• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3733 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ بهمن

احتمال لغو سفر تيراندازان ايران و كشتي‌گيران امريكا به كشورهاي يكديگر

ديپلماسي ورزش در برابر مصوبات جنجالي ترامپ

گروه ورزش

رقابت‌هاي جام جهاني كشتي آزاد سال ۲۰۱۷ قرار است به ميزباني ايران در روزهاي ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه در سالن تختي شهر كرمانشاه برگزار شود. اين در حالي است كه با توجه به سنت هميشگي اتحاديه جهاني كشتي، ۸ تيم برتر دنيا با توجه به آيتم‌هاي مختلف از جمله عملكرد و عناوين كسب شده در سال ۲۰۱۶ در اين آوردگاه بين‌المللي به ميدان خواهند رفت. بر اين اساس، چندي پيش اتحاديه جهاني نيز اعلام كرد كشورهاي ايران، روسيه، تركيه، امريكا، گرجستان، آذربايجان، هند و مغولستان به عنوان هشت تيم برتر جهان در سال گذشته مجوز حضور در جام جهاني ۲۰۱۷ ايران را دارند و اين تيم‌ها با قرار گرفتن در دو گروه چهار تيمي طي دو روز به مصاف هم خواهند رفت. با توجه به اسامي تيم‌هاي ذكر شده از سوي اتحاديه جهاني كشتي، تيم امريكا نيز مانند هر سال به عنوان يكي از مدعيان اصلي به اين رقابت‌ها دعوت شد تا در مصاف با دو قطب كشتي جهان، يعني ايران و روسيه، تنور اين رقابت‌ها را گرم كند. البته اتحاديه جهاني هم طبق سياست‌هاي خود قصد دارد با هدف ابقاي كشتي در المپيك حداكثر استفاده از اين مسابقات را ببرد و مانور تبليغاتي و رسانه‌اي گسترده‌اي در حاشيه رويارويي اين تيم‌ها داشته باشد؛ اماحالا تصميم تبعيض‌آميز دولت امريكا در ايجاد محدوديت سفر به آن كشور، بسياري از تعاملات و معادلات را بر هم زده است. در حالي كه دولت امريكا به تازگي با دستور و تصميم مستقيم دونالد ترامپ محدوديت‌هاي جنجالي و تبعيض‌آميزي را نسبت به تبعه چند كشور از جمله ايران به امريكا قايل شده، ‌وزارت امور خارجه كشورمان نيز با اعمال سياست‌هاي متقابل، سعي در برخورد با اين رفتار غيرمنطقي امريكايي‌ها را دارد. وزارت امور خارجه در بخشي از بيانيه اخير خود صراحتا اعلام كرده است: «دولت جمهوري اسلامي ايران براي پاسداري از حرمت و شأن تمامي آحاد ملت بزرگ ايران در داخل و خارج از كشور، با رصد دقيق آثار كوتاه و ميان مدت تصميم دولت ايالات متحده بر اتباع ايران، اقدامات متناسب حقوقي، كنسولي و سياسي معمول خواهد داشت و ضمن احترام به مردم امريكا و تمايز ميان آنها و سياست‌هاي خصمانه دولت ايالات متحده، براي حمايت از حقوق شهروندان خود تا زمان برطرف شدن محدوديت‌هاي توهين‌آميز ايالات متحده عليه اتباع ايران، اصل عمل متقابل را اجرا مي‌نمايد. براي نظارت بر اجراي اين تصميم و اتخاذ تدبيرهاي مناسب و منطبق با منافع ملي در شرايط ويژه، سازوكاري با حضور دستگاه‌هاي ذي‌ربط در وزارت امور خارجه ايجاد شده است. » طبيعتا با اجرايي شدن اين سياست و رفتار متقابل دولتمردان كشورمان، صدور ويزا و ‌سفر كشتي‌گيران امريكايي به ايران هم منتفي شده و بايد تيم ملي كشتي امريكا را غايب بزرگ جام جهاني كشتي-كه ابداع خود امريكايي‌ها بوده- دانست. حالا بايد ديد واكنش اتحاديه جهاني كشتي در اين باره چيست و مسوولان كشتي جهان به دنبال راه‌حل به فكر جايگزين كردن تيمي ديگر به جاي تيم امريكا خواهند بود يا اينكه اصلا كشور ميزبان تغيير خواهد كرد؟!
لايق: كارهاي اداري مربوط به تيم‌هاي حاضر در جام جهاني انجام شده است
رضا لايق، دبير فدراسيون كشتي در اين‌باره مي‌گويد: «كارهاي اداري مربوط به حضور 7 تيم روسيه، تركيه، امريكا، گرجستان، جمهوري آذربايجان، هند و مغولستان در جام جهاني 2017 كرمانشاه از يك ماه قبل انجام شده تا اين تيم‌ها بدون مشكل خاصي در اين رقابت‌ها حضور يابند؛ اما با توجه به تصميم چند روز پيش دولت جديد امريكا ما نيز تابع تصميمات مسوولان سياسي كشورمان هستيم و هر تصميمي در اين رابطه گرفته شود، اجرا خواهيم كرد. »
صدور ويزا به صورت موردي انجام مي‌گيرد
با توجه به اينكه گفته مي‌شود امريكايي‌هايي كه ويزاي ايران را از قبل گرفته باشند، مي‌توانند به ايران سفر كنند، اگر حرف‌هاي لايق در مورد اينكه «كارهاي اداري مربوط به حضور 7 تيم كشتي در جام جهاني 2017 كرمانشاه از يك ماه قبل انجام شده» درست باشد، پس آزادكاران امريكا مشكلي براي حضور در ايران نخواهند داشت، مگر اينكه در فاصله كمتر از 20 روز به آغاز اين مسابقات و مصوبه جنجالي ترامپ كارهاي كنسولي امريكايي‌ها انجام نگرفته باشد، ضمن اينكه گفته مي‌شود وزارت امور خارجه ايران اعلام كرده به صورت موردي كارهاي كنسولي و صدور ويزا را انجام خواهد داد و ترديدي نيست كه اين مورد نيز از موارد خاص است و در صورتي كه مردان سياسي كشور صلاح بدانند اين امكان وجود خواهد داشت در صورتي كه تا به امروز براي اعضاي تيم كشتي امريكا ويزا صادر نشده، براي اين تيم ويزا صادر شود. هر چند در اين بين شاهد اين هستيم كه تيراندازان ايران از حضور در مسابقات امريكا محروم شده‌اند؛ اما خب نبايد منكر ديپلماسي ورزشي شد و آن را فراموش كرده يا ناديده گرفت. ترديدي نيست حضور تيم ملي كشتي امريكا در ايران در شرايطي كه شاهد مصوبه‌اي خصمانه از سوي دولت امريكا هستيم، ضمن اينكه حقانيت ايران را در اين زمينه ثابت خواهد كرد، به جهانيان نيز نشان خواهد داد كه ايران يكي از آرام‌ترين و با ثبات‌ترين كشورهاي منطقه است و حتي ورزشكاران كشوري كه دولت آن چنين ذهنيت اشتباهي در مورد ايران دارد در اين كشور حضور يافته و بدون هيچ مشكلي به ميدان رقابت ورزشي رفته و به مبارزه با رقبا مي‌پردازند.
شجاعي: سياست در ورزش و روح آن جايي ندارد
مرحله چهارم و آخر رقابت‌هاي جام جهاني داخل سالن تير و كمان از ۲۲ بهمن ماه در امريكا آغاز مي‌شود. بعد از اتمام اين مرحله از مسابقات نيز فينال فيناليست‌هاي جام جهاني داخل سالن در همان امريكا برگزار خواهد شد. كمانداران ايران كه در مرحله اول و دوم جام جهاني حضور داشتند و شانس صعود به فينال فيناليست‌ها را هم دارند، از جمله شركت‌كنندگان در مرحله چهارم و نهايي اين رقابت‌ها هستند. آنها طي هفته‌هاي گذشته اقدامات لازم براي صدور ويزاي سفر به امريكا را انجام داده‌اند و طبق برنامه بايد ۱۹ بهمن ماه راهي اين كشور شوند؛ اما با اين حال هنوز ويزاي كمانداران ايران صادر نشده و اصلا مشخص نيست با توجه به دستورالعمل رييس‌جمهور امريكا، برنامه سفر آنها چگونه خواهد شد؟ ضمن اينكه ايميلي از سوي كميته برگزاري مسابقات براي فدراسيون تير و كمان ايران ارسال شد كه در آن بابت عدم صدور رواديد براي ايراني‌ها، عذرخواهي شده است!محمدعلي شجاعي، رييس فدراسيون تير و كمان اظهارداشت: «از مسير قانوني براي مجوز سفر به امريكا اقدام شده است. كمانداران و مربيان با سفر به مجارستان مراحل صدور ويزا را گذراندند. البته اين اقدامات خيلي وقت پيش از اين و زماني انجام شد كه هنوز چنين صحبت‌هايي در رابطه با دستورالعمل رييس‌جمهور امريكا براي ممانعت از سفر مسلمانان به امريكا مطرح نشده بود. بنابراين در اين مورد تابع سياست‌هاي كلي نظام و دولت هستيم. البته معمولا اين گونه مسائل به ورزش ورود نمي‌كند. حتي زماني كه رابطه ايران و امريكا به شكل امروز نبود و برجام امضا نشده بود، سفر ورزشكاران به امريكا براي حضور در مسابقات اين كشور انجام مي‌شد. فكر نمي‌كنم اين گونه مسائل سياسي در ورزش تاثير داشته باشد. سياست در ورزش و روح آن جايي ندارد و اگر كشوري به دلايل سياسي مانع سفر ورزشكاران و حضور آنها در مسابقات شود، محكوم خواهد شد. روز شنبه ايميلي از كميته برگزار‌كننده جام جهاني داخل سالن امريكا به دست مان رسيد. در اين ايميل بابت تاخير در صدور ويزاي براي كمانداران كشورمان و طولاني شدن پروسه آن عذرخواهي شده بود. فكر مي‌كنم اگر قرار بود مسائل سياسي مطرح شده، رقابت‌هاي ورزشي و سفر ورزشكاران را هم تحت الشعاع قرار دهد اين ايميل به گونه‌اي ديگر نوشته و ارسال مي‌شد.»رييس فدراسيون تير و كمان در پايان ابراز اميدواري كرد كه اعزام كمانداران كشورمان به امريكا براي حضور در جام جهاني داخل سالن اين كشور بدون هيچ مشكلي در اسرع وقت انجام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون