• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3733 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ بهمن

7 جنجال داوري در 8بازي ليگ برتر

سوت‌هاي شگفت‌انگيز

اشتباهات داوري در هفته‌هاي اخير باعث اعتراض بسياري از مديران، سرمربيان و بازيكنان تيم‌هاي ليگ برتري شده است. اين اعتراض‌ها به گونه‌اي بوده كه هر هفته در آناليز داوران اشتباهات زيادي از آنها ديده شده است. حتي در همين زمينه خبر رسيده كه برخي از عوامل فدراسيون فوتبال، اسپانسر داوران و... طي تماس‌هايي با محسن تركي خواهان بازگشت او به ميادين داوري شده‌اند. تركي كه به تازگي از دنياي داوري خداحافظي كرده، اما به درخواست اين افراد پاسخ منفي داده است. گفته مي‌شود دپارتمان داوري هم به تركي پيشنهاد داده كه به عنوان مشاور با اين مجموعه همكاري كند، اما داور پيشين كشورمان از فضاي موجود در داوري‌ها انتقاد و تاكيد كرده است كه قصد ندارد در اين شرايط در داوري حضور داشته باشد. اخيرا كنفدراسيون فوتبال آسيا محسن تركي را دعوت كرده تا از او بابت قضاوت‌هايش در سطح داخلي و آسيا تقدير كند.
سوت پايان آخرين بازي هفته در قم در شرايطي با اشاره شاهين حاج‌بابايي زده شد كه تعدادي از هواداران كم تعداد صبا منتظر اين داور شوخ طبع اهل بناب بودند، حاج بابايي كه از قم به تهران مي‌آمد تا از آنجا به شهر خودش سفر كند، در نهايت مجبور به دفاع از خودش شد. اتفاقي كه اين هفته گريبان چند داور ديگر ليگ برتري را گرفت اگرچه در جنجال‌هاي پرتعداد اين هفته تماشاگران چند تيم با خويشتنداري هفته را با اتمام بردند. در رقابت‌هاي اين هفته 6 بازي از مجموع 8 بازي با اشتباهات داوري سرنوشت‌ساز توام بود كه اعتراض تيم‌ها را در پي داشت.
 
از نظر حجم خبرسازي ديدار تراكتورسازي- ماشين‌سازي جنجالي‌ترين داوري اين هفته را در پي داشته است. اخراج مهدي كياني بعد از اعتراض كاپيتان تراكتورسازان و مساله عدم تجديد پنالتي محمد ابراهيمي، در شرايطي كه مهدي اسلامي دروازه‌بان ماشين‌سازي براي مهار ضربه از خط فاصله گرفته بود، بيشترين حجم از توجهات را در بين رسانه‌هاي تبريزي‌ها به خود اختصاص داده است. تراكتورسازان عقيده دارند وحيد كاظمي، داور اين بازي حق آنها را به صورتي از پيش تعيين شده پايمال كرده است. جالب اينكه ماشين‌سازي خود از قربانيان داوري در ليگ بوده كه در اين مسابقه اندكي از موهبت قضاوت استفاده كرد.
 
هر چه از بازي فولاد- سياه‌جامگان بگوييم كم گفته‌ايم. اين مسابقه‌اي بود كه با جنجال باورنكردني خداداد عزيزي كنار خط در ذهن خواهد ماند. بازيكنان و كادرفني سياه‌جامگان به ضربه‌اي از فاصله نزديك كه به بدن (و شايد دست) مدافع‌شان برخورد كرد، اعتراض كردند و خداداد عزيزي هم در اعتراض به اين پنالتي تيمش را بيرون كشيد اما بعد از اخراج سرمربي سياه‌جامگان داور چنان‌چه خود مي‌گويد با مشورت با كمكش راي خود را برگرداند تا اعتراض و بلواي شديد در غدير به وجود بيايد. متعاقب اين تصميم نعيم سعداوي در اقدامي احتمالا نمايشي از مربيگري در فولاد استعفا داد اگرچه به نظر او از شعارهاي تند فولاد عليه خودش ناراحت شده است.
 
تيم فوتبال گسترش فولاد در دقيقه 15 مقابل ذوب‌آهن مي‌توانست صاحب پنالتي شود اما محمدرضا اكبريان نسبت به اين مساله بي‌تفاوت بود كه البته بخشي از اين بي‌تفاوتي به قرائت‌هاي متفاوت از هند پنالتي نزد داوران برمي‌گردد. اين صحنه بدون اعتراض چندان از سوي گسترشي‌ها به پايان رسيد اگرچه فراز كمالوند در پايان مسابقه اعلام كرد، حق تيمش خورده شده است.
   
سايپا در چهارمين بازي متوالي از موهبت داوران برخوردار شد تا از دومين تيم مشهدي 3 امتياز ديگر بگيرد. حسن اكرمي، داور ديدار پديده- سايپا با اعلام يك پنالتي مشكوك در دقيقه 88 به واقع برد را به سايپا هديه داد. در حالي كه خطاي مدافع پديده روي رضا جعفري بيرون از محوطه جريمه بود او خطا را پنالتي تشخيص داد تا شيري با يك پنالتي تيمش را صاحب يك پيروزي حياتي كند. در بين بازيكنان پديده رضا حقيقي بيش از ديگران به داور معترض بود. اين تصميم حتي ممكن است به اندازه اخراج سرمربي پديده تبعات داشته باشد.
 
آنچه در بازي استقلال و پيكان رخ داد، چندان مورد توجه قرار نگرفت چراكه استقلال بردي پرگل مقابل حريفش داشت. موعود بنيادي‌فر داوري كه از شرايط فيزيكي و منش مناسبي براي داوري برخوردار است در صحنه‌اي كه در ابتداي بازي رخ داد، برخورد توپ با دست بازيكن پيكان را خطا تشخيص نداد كه مجيد جلالي در اين باره داوران را به تفاوت ديدگاه در مورد اتفاقات يكسان متهم كرد. البته كارشناسي داور در برنامه شب‌هاي فوتبالي اين تصميم داور را تاييد كرد و گفت بنيادي‌فر به درستي براي پيكان پنالتي نگرفته است. بنيادي‌فر دو تصميم مهم ديگر هم گرفت كه يكي از آنها زمينه‌ساز برد استقلال شد اما كاملا درست بود. از جمله اخراج يزداني بازيكن پيكان.
 
يك پنالتي روي علي عليپور، تصميم‌هاي اشتباه در ميانه ميدان و ضربه‌اي كه مشخص نيست از خط دروازه عبور كرده يا نه. حاج بابايي بازي سنگين صبا ـ پرسپوليس را با اعتراض بازيكنان تيم قمي به داوري تمام كرد، البته هنوز صحنه‌هاي مربوط به او مورد قضاوت قرار نگرفته چراكه قطع مكرر پخش تلويزيوني بازي مانع از كارشناسي صحيح شده است. اگر كمك حاج‌بابايي در تشخيص آن دو صحنه اشتباه كرده باشد بايد گفت او هم جزو مردودان اين هفته خواهد بود.
 
در دقايق پاياني ديدار سپاهان در برابر نفت آبادان، بازيكنان تيم سپاهان روي يك صحنه اعتقاد به خطاي هند مدافع صنعت نفت داشتند. در يكي از اين لحظات بازيكنان سپاهان اعتقاد به برخورد توپ به دست رضا نورمحمدي مدافع صنعت نفت آبادان داشتند كه البته داور مسابقه ترجيح به ادامه كار داشت؛ هرچند بازيكنان سپاهان تلاش زيادي براي متقاعد كردن او به نشان دادن نقطه پنالتي داشتند.
*در بازي‌هاي اين هفته ديدار نفت تهران- استقلال خوزستان فاقد صحنه مشكوك داوري بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون