تر ايزوايكو به عنوان مجموعه كشتي‌سازي در بندرعباس اعلام كرده بود كه در بخش تعميرات كشتي توانسته است در منطقه براي خود جايگاهي را اختيار كند و حتي بيشتر درآمد شركت ايزوايكو نيز با توجه به عدم سفارش ساخت كشتي از محل تعميرات تخصصي كه براي كشتي‌سازي‌هاي دنيا انجام مي‌شود تامين مي‌شود. حال مشخص نيست اين قرارداد جديد در راستاي توانمندسازي ايزوايكو است يا به عنوان مجموعه‌اي مجزا قرار است در جنوب كشور ايجاد شده و به عنوان رقيب به فعاليت بپردازد. گو اينكه برخي خبرها از حضور رضاييان، مديرعامل ايزوايكو در اين سفر خبر مي‌دهد كه به نظر مي‌رسد بعد از اين كمتر با بحث‌هاي انتقادي در رابطه با ساخت كشتي يا تعمير آن مواجه خواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون