• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3765 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۹ اسفند

فرمانده نيروي انتظامي:

6700 فقره سرقت به عنف در سال جاري رخ داده است

سي و دومين نشست شوراي معاونان دادستاني تهران با موضوع سرقت با حضور معاونان دادستان، فرمانده نيروي انتظامي تهران، سردار محمديان رييس پليس آگاهي تهران و تعدادي ديگر از مسوولان قضايي و پليس به رياست عباس جعفري دولت‌آبادي دادستان تهران برگزار شد. دادستان تهران به موضوع جبران خسارت ناشي از اشتباهات قضايي و تحولات قانوني پيرامون موضوع پرداخت و با اشاره به منابع قانوني موضوع شامل اصل171 قانون اساسي، مواد 256 و 257 قانون آيين دادرسي كيفري 1392 و ماده 30 قانون نظارت بر رفتار قضات و ماده 24 آيين‌نامه اين قانون، گفت: اصل 171 با لحاظ اشتباه و تقصير قاضي، مسووليت جبران خسارت ناشي از اشتباه قاضي را بر دولت محول كرده و در صورت تحقق تقصير از سوي قاضي، مسووليت شخصي وي به جبران خسارت را پيش‌بيني كرده است. همچنين موادي از قانون آيين دادرسي كيفري، مسووليت قاضي در بازداشت من غير حق افراد را مورد تصريح قرار داده و چنانچه پرونده منتهي به صدور حكم برائت يا منع تعقيب شود، براي فرد متضرر اين حق را قايل شده كه با مراجعه به كميسيون استاني جبران خسارت، مطالبه حق نمايد.
جعفري دولت‌آبادي اين تلقي كه مسووليت قاضي به جبران خسارت، تضعيف مقام قضايي است را مردود شناخت و اظهار داشت: اگرچه نگاه ظاهري مويد اين تلقي است، اين مسووليت ناشي از نگاه عميق به اهميت منصب قضا است؛ با اين توضيح كه اختيارات قاضي از جمله در جلب افراد، اعمال مجازات، مستلزم پاسخگويي در قابل اقدامات خود است. او گفت: «قضات از صدور آراي محاكم عمومي به جبران خسارت نگران نباشند چون تا زماني كه تقصير آنها در دادگاه عالي انتظامي قضات احراز نشود، مسووليتي در جبران خسارت نخواهند داشت. » دادستان تهران همچنين از سرپرستان نواحي دادسراي تهران و دادستان‌هاي شهرستان‌ها خواست در ايام نوروز و در ماه‌هاي اسفند و فروردين، محكومان به سرقت را از امتياز مرخصي محروم كنند.  جعفري دولت‌آبادي از تشكيل جلسه محاكمه براي سارقان مسلح به اتهام محاربه طي هفته جاري خبر داد و افزود: تشكيل چند فقره پرونده از اين دست، واجد خاصيت بازدارندگي قابل توجهي است و به نتيجه رسيدن يك فقره از اين پرونده‌ها، بيش از دستگيري متهمان به سرقت اثر دارد.
همچنين سردار ساجدي نيا فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ با ارايه‌ آمار مقايسه‌اي سرقت در سال جاري و سال گذشته، اظهار داشت: در سال گذشته، 6900 فقره سرقت به عنف رخ داده كه در سال جاري به 6700 فقره كاهش يافته و مي‌توان گفت اين نوع سرقت كه در ايجاد احساس ناامني بسيار موثر است، طي سال جاري با كاهش مواجه شده است. سردار ساجدي نيا آمار سرقت مكشوفه طي سال جاري در تهران بزرگ را 146 هزار فقره اعلام كرد كه با توجه به آمار سال قبل يعني 162 هزار فقره، از كاهش برخوردار بوده است. وي با اشاره به اجراي 12 طرح دستگيري سارقين در سال جاري، اظهار داشت: در اين طرح‌ها بعضا يك نفر چندين بار دستگير شده كه نشان از تكرار جرم از سوي سارقان دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون