• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3765 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۹ اسفند

جاي پاي اسلواك‌ها در ايران محكم شد

تاير، واگن و خودرو محور همكاري با اروپاي مركزي

گروه اقتصادي


تيم اقتصادي هيات اسلواكي در شرايطي در روزهاي پاياني سال 95 به ايران آمد كه برخي گمانه‌زني‌ها حكايت از اين داشت كه اين گروه دست پر به خانه‌هاي‌شان باز خواهند گشت. از آنجايي كه طرف‌هاي مذاكره ايراني قصد دارند كارنامه سال 95 خود را با موفقيت‌هاي بيشتري ببندند، به اين جهت هم پيش‌بيني مي‌شد كه مذاكرات با اين تيم به نتايج مطلوب برسد.
شايد به اين سبب بود كه بعد از يك روز پر از مذاكره و توافق هنگامي كه هيات اسلواك به سازمان گسترش و نوسازي رفت خبر از قراردادهايي داد كه نشان مي‌دهد از اين پس اسلواك‌ها بيشتر ميهمان ايراني‌ها خواهند شد.
در جريان ديدار هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي، رييس هيات عامل ايدرو خبر از قراردادهاي خودرويي و تاير‌سازي و قطعه‌سازي دادند تا نشان دهند حضور در بازار خودرويي ايران زمينه‌اي است براي حضور و فعاليت‌هاي بيشتر و البته برداشتن سنگ‌هاي روابط بانكي با ايران.
 منصور معظمي، رييس هيات عامل ايدرو در ديدار با هيات عالي‌رتبه اسلواكي با اشاره به اينكه روابط ايران و اسلواكي، روابطي ديرينه است و دو كشور داراي فرصت‌هاي فراواني هستند، گفت: اكنون فرصتي فراهم شده كه دو كشور ارتباط بيشتري با يكديگر داشته باشند و مراودات سياسي و اقتصادي خود را توسعه دهند. معظمي با اشاره به اينكه حجم روابط دو كشور زياد نيست، اما دو كشور داراي فرصت‌هاي فراواني هستند، عنوان كرد: سفر اين هيات با اين سطح نشان از قصد اسلواكي براي توسعه روابط با ايران است. ايران علاقه‌مند است كه روابط خود را در همه ابعاد با كشورهاي جهان توسعه دهد، خوشبختانه در جريان سفر هيات اسلواكي به ايران تفاهم‌هاي خوبي صورت گرفته و شركت‌هاي ايران و اسلواكي براي گفت‌وگو و شناخت از يكديگر فرصت دارند و اطمينان دارم بعد از اين سفر و انجام مذاكرات دوجانبه، سطح همكاري‌هاي دو كشور افزايش مي‌يابد.
رييس هيات عامل ايدرو، تكنولوژي، انرژي‌هاي نو، قطعات اتومبيل و تاير را از زمينه‌هاي مشترك همكاري دانست و گفت: در طول مذاكرات تاكيد شد كه ايران داراي فرصت‌هاي فراواني است كه مي‌توانند نسبت به صادرات محصولات خود اقدام كنند.
ايدرو بنگاه‌داري نمي‌كند
معظمي با تاكيد بر اينكه بازار ايران روي شركت‌ها و كشورهايي باز خواهد بود كه قصد مشاركت داشته باشند، ادامه داد: در واقع اگر قصد توسعه صادرات باشد، اين فرصت براي كشورها فراهم نخواهد بود.
وي با اشاره به اينكه ايدرو به عنوان دروازه ورود شركت‌هاي خارجي به ايران عمل مي‌كند و براساس سياست‌هايش، قرار نيست بنگاه‌داري كند، گفت: ما فكر مي‌كنيم فرصت‌هاي فراواني بعد از برجام براي كشور فراهم شده كه تلاش مي‌كنيم از آنها حداكثر استفاده را كنيم.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اينكه ما فكر مي‌كنيم فرصت‌هاي فراواني بعد از برجام براي كشور فراهم شده كه تلاش مي‌كنيم از آنها حداكثر استفاده را داشته باشيم، تصريح كرد: در مذاكراتي كه داشتيم، در بخش‌هاي انرژي‌هاي نو و تاير فرصت‌هايي وجود دارد، چون ما 4 واحد تايرسازي به ظرفيت 200هزار تن در حال اجرا داريم.
وي با بيان اينكه تاكيد ما روي سه بخش است، گفت: بخش سوم، تكنولوژي است و ايدرو تلاش مي‌كند كه اين فرصت‌ها را متقابلا براي شركت‌هاي اسلواكي در ايران فراهم كند و من خوشحالم كه امروز ما ميزبان در چنين سطح سياسي و اقتصادي هستيم.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا مذاكراتي براي سرمايه‌گذاري مشترك با اسلواكي در زمينه خودروسازي و قطعه‌سازي صورت گرفته است، اظهار كرد: امروز نخستين مرحله مذاكرات بود و به جمع‌بندي خاصي در اين زمينه نرسيديم. در بخش خودرو، سرمايه‌گذاري و مشاركت با ديگر كشورها بوده است، اسلواكي در زمينه خودرو و قطعه‌سازي فرصت‌هاي زيادي دارد، بنابراين شركت‌هاي ايراني بايد از اين فرصت استفاده كنند.
تمايل سه بانك اروپايي براي فعاليت در ايران
پيتر كاژيمير، وزير اقتصاد اسلواكي در اين ديدار درباره محدوديت‌هاي موجود در زمينه مبادلات بانكي كه مشكلاتي را براي توسعه همكاري‌ها ايجاد خواهد كرد، گفت: بستر شروع هر رابطه و مبادله اقتصادي، مسائل بانكي است.
وي با بيان اينكه ما از چند سال قبل اين موضوع را پيگيري كرده بوديم، افزود: در رابطه با ماليات‌هاي مضاعف و فرار از پرداخت‌هاي مالياتي جلساتي داشتيم و گروه‌هايي اعزام شده و تفاهمنامه‌هايي امضا شده بود. تاكنون روي اين بسترها كار شده و نتايج خوبي نيز به دست آمده است. در حال حاضر اگزيم‌بانك در هيات حضور دارند و تا اينجا قرارداد كرده‌اند كه تمام ضمانت مبادلات را انجام مي‌دهند؛ در ابتدا هم قرار شده سالانه تا 100 ميليون يورو را پشتيباني كنند و در آينده بسته به نوع پيشرفت روابط اقتصادي، حمايت خود را گسترش خواهد داد. تبادلات اقتصادي هنوز برپا نشده و فقط بحث ضمانت بانكي است، سه بانك اروپايي نيز هم‌اكنون طبق مذاكراتي كه داشتند، تمايل دارند در ايران شروع به فعاليت كنند؛ بانك‌هاي ايتاليايي، آلماني و اتريشي. با اين حال، هنوز زود است و بايد صبر كرد تا مبادلات اقتصادي تسهيل شود، گرچه كار سختي است.
نتايج مذاكرات پس از يك‌سال
پيتر پلگريني، معاون نخست‌وزير اسلواكي نيز در اين نشست خاطرنشان كرد: كشور اسلواكي آمادگي دارد كه ايران را در ورود بانك‌هاي جهاني كمك كند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه سال گذشته يك كارگروه مشترك بين اسلواكي و ايران در زمينه سرمايه‌گذاري در ايران تشكيل شد، برآيند يك‌ساله اين كارگروه چه بوده است؟ گفت: نتايج بعد از يك‌سال، در حدود 100 ميليون يورو به صورت پتانسيل سرمايه‌گذاري در ايران بوده كه در حال حاضر 30 ميليون يورو محقق شده است. صحبت‌هايي در رابطه با نوسازي شركت‌هاي واگن‌سازي صورت گرفته كه اين هم پتانسيل سرمايه‌گذاري 70 ميليون يورويي دارد. در كل در آينده نزديك اميدواريم شاهد سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتري باشيم. ما براي ورود در يك زمينه خاص اينجا نيستيم. انرژي، تكنولوژي، IT، مديريت آب، نفت و گاز و... در همه زمينه‌ها آماده هستيم.
پيتر ژيكا، وزير خزانه‌داري اسلواكي نيز گفت: بين ايران و اسلواكي و زير چتر اين دو دولت قرار است حمايت‌هايي صورت گيرد كه شركت‌هاي خصوصي با اطمينان‌خاطر وارد اين كميته‌ها شوند و از نظر سرمايه‌گذاري در امان باشند، اين باعث تحقق فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري مي‌شود.
 ارتقاي رتبه اعتباري ايران
همچنين محمد خزاعي، معاون وزير امور اقتصادي و دارايي مي‌گويد، دولت اسلواكي رتبه اعتباري ايران را در سال 2016 ارتقا داد و از هفت به شش رساند. دولت اسلواكي اين بهبود رتبه اعتباري را به دليل افزايش مراودات تجاري با ايران انجام داده است و در جريان اين مذاكرات نيز مقام‌هاي اقتصادي اين كشور اعلام كرده‌اند به زودي رتبه اعتباري كشورمان را يك واحد ديگر بهبود خواهند بخشيد. سطح همكاري‌هاي تجاري و سرمايه‌گذاري دو كشور در حال افزايش است و ماه گذشته يك شركت اسلواكي در بخش انرژي ايران پنج ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كرد.
گفتني است؛ سطح تجارت و سرمايه‌گذاري دوجانبه ايران و اسلواكي با 60 درصد رشد اكنون به 25 ميليون يورو رسيده است و هدف دو كشور افزايش اين رقم به 100 ميليون يورو در آينده نزديك است.
وزير دارايي جمهوري اسلواكي نيز گفت: نمايندگان سه بانك خصوصي اين كشور براي امضاي تفاهمنامه همكاري با بانك‌هاي ايراني در تهران حضور دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون