• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3780 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ فروردين

اعلام اكتشاف‌هاي بي‌سابقه توسط رييس‌جمهوري

بازگشت معدن به روزگار خوش

گروه اقتصادي

رشد‌هاي منفي، مثبت شد. اين رويداد البته فقط مختص به حوزه معدن به تنهايي نيست. در بسياري از شاخص‌هاي اقتصادي اين رشدها اميد آورده است. اميدي كه از رشد منفي 3/5 درصد سال 92 به مثبت شدن 8/5 درصدي در 9 ماهه سال گذشته حكايت دارد.
بخش معدن در دولت نهم و دهم اصلي‌ترين اهرمي بود كه وزارت صنايع و معادن وقت به پشتوانه آن رشد بخش صنعت و معدن را مناسب اعلام كرده و از زير بار منفي شدن رشدهاي صنعتي شانه خالي كند. در دولت يازدهم اما اين روال به دليل اعلام ريز رشدها كمي متفاوت‌تر شد؛ تا جايي كه حتي برخي آمار از كاهش رشد بخش معدن هم خبر مي‌داد. اما روز دوشنبه اين رييس‌جمهور بود كه شش ماه زودتر از روزي كه بايد گزارش عملكرد چهارساله‌اش را ارايه كند از رشد مثبت بخش معدني خبر داد و گفت: «بخش معدن در سه ماه سوم سال قبل، رشد بيش از 11درصدي را پشت سرگذاشت. بخش معدن توانست با تلاش‌هاي انجام شده، به رشد مثبت دست بايد.»
رييس‌جمهور اين آمارها را در جريان كنفرانس خبري خود اعلام كرد: «در دولت يازدهم از شرايط رشد منفي 8/6درصدي عبور كرديم و شاهد مثبت شدن رشد اقتصادي كشور شديم. در 100 روز اول ما برنامه‌هايي تدوين و تصويب كرده و آن را اجرا كرديم كه نتيجه آن كاهش تورم و افزايش رشد اقتصادي بود. اينكه تورم از 45 درصد به تك‌رقمي رسيد از آسمان هفتم كه نازل نشد. من اعلام كردم در سال 96 تورم را تك‌رقمي مي‌كنيم اما اين اتفاق در 95 رخ داد. من گفتم رشد اقتصادي را مثبت مي‌كنم كه درسال 93، 94 و 95 رشد ما مثبت بود. تراز تجاري ما در مواد غذايي در سال 92 منهاي 1/8 بوده در حالي كه در سال 95 تراز تجاري ما منهاي 6/2 است.»
رييس‌جمهور يك روز پس از آنكه از آمار مثبت بخش معدني صحبت كرد به استان البرز رفت تا با افتتاح كارخانه 350 هزار تني زغال‌سنگ البرز مركزي بر آمارهاي اعلام شده‌اش صحه گذارد. كارخانه زغالشويي شركت البرز مركزي نخستين كارخانه توليد كنسانتره زغال‌سنگ كشور با فرمان رييس‌جمهوري از سوي رييس هيات عامل ايميدرو افتتاح شد.
خبرهاي خوش معدني در راه است
حسن روحاني، رييس‌جمهور در مراسم افتتاح كارخانه زغالشويي البرز مركزي گفت: اكتشافات معدني صورت گرفته در دولت يازدهم ظرف سال گذشته بي‌سابقه بوده است. نتايج اكتشاف 250 هزار كيلومتر مربعي در كشور را به زودي تقديم مردم خواهيم كرد. خبرهاي خوش در حوزه معادن و اكتشافات صورت گرفته را به زودي در قالب گزارشي به مردم اعلام خواهيم كرد.
رييس‌جمهور افزايش 5/2 برابري اكتشافات معدني در دولت يازدهم نسبت به تمام دولت‌هاي 90 سال گذشته را نشانه توجه به بخش معدن دانست و گفت: آمارهاي بانك مركزي در سه ماه سوم سال گذشته نشان از رشد بخش معدن در توليد ناخالص داخلي دارد. پيش بيني مي‌شود كه رشد بخش معدن در سه ماه آخر سال گذشته و كل سال 95 افزايش داشته باشد.
براساس اين گزارش، اين كارخانه با كمترين ميزان پسماند و سازگار با محيط زيست طراحي و اجرا شده است و هيچگونه پساب را وارد آب‌هاي سطحي و زيرزميني نمي‌كند. طرح احداث كارخانه زغالشويي براي افزايش توليد كنسانتره زغال‌سنگ با بيشترين راندمان در دستور كار قرار گرفت و پس از برگزاري تشريفات مناقصه، احداث كارخانه به پيمانكار و مشاور (شركت‌هاي فكور صنعت و گاوشگران، شركت مهندسي معدنكاو) واگذار شد. عمليات اجرايي كارخانه در سال 1393 با استفاده از توان متخصصان داخلي آغاز شد و در اسفند سال 1395 به پايان رسيد. ظرفيت ورودي كارخانه زغالشويي شركت البرز مركزي 500 هزارتن در سال است كه پس از عمليات فرآوري 350 هزارتن كنسانتره زغال‌سنگ توليد مي‌كند.
اين كارخانه با سرمايه‌گذاري 450 ميليارد ريال طي مدت 3 سال ساخته و آماده بهره‌برداري شده است. مزيت‌هاي اين كارخانه افزايش توليد كنسانتره زغال‌سنگ، بازيافت بيشتر محصول، بازيافت محصول از پسماندهاي زغال‌سنگ موجود در محوطه كارخانه، بروزرساني تجهيزات و در نتيجه بهينه‌سازي مصرف انرژي، جلوگيري از آلودگي محيط زيست و آبهاي زيرزميني و مصرف كمتر مواد شيميايي است.
اين طرح كه از پروژه‌هاي فعال شده در دولت يازدهم به شمار مي‌آيد با آخرين تكنولوژي‌هاي روز آماده بهره‌برداري شده تا كشور در فرآوري زغال به توليد سبز دست يابد. ظرفيت سالانه كارخانه زغالشويي البرز مركزي 350هزار تن است كه اين ميزان توليد، با ورودي 500 هزار تن زغال سنگ خام، صورت مي‌گيرد.
بنا به گفته مديرعامل شركت زغال سنگ البرز مركزي در ساخت اين كارخانه، از به روزترين ماشين‌آلات موجود از سوي شركت «اف ال اسميت» انگلستان، به عنوان يكي از شركت‌هاي سازنده معتبر جهاني در حوزه معدن و صنايع معدني استفاده شده است. اين كارخانه جايگزين كارخانه زغال‌شويي قبلي شده و به دليل برخورداري از 2 ويژگي مهم «توليد باطله بسيار كم» و «راندمان بالا»، دوستدار محيط‌زيست شناخته شده است.

احداث كك‌سازي البرز مركزي
در انتظار تاييد آلمان ها
در همين حال مهي كرباسيان، معاون وزير صنعت و رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن ايران نيز از تامين بودجه ارزي و ريالي كارخانه كك‌سازي و معدن كردآباد خبر داد و از مذاكره با قائم مقام سازمان محيط‌زيست براي احداث كارخانه كك‌سازي البرز مركزي صحبت كرد.
وي همچنين تاكيد كرد كه اگر آلمان‌ها تاييد كنند، مجوز زيست‌محيطي كك‌سازي البرز مركزي صادر مي‌شود. مازندران سرزمين زغال‌سنگ است و بهتر است از اين ذخيره به بهترين شكل استفاده كنيم.
كرباسيان در مراسم افتتاح اين كارخانه اگر چه باز هم از روال گذشته بر ايميدرو صحبت مي‌كرد اما با اميدواري از اينكه روزهاي خوش به بخش معدن باز خواهد گشت از برگزاري نشست ويژه ايميدرو با سازمان جنگل‌ها براي بهره‌برداري از معدن كردآباد صحبت كرد و گفت: «مدرن‌ترين كارخانه زغالشويي كشور امروز در سوادكوه به بهره‌برداري مي‌رسد.»
وي با بازخواني روالي كه بر ايميدرو گذشته اميدوارانه ادامه داد: «شركت تهيه و توليد در ليست واگذاري بود يك سال وقت صرف كرديم تا اين شركت توسعه‌اي از ليست واگذاري بيرون بيايد. جيب ايميدرو را خالي كرده بودند و توانستيم اين سازمان را سرپا نگه داريم و پروژه‌ها را آماده افتتاح كرديم.»
اين معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين به برجام و آنچه بعد از برجام بر بخش معدني رفت صحبت كردو افزود: «قبل از برجام هزار گرفتاري براي ورود تكنولوژي داشتيم و حتي نمي‌توانستيم مشاور خارجي بگيريم. در آن زمان از 450 هزار تن تيتانيومي كه داشتيم نمي‌توانستيم بهره‌برداري كنيم چون خارجي‌ها به ايران نمي‌آيند. مشاوران قبل از برجام حتي براي مذاكرات مي‌گفتند بياييد با تركيه مذاكره كنيم و حاضر به آمدن به ايران نبودند. اما امروز اين روال تغيير كرده است. حالا خارجي‌ها حاضرند به راحتي با ما پاي ميز مذاكره و قرارداد بنشينند.»
وي ادامه داد: «ايميدرو با تمام بي‌پولي‌اش توانست اكتشافات را در كشور 5/2 برابر كنيم.»
وي با اشاره به برخي ايراداتي كه در مورد كارخانه‌ها و معادن در مورد مسائل زيست‌محيطي صورت مي‌گيرد تاكيد كرد: «در آلمان كارخانه مس كه وسط شهر هامبورگ است 2/1 ميليون تن مس توليد مي‌كند. نگاه محيط زيست در ايران نسبت به بخش معدن بهتر است تغيير يابد چرا كه مي‌توانيم با حفظ محيط‌زيست معدنكاري را ادامه دهيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون