• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3733 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ بهمن

سرنوشت محرمانه‌هاي هاشمي

محسن هاشمي از امكان هماهنگي با بزرگان نظام براي ادامه انتشار خاطرات آيت‌الله و بخش‌هاي حساس آن گفت

گروه سياسي| با درگذشت آيت‌الله هاشمي علامت سوال‌هاي زيادي مقابل بسياري از مسائل قرار گرفت. در اين ميان اما يكي از سوال‌هايي كه مكرر تكرار مي‌شد اين بود كه تكليف خاطرات يكي از مهم‌ترين آيت‌الله‌هاي تاريخ جمهوري اسلامي چه خواهد شد، آيت‌اللهي كه اتفاقا دست به خاطره نوشتنش هم بسيار خوب بود. مردي كه در سه دهه گذشته در مهم‌ترين پست‌هاي سياسي كشور قرار گرفته بود و در تاريخي‌ترين لحظات اين نظام نه تنها حضور داشته بلكه خودش تاريخ ساز بوده است بي‌شك محرمانه‌هاي زيادي را از خود به جاي گذاشته است. اين حرف را پسر ارشدش هم تاييد مي‌كند و مي‌گويد: هنوز هم بخش‌هايي از اسناد مربوط به خاطرات پدرم، حالت محرمانه دارد. بي‌شك كتاب خاطرات آيت‌الله هاشمي يكي از مهم‌ترين خاطره نگاري‌هاي تاريخ معاصر ايران شمرده مي‌شود و نمي‌توان نسبت به اينكه پس از اين چه سرنوشتي در انتظار خاطرات اوست بي‌تفاوت بود. به نظر مي‌رسد بيش از هر كسي اين خود آيت‌الله هاشمي بود كه به پر اهميت بودن اين مساله پي برده بود و از همين رو براي آثارش يك دفتر نشر ترتيب داد؛ دفتري كه مسووليتش بر عهده محسن هاشمي است. اكنون پسر ارشد آيت‌الله در ديداري كه با جمعي از اعضاي انجمن قلم و انديشه داشته توضيحاتي درباره انتشار خاطرات آيت‌الله هاشمي ارائه كرده است. در زمان زنده بودن آيت‌الله هاشمي كتاب خاطرات او تا سال 73 منتشر شد، خاطراتي كه پيش از انتشار به دست رهبر انقلاب مي‌رسيده و حالا محسن هاشمي هم بر اين مساله تاكيد دارد و نشانگر اين است كه دفتر حفظ آثار آيت‌الله هاشمي بنا دارد همين روند را حفظ كند. اين را مي‌توان از صحبت‌هاي محسن هاشمي دريافت، وقتي مي‌گويد: بخش مهم كار ما اين است كه با بزرگان نظام به ويژه مقام معظم رهبري ارتباط مناسبي برقرار كنيم تا با هماهنگي كار پيش برود و اصل موضوع خداي نكرده تحت‌الشعاع كج نظري‌ها قرار نگيرد. به خوبي روشن است كه كساني كه امروز مسووليت انتشار خاطرات آيت‌الله هاشمي را عهده‌دار هستند بار سنگيني را به دوش خواهند كشيد، باري به سنگيني خاطراتي كه محرمانه‌ها و ناگفته‌هاي يك نظام سياسي را با خود دارد.
علاوه بر از دست دادن جسم آقاي هاشمي عقلانيت ايشان را از دست داديم
به گزارش ايسنا، محسن هاشمي طي سخناني در ديدار با جمعي از اعضاي «انجمن انديشه و قلم» كه در منزل آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و با حضور همسر ايشان و فرزندان آن مرحوم برگزار شد، در پاسخ به پرسش يكي از اعضاي انجمن انديشه و قلم، درباره نحوه انتشار كتب خاطرات آيت‌الله هاشمي پس از درگذشت وي، گفت: دفتر نشر آثار پدرم كه خوشبختانه با حضور خود ايشان شكل گرفت، پشتوانه‌ قابلي از ايشان داشت. اما تا زمان حيات ايشان، ما در كنار فعاليت‌هاي ديگرمان اگر جاي خالي‌اي بود، فرصتي را به دفتر نشر اختصاص مي‌داديم. اما امروز وظيفه دفتر نشر سنگين‌ شده است. ديگر آقاي هاشمي در بين ما نيست و بايد وقت بيشتري براي نشر آثار ايشان بگذاريم. ضمن اينكه همه موارد هم فقط به خاطرات خلاصه نمي‌شود. براي هر پاراگراف خاطرات ايشان مي‌شود صفحاتي نوشت و توضيحاتي داد. وي افزود: هنوز هم بخش‌هايي از اسناد مربوط به خاطرات ايشان، حالت محرمانه دارد. عكس‌ها و فيلم‌ها و گفته‌هاي ديگران درباره ايشان همچنان جاي كار دارد. فرزند ارشد آيت‌الله هاشمي با تاكيد بر ضرورت صيانت از اصل موضوع خاطرات، از مسير ارتباط با بزرگان نظام، گفت: بخش مهم كار ما اين است كه با بزرگان نظام به ويژه مقام معظم رهبري ارتباط مناسبي برقرار كنيم تا با هماهنگي كار پيش برود و اصل موضوع خداي نكرده تحت‌الشعاع كج نظري‌ها قرار نگيرد. هاشمي با دعوت از انديشمندان و فرهيختگان براي همراهي با دفتر نشر آثار آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در زمينه به‌عهده گرفتن بخشي از كار آماده‌سازي خاطرات آن مرحوم براي انتشار، تاكيد كرد: دفتر نشر آثار آيت‌الله هاشمي با كمك يك گروه انديشمند و يك هيات امنا، بايد به سمت يك حركت جدي‌تر حركت كند. اين موضوع همچنان جاي بحث دارد و ان‌شاءالله بعد از گذر از اين مقطع فعلي كه همچنان در جريان مراسم مربوط به رحلت ايشان هستيم، پيگيري خواهد شد. وي با اشاره به حضور مردم در همه آيين‌هاي مربوط به رحلت آيت‌الله هاشمي، گفت: مردم با حضورشان از همه زجرها و مقاومت‌هاي آقاي هاشمي قدرداني كردند و حركت آقاي هاشمي نيز از ابتدا تا آخر، بر مبناي عقلانيت بود و در خطبه معروف 88 نيز با همان عقلانيت بخش مهمي از نيروهاي انقلاب را كه داشتند از دست مي‌رفتند دوباره به دامان انقلاب بازگرداندند و بزرگان مي‌گويند ما علاوه بر از دست دادن جسم آقاي هاشمي، عقلانيت ايشان را از دست داديم. نبود خود ايشان خلأ جسمي و ظاهري است و خلأ اصلي و واقعي، خلأ عقلانيت ايشان است. هاشمي در پايان اظهار كرد: آقاي هاشمي در سراسر عمرش اين عقلانيت را داشت و مشي ايشان، اعتدال، انسان‌دوستي و علاقه به مردم، اسلام واقعي و رفاه مردم بود.
آيت‌الله تا روز آخر خاطراتش را نوشت
همچنين روز گذشته رضا سليماني، مدير روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام كه سابقه همكاري 27 ساله با آيت‌الله هاشمي دارد در مورد نگارش خاطرات ايشان به ايسنا گفت: ايشان هميشه در مورد خاطرات‌شان مي‌گفتند كه بعد از انقلاب كه مسووليت‌هايم شروع شد، خودم را ملزم مي‌دانم هر شب خاطراتم را بنويسم. به ديداركنندگان مي‌گفتند همين برنامه امروز شما را در يادداشتي مي‌نويسم، نه جزيياتش را، بلكه كلياتش را مي‌نويسم. با همين توضيحاتي كه مي‌دادند و مي‌گفتند: «خودم را مقيد كردم به خاطرات‌نويسي» فكر مي‌كنم تا همين روزهاي آخر خاطرات‌شان را نوشته‌اند. قرار بود خاطرات به تدريج سالانه چاپ شود. قطعا ايام سال 1395 را هم در خاطرات‌شان ثبت كرده‌اند».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون