• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3715 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ دي

الجزيره مطرح كرد

افشاي پروژه نفوذ اسراييل در بريتانيا

ميثم سليماني

در سريال‌ها و فيلم‌هاي سياسي اروپايي و امريكايي، داستان‌هايي مطرح مي‌شود كه تصور آن در عالم واقع سخت به نظر مي‌رسد. اما واقعيت‌هاي دنياي سياست زماني كه برملا مي‌شوند شايد فراتر از چيزي كه به نظر مي‌رسند، هستند. از جمله آن مي‌توان به قدرت لابي‌ها در نفوذ به يك دولت يا تاثير‌گذاري بر يك تصميم يا حتي تغيير يك مقام ارشد دولتي اشاره كرد. حالا اين موضوع در بريتانيا تا حدودي رنگ واقعيت به خود گرفته است. پس از آنكه ويديويي از كارمندان سفارت اسراييل در لندن مبني بر تلاش براي بركناري آلن دانكن، معاون وزيرخارجه بريتانيا منتشر شد، سفارت اسراييل در لندن رسما عذرخواهي كرد. آلن دانكن، معاون وزير خارجه بريتانيا از جمله منتقدان شهرك‌سازي‌هاي اسراييل در كرانه باختري به شمار مي‌آمد كه به نظر مي‌رسد رژيم اسراييل به‌شدت علاقه‌مند بوده تا او از سمت خود بركنار شود.
شبكه خبري الجزيره در يك عملياتي كه شش ماه به طول انجاميده شاي مازوت، كارمند ارشد سفارت اسراييل را به صورت مخفيانه زيرنظر داشته تا در فيلمبرداري‌هاي مخفيانه ثابت كند كه اين ديپلمات اسراييلي در حال چيدن يك دسيسه عليه كارمند دولت بريتانيا و سياستمداران ارشد اين كشور است.
ماريا استريزولو كه رييس دفتر رابرت هالفون، نماينده پارلمان بريتانيا و معاون رييس حزب محافظه‌كار حاكم بريتانيا است در جلساتي كه با مازوت داشته از او خواسته نام‌هايي از نمايندگان را در اختيار او قرار دهد تا از سمت خود پايين كشيده شوند. مهم‌ترين درخواست مازوت مربوط به نام دانكن است. دانكن هر چند از موجوديت اسراييل پشتيباني مي‌كند اما معتقد است شهرك‌سازي‌هاي اسراييل در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين يك لكه ننگ بر صورت جهان خواهد بود. او همچنين اقدامات اسراييل در كرانه باختري را نيز به آپارتايد در آفريقاي جنوبي تشبيه كرده بود.
استريزولو در پاسخ به مازوت عنوان مي‌كندكه مي‌توان با يك رسوايي كوچك دانكن را رد كرد. اين گفت‌وگو كه در يك رستوران بر سر ميز شام رخ مي‌دهد، در حالي كه استريزولو عنوان مي‌كند بوريس جانسون، وزيرخارجه بريتانيا روي پشتيباني از اسراييل محكم ايستاده، مازوت در خصوص بوريس جانسون او را به‌عنوان فردي احمق و بدون مسووليت خطاب مي‌كند.
پس از اينكه الجزيره ويديوي اين مكالمه را منتشر مي‌كند بلافاصله رسانه‌هاي بين‌المللي و بريتانيا به دنبال پاسخگويي از سفارت اسراييل در لندن پيش مي‌روند كه در نهايت اين سفارتخانه در توييتر خود به نقل از سفير مي‌نويسد، آقاي مازوت در مدت كوتاهي به ماموريت خود پايان خواهد داد. همچنين سفير اسراييل از دانكن رسما عذر‌خواهي كرد و گفت: صحبت‌هاي صورت گرفته و اظهارات از سوي سفارت كاملا غير‌قابل‌قبول است.
اما اين افشاگري تنها يكي از يافته‌هايي است كه واحد تحقيقاتي الجزيره به دست آورده كه قصد دارد در چهار بخش آن را منتشركند كه اكنون يك بخش آن پخش شده و قسمت دوم آن در روز پانزدهم ژانويه پخش خواهد شد. اين تحقيقات مخفي قصد دارد تا نشان دهد چگونه رژيم اسراييل يك كمپين نفوذ مخفي را براي تغيير در سياستمداران در انگلستان به راه انداخته است. آقاي مازوت در اين ويديو همچنين جرمي كوربين، رهبر حزب كارگر را نيز مسخره مي‌كند و وي را ديوانه مي‌خواند. گفتني است خبرنگار واحد تحقيقات الجزيره رابين نام دارد كه اسم مستعار او است و توانسته در طول اين شش ماه به شبكه لابي اسراييل در بريتانيا كه از سوي كابينه رژيم اسراييل و سفارت اين رژيم تقويت مي‌شود، نفوذ پيدا كند. گفتني است رابين از جمله افرادي در بريتانيا به حساب مي‌آيد كه قصد دارد در راستاي مبارزه و تحريم اسراييل كمك كند.
استريزولو به نظر مي‌رسد كه قصد داشته به رابين نشان دهد كه اسراييل تا چه حد قصد دارد تا در سطوح بالاي سياست خارجي بريتانيا دخالت كند و حمايت از اسراييل را در اولويت اصلي بريتانيا قرار دهد.
با اين حال اين جريان نشان مي‌دهد كه اسراييل حتي با نفوذ در تعداد اندكي از نمايندگان و تكيه بر آنها مي‌تواند منافع خود را تا حدودي تامين كند. در اين تحقيقات حتي مشخص مي‌شود كه اسراييلي‌ها حتي در سوالاتي كه نمايندگان از نخست‌وزير در جلسات روز چهارشنبه انجام مي‌دادند نيز نفوذ مي‌كردند تا شرايط را به نفع خود تغيير دهند و حتي در سطح نخست‌وزير نيز فشار وارد كنند و بر افكار عمومي نيز تاثير بگذارند.
آنگونه كه استريزولو به الجزيره عنوان كرده، لابي‌هاي اسراييلي در سال 2014 هالفون را متقاعد از نخست‌وزير در خصوص ربوده شدن سه نوجوان اسراييلي و حتي انتقاد از حماس از ديويد كامرون، نخست‌وزير وقت بريتانيا سوال شود كه در آن زمان ديويد كامرون نيز وعده مي‌دهد كه بريتانيا در كنار اسراييل ايستاده است. يك سخنگوي بوريس جانسون عنوان مي‌كند از آنجايي كه سفير اسراييل عذرخواهي كرده و براي ما روشن شده كه اين نظرات و ديدگاه‌هاي سفارت يا كابينه اسراييل نبوده است. روزنامه ميل آن ساندي نيز مقاله‌ مهمي را از يك وزير سابق در راستاي رسوايي لابي صهيونيستي منتشر و اعلام كرد: زمان آن فرارسيده است كه اين مشكل كه اسراييل سياستمداران انگليس را خريده، پايان يابد. اين وزير سابق كه نخواست نامش فاش شود، گفت: آشكار شده است كه برخي از افراد در حزب محافظه‌كار و در حزب كارگر با سفارت اسراييل همكاري مي‌كنند و سفارت اسراييل براي بد جلوه دادن و تخريب اعضا در پارلمان كه از اسراييل انتقاد مي‌كنند، تلاش مي‌كند. ارتشي از افراد بي‌خرد در پارلمان هستند كه به اسراييل خدمت مي‌كنند. وزير سابق دولت انگليس گفت: در طول سال‌ها، نه تنها دوستان اسراييل در حزب محافظه‌كار و دوستانش در حزب كارگر از فعاليت با دولت اسراييل و سفارت آن در لندن دست برنداشته‌اند بلكه با آن در راستاي ترويج سياست‌هاي اسراييل و مانع‌تراشي در مسير سياست دولت انگليس و از مقابله با اقدامات وزيراني كه براي دفاع از حقوق فلسطيني‌ها تلاش مي‌كنند، همكاري نيز كرده‌اند. او ادامه داد: جمعيت دوستان اسراييل در حزب محافظه‌كار به اين حزب منتسب نيست بلكه به روشي تاسيس شده است كه مانع از اين مي‌شود كه شفاف باشد. با اين وجود اين جمعيت براي حمايت از اعضاي پارلمان دست به اقداماتي مي‌زند و از سفرهاي دوره‌اي به اراضي اشغالي حمايت مالي مي‌كند كه تلاشي جهت تحريف واقعيت‌ محسوب مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون