• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3715 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ دي

بشار اسد در ديدار با هيات فرانسوي:

حاضرم با 91 گروه مخالف به استثناي داعش و جبهه فتح الشام مذاكره كنم

دولت سوريه هم اشتباهاتي داشته كه بابت آن متاسفم

گروه جهان| بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه بيش از گذشته در ملاعام ديده مي‌شود. از مصاحبه با رسانه‌هاي متفاوت اروپايي تا ميزباني از مقام‌ها و هيات‌هاي مختلف سياسي. در شرايطي كه تداوم آتش بس در 10 روز گذشته، اميدواري‌ها به حفظ آن و استفاده از فرصت ناشي از آن براي شكل‌گيري مذاكرات سياسي را افزايش داده است، روز گذشته بشار اسد ميزبان يك هيات فرانسوي بود. هياتي شامل سه نماينده مجمع ملي فرانسه (پارلمان) و گروهي از انديشمندان اين كشور. «تيري مارياني» نماينده مجمع ملي فرانسه رياست اين هيات را بر عهده داشت و بر اساس خبرهاي منتشر شده مهمان‌ها و ميزبان درباره طيف وسيعي از موضوعات سياسي با هم گفت‌وگو كردند.
پس از اين ديدار، يكي از اعضاي پارلمان فرانسه از آمادگي بشار اسد براي گفت‌وگو با تمامي گروه‌هاي معارض اين كشور خبر داد. در حالي كه نام اين عضو پارلمان فرانسه افشا نشده است اما رسانه‌هاي لبناني از جمله وبگاه تلويزيون الجديد، وبگاه النشره و وبگاه وابسته به جريان «14 مارس» به نقل از وي اين موضع‌گيري بشار اسد را پوشش دادند. بر اين اساس، بشار اسد اعلام كرده كه حاضر است با تمامي 91 گروه معارض سوري به جز گروهك تروريستي داعش و «جبهه فتح النصره» (جفش) يا همان جبهه النصره سابق، شاخه سوري القاعده وارد گفت‌وگو و مذاكره شود. وي همچنين نسبت به گفت‌وگوهاي آتي در اواخر ماه جاري كه در شهر آستانه برگزار خواهدشد، ابراز خوشبيني كرد. اسد در اين ديدار همچنين انتقادهايي را به سياست‌هاي رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه وارد دانسته است و تاكيد كرده كه تركيه به دليل سياست‌هاي اردوغان آسيب‌پذير شده است. توافق هسته‌اي ايران با 1+5 و فرجام آن در دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ نيز يكي از پرسش‌هايي بود كه مهمان‌هاي فرانسوي از بشار اسد سوال كردند و پاسخ وي اين بود: به واقع‌بيني دونالد ترامپ اعتقاد دارم.
به گفته اين نماينده، بشار اسد همچنين گفت كه دولت سوريه مرتكب برخي اشتباه‌ها شده و نسبت به آن ابراز تاسف كرد. رييس‌جمهور سوريه ضمن انتقاد از سياست‌هاي دولت فرانسه تصريح كرد كه سياست‌هاي فعلي پاريس بر خلاف واقعيت جنگ در سوريه است.
رسانه روسي اسپوتنيك نيز در گزارشي نوشت: بشار اسد در ديدار با هيات فرانسوي ادعاها درباره استفاده دولت وي از تسليحات شيميايي را خنده‌دار و مضحك خوانده است و تاكيد كرده كه استفاده از چنين تسليحاتي به ضرر منافع دولت سوريه نيز خواهد بود.
اين سخنان بشار اسد در حالي مطرح شده كه گروه تحقيق سازمان ملل از روز 13 نوامبر تحقيقات درباره استفاده از سلاح شيميايي در سوريه را آغاز كرده است. تاكنون كارشناسان اين گروه 4 گزارش درباره استفاده از سلاح شيميايي در سوريه تنظيم كرده‌اند اما درباره عاملان استفاده از آن سخني به ميان نياورده‌اند.
يكي از فرانسوي‌هايي كه اخيرا در هيات ديدار‌كننده با رييس‌جمهور سوريه حضور داشته در اين باره به اسپوتنيك گفته است: زماني كه درباره استفاده از سلاح شيميايي از بشار اسد سوال كرديم وي در پاسخ گفت: بسيار مضحك است كه تصور شود من از سلاح شيميايي عليه مردم خودم استفاده مي‌كنم. دولت سوريه در گذشته تصميم گرفته بود كه با كمك سازمان ملل از شر اين تسليحات رهايي پيدا كند پس چطور ممكن است كه دوباره به سمت اين تسليحات رفته باشيم. حتي از منظر سياسي نيز به نفع دولت من نبوده كه از اين قبيل تسليحات استفاده كنم. اين اقدام مي‌تواند به تندروي‌هاي بيشتر عليه من منتهي شود.
در حالي كه دولت‌هاي روسيه و تركيه تلاش مي‌كنند مذاكرات سوري را در پايتخت قزاقستان شكل بدهند، بشار اسد در ديدار با اين هيات فرانسوي نسبت به نتيجه اين مذاكرات ابراز اميدواري كرده و گفت: به مذاكرات آستانه بسيار خوشبين هستم. برخلاف مذاكرات ژنو، در اين مذاكرات نمايندگان واقعي گروه‌هاي سوري چه از جريان معارضه و چه از جانب دولت مي‌توانند حضور پيدا كنند. امكان رسيدن به توافق در اين مذاكرات نيز وجود دارد.
يك عضو هيات فرانسوي ديدار‌كننده با بشار اسد در اين خصوص به اسپوتنيك مي‌گويد: اسد به آينده كشورش بسيار اميدوار بود و وضع روحي وي به نسبت ديداري كه در ماه مارس با وي داشتيم بسيار بهتر بود كه مي‌توان موفقيت‌هاي نظامي ميدان اخير را دليل آن دانست.
به گفته اين نماينده فرانسوي، برخي از حاضران در جلسه از بشار درباره وضعيت زندان‌هاي سوريه سوال كردند و رييس‌جمهور سوريه در پاسخ گفت: فكر مي‌كنم اكثريت اسلام گراهاي افراطي كه از زندان‌هاي سوريه آزاد شده‌اند به زندگي عادي بازگشته‌اند و انتخاب جديد آنها هم حمايت از دولت سوريه است.
وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره انتشار اخباري مبني بر شكنجه زندانيان در زندان‌هاي سوريه گفت: به نفع دولت سوريه نيست كه به شكنجه متوسل شود چرا كه اين اقدام مي‌تواند زندانياني كه آزاد خواهند شد را به سمت پيوستن به جريان‌هاي راديكال ببرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون