• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3733 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ بهمن

معاون اول قوه قضاييه در نشست بررسي ابعاد حقوقي نفوذ:

آيا ما امروز عمروعاص نداريم؟

پرونده فرزند ابتكار مربوط به چك شخصي بود

گروه سياسي


«بررسي ابعاد حقوقي نفوذ در عرصه اقتصاد سياسي» عنوان برنامه‌اي بود كه سخنگوي دستگاه قضا ابعاد و زواياي مختلفي از چگونگي شكل‌گيري آن را در سياست ايران مطرح كرد. محسني اژه‌اي در اين نشست كه در دانشگاه امام حسين (ع) برگزار شد از برخي پرونده‌ها ياد كرد كه در دستگاه قضايي تشكيل شد و نمونه‌هايي از نفوذ در سياست ايران در آن نمايان شد. معاون اول قوه قضاييه با بيان اينكه در مقابله با حق چه در جنگ سخت و چه در جنگ نرم، هميشه از ابزار نفوذ استفاده شده و مي‌شود، اظهار كرد: انگليس قطعا تلاش مي‌كند كه نفوذ كند. اين موضوع بسيار روشن و شفاف است و نياز به تحقيق ندارد. امريكا هم نفوذ مي‌كند و بدون هيچ گونه شكي اين موضوع وجود دارد. سخنگوي دستگاه قضا با طرح اين سوال كه حال بايد پرسيد چه كسي را به عنوان عامل نفوذي انتخاب كند، يادآور شد: آيا يك نيروي خودي يعني تبعه خودشان را انتخاب مي‌كنند يا سعي مي‌كنند از نيروهاي خودمان استفاده كنند. اين عامل بايد از چه شيوه‌هايي براي نفوذ استفاده كند؟ به گزارش ميزان، وي با اشاره به اين مطلب كه تلاش، روشنگري، مقابله و پيشگيري ما مي‌تواند اثر نفوذ را كم كند، خاطرنشان كرد: گاهي عامل نفوذي همانند عمروعاص است؛ اين نفوذي يك نفوذي پيدا است؛ آيا ما امروز عمروعاص نداريم؟ ما نفوذي ناپيدا هم داريم كه در جنگ‌هاي سخت عمدتا از عوامل خودشان استفاده مي‌كنند. اما در جنگ نرم اطلاعات دريافت كردن زياد مهم نيست بلكه اطلاعات دادن مهم است. اين فرد نفوذي در جنگ نرم بايد از اتاق فكر خود دستورات را بگيرد و منويات قابل پذيرش آنها را در منطقه هدف بيان و ترويج كند. آيا يك تبعه امريكايي و انگليسي مي‌تواند اين كار را انجام دهد؟ طبيعتا خير! چون بايد فردي باشد كه از جنس خود ما باشد، بايد كسي باشد كه بتواند در جايگاهي قرار بگيرد و منويات را پياده كند. سخنگوي دستگاه قضا در بيان مثالي در اين زمينه پرداخت و اظهار كرد: دشمن به فرد نفوذي مي‌گويد كه لازم نيست به مقامات بالا برسي بلكه خودت را به مسوول دفتري برسان، البته تو مي‌تواني وزير شوي اما آنجا نرو و برو مسوول دفتر باش. يا مثلا مي‌گويد كه برو جايي كه مرتب مشاوره بدهي. ما فعلا در مرحله جنگ نرم هستيم كه آنها مي‌خواهند آن را با جنگ سخت تركيب كنند كه ان‌شاءالله نخواهند توانست.
سازمان اطلاعات سپاه
بايد ببيند رخنه‌ها كجاست
سخنگوي دستگاه قضا ادامه داد: مي‌گوييم نفوذي نقشه مي‌كشد و در گوش فلان مسوول مسائلي را مطرح مي‌كند اما چگونه مي‌توانيم با او برخورد و در جامعه رسوايش كنيم. در واقع با كدام ماده، ‌تبصره بايد با او برخورد كرد، در اينجا است كه كار امنيتي و قضايي كار آساني نيست. شما بزرگواران و دوستان عزيز ما در سازمان اطلاعات سپاه بايد ببينيد كه خدايي ناكرده اگر رخنه‌ها و روزنه‌هايي كه وجود دارد در كجاها است. سخنگوي دستگاه قضا با اشاره به نزديك شدن انتخابات شورا و رياست‌جمهوري اظهار كرد: در مساله انتخابات بايد ببينيم كه در چه قسمت‌هايي روزنه و خلأ وجود دارد كه آنها مي‌توانند از اين روزنه‌ها استفاده كرده و وارد شوند بنابراين بايد اين خلأها، غفلت‌ها و طمع‌ها را شناسايي كنيم.
يكي از مشكلات ما
فرزندان مسوولان هستند
اژه‌اي با تاكيد بر اينكه بي‌اطلاعي و كم‌اطلاعي افراد نيز در مساله نفوذ اهميت دارد، گفت: در حال حاضر يكي از مشكلات ما فرزندان مسوولان هستند كه بعضي از آنها اطلاع و توجه كافي ندارند، برخي جوان هستند و دنبال كار مي‌گردند و گاهي به خاطر طمع و شهوت ضربه‌هايي را مي‌خورند، يادمان نرود كه برخي از افراد بزرگ‌مان از ناحيه فرزندان‌شان مسير زندگي‌شان تغيير كرد و گاهي از اين طريق ضرباتي متوجه نظام مي‌شود. اژه‌اي ادامه داد: يكي از شگردهاي قديمي و گذشته دشمن استفاده از شهوت بوده است و چه كساني به خاطر همين شهوت گرفتار نشدند و خود و خانواده و جريان حقي كه در آنها بود ضربه خوردند و گاهي به گونه‌اي مي‌شود كه به حيثيت نظام ضربه وارد مي‌شود. يكي از موضوعاتي كه در ماه‌هاي اخير اتفاق افتاده بود اين بود كه يك خانمي توانسته بود به يكي از مسوولان نزديك شود و اين خانم به قدري به آن فرد نزديك شده بود كه به دختر خود كه در خارج از كشور است با خوشحالي گزارش و پيغام مي‌داد كه من به فلاني نزديك شدم و به زندگي خصوصي، جيب، ‌كيف، ‌پول و افكار وي دسترسي دارم و اگر فلان كار را بگويم اين فرد خيلي راحت برايم انجام مي‌دهد بنابراين آيا با اين روند دشمن بر اين فرد سوار نمي‌شود، آيا اگر كسي اين نقطه ضعف را داشته باشد دشمن او را در دست خودش نمي‌گيرد. در اينجا دشمن مي‌گويد اگر اين فرد با ما همراهي كرد كه ما به نهايت خواسته‌مان رسيده‌ايم اما اگر همراهي نكرد خودمان او را لو مي‌دهيم و از گردونه نظام خارجش مي‌كنيم اين درحالي است كه اين فرد مي‌توانست گوشه‌اي از بار نظام را بردارد اما او را حذف مي‌كنند و از طرفي آبروي نظام را نيز مي‌ريزند.
ماجراي جاسوس اصطلاحي در تيم هسته‌اي دولت نهم
سخنگوي دستگاه قضا تصريح كرد: زماني در دولت نهم با يكي از كساني كه در تيم هسته‌اي آن زمان بود كار اطلاعاتي شده بود بنده معتقد بودم كه آن فرد جاسوس اصطلاحي است و وي دستگير شد. اين فرد يكي از كارهايش اين بود كه به طرف مقابل ياد مي‌داد كه اگر شما مي‌خواهيد پيروز شويد چه بگوييد و در نظام ما افراد روي چه چيزي حساس هستند و آنها را راهنمايي مي‌كرد كه چگونه مذاكره كنيد و در نظام ما چه كساني مي‌خواهند اين مساله هسته‌اي صلح آميز به عنوان مساله ملي جلو برود و چه كساني مي‌خواهند كه جلو نرود. اين فرد دستگير شد و زماني كه بنده در وزارت اطلاعات بودم در مرحله اول و در بازپرسي با من تماس گرفتند و گفتند كه در گزارش كارشان چه چيزي نوشته‌اند بنده گفتم كه كلمه جاسوس را ننويسيد بلكه اتهام وي را ارائه اطلاعات غيرمجاز به بيگانه بنويسيد كه آنها مطرح كردند بازپرس مي‌گويد اين فرد جاسوس است البته ايشان قاضي پرونده است و اين‌گونه تشخيص مي‌دهد اما من از آنها خواستم كه به بازپرس بگويند كه فلاني مي‌گويد عنوان جاسوس را به وي تفهيم نكنيد بنابراين بايد ببينيم امروز چگونه مي‌توانيم با اين قضيه برخورد كرده و نسخه قرآني ما در مقابله با اين امر چيست.

 

 

واكنش به مباحث مطرح شده در مورد برادر رييس‌جمهور:
تا اتهامي متوجه كسي نباشد نمي‌توانيم او را تعقيب كنيم

سخنگوي قوه قضاييه در حاشيه نشست تخصصي بررسي ابعاد حقوقي نفوذ در عرصه اقتصاد سياسي به مسائلي كه اين روزها پيرامون برادر رييس‌جمهور هم مطرح مي‌شود، اشاره كرد. وي در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره پرونده يكي از بستگان رييس‌جمهور و پرونده بانك ملت و اينكه برخي مي‌خواهند اين موضوع را فساد انتخاباتي جلوه دهند، گفت: اسم نبريد؛ زيرا اسم كه مي‌بريد ما را در معذوريت قانوني قرار مي‌دهيد. مهم اين است كه ما با فساد مبارزه مي‌كنيم و برخورد قوه قضاييه بدون تبعيض است. تا اتهامي متوجه كسي نباشد نمي‌توانيم او را تعقيب كنيم و هر وقت مستند و مدركي پيدا كرديم مي‌توانيم اقدام كنيم. وي تاكيد كرد: نبايد برخورد جناحي و سياسي در مبارزه با فساد داشته باشيم. هيچ كس از فرد متخلف دفاع نمي‌كند و شايد اين فرد از بستگان من و شما و ديگري باشد، مهم اين است كه اگر تخلفي شد و جرمي بود و ثابت شد با او برخورد شود. وي در خصوص فرد ذكر شده، گفت: در برخي رسانه‌ها مسائلي مطرح شده كه خلاف قانون است و اگر اين فرد شكايت كند انتشاردهنده و گوينده تحت تعقيب قرار مي‌گيرد.
خواهشا مسائل حقوقي را با سياسي خلط نكنيد
به گزارش ايسنا معاون اول قوه قضاييه در پاسخ به سوال ديگري درباره آخرين وضعيت پرونده فرزند ابتكار گفت: مساله يك چك بود و شاكي خصوصي داشته است. شنيدم اعاده دادرسي خواستند و تعقيب مي‌شود. پرونده تشكيل شده دعواي شخصي بوده و فساد مالي نيست و از ناحيه بيت‌المال نيست. خواهشا مسائل حقوقي را با سياسي خلط نكنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون