• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3780 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ فروردين

عددنوشت

صادرات لوازم‌خانگي
از مهم‌ترين موانع موجود سر راه صادرات لوازم خانگي و اداري مشكلات نقدينگي واحدهاي توليد اين صنعت، قيمت تمام شده رقابتي و بالا بودن تعرفه واردات در برخي كشورها از جمله روسيه است. طي ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۹۵ بالغ بر 5/198 ميليون دلار لوازم خانگي انرژي‌بر به وزن 7/64 هزار تن به خارج از كشور صادر شده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن از نظر ارزشي 1/0 درصد و از نظر وزني 4/0 درصد افزايش داشته است. در اين مدت همچنين 6/317 ميليون دلار لوازم خانگي غير انرژي‌بر به وزن 8/156 هزار تن صادر شده است كه از نظر ارزشي 5/45 درصد و از نظر وزني 3/49 درصد افزايش داشته است. همچنين صادرات مبلمان، دكوراسيون اداري و منزل به همراه يراق‌آلات با ارزش 7/11 ميليون دلار به وزن 6/5 هزار تن طي ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۹۵ در قياس با مدت مشابه سال قبل از آن 4/24 درصد از نظر ارزشي و 7/30 درصد از نظر وزني افزايش يافته است.


پيشرفت فاز ۱۴ پارس‌جنوبي
فرداد دليري، معاون توسعه سرمايه‌گذاري‌هاي صنعتي ايدرو، با اشاره به اينكه سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران علاوه بر فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي متولي فاز ۱۴ آن نيز هست، اظهار كرد: سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران راهبر كنسرسيومي است كه انجام اين پروژه را مدنظر قرار داده و تفاوتي كه با فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي دارد اين است كه عمليات حفاري چاه‌ها برعهده اين كنسرسيوم گذاشته شده است تا ۴۴ حلقه چاه براي توليد گاز برعهده تيم مشاركتي باشد. وي در مورد آخرين وضعيت فيزيكي پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبي اعلام كرد: در حال حاضر نزديك به ۶۰ درصد پروژه با پيشرفت همراه بوده و برخي سكوها ساخته و در حال نصب است. علاوه بر اين حفاري نيمي از چاه‌ها به مرحله پاياني رسيده است. دليري با اشاره به اينكه پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبي دو ميليارد فوت مكعب در روز به ظرفيت كشور اضافه مي‌كند، بيان كرد: علاوه بر اين پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبي يك ميليون تن اتان براي پتروشيمي، يك ميليون تن گاز مايع براي صادرات و ۸۰ هزار بشكه در روز نفت سبك يا ميعانات به ظرفيت كشور اضافه خواهد كرد.


سهم بهره‌وري از رشد اقتصادي
رييس سازمان اداري و استخدامي با اشاره به سهم بهره‌وري در رشد اقتصادي گفت: از رشد هشت درصدي اقتصاد ايران، 8/2 درصد بايد از طريق بهره‌وري تامين شود. جمشيد انصاري گفت: در چند سال اخير در بسياري از سياست‌هاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران، مقوله بهره‌وري و ضرورت ارتقاي آن، مورد تاكيد قرار گرفته است كه از جمله آنها، سياست‌هاي كلي تدوين برنامه‌هاي توسعه اقتصاد، فرهنگي و اجتماعي كشور، سياست‌هاي كلي نظام اداري و مديريت كشور و سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي است كه در آنها به موضوع بهره‌وري پرداخته شده و در اين رابطه برنامه ملي ارتقاي بهره‌وري در جمهوري اسلامي ايران به تصويب دولت رسيده كه ذيل آن، مجموعه‌اي از طرح‌ها و پروژه‌هاي ارتقاي بهره‌وري تعريف و اجرايي شده است.


تورم روستايي
شاخص قيمت كالاها و خدمات مصرفي خانوارهاي روستايي كشور در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ معادل 2/7 درصد افزايش يافت. بررسي شاخص قيمت كالاها و خدمات مصرفي خانوارهاي روستايي كشور در سال ۹۵ نشان مي‌دهد: ۱ – شاخص كل (برمبناي ۱۰۰=۱۳۹۰) در سال ۱۳۹۵ به رقم 4/243 رسيد كه نسبت به سال قبل 2/7 درصد افزايش داشته است و نشان‌دهنده كاهش نرخ تورم سال ۱۳۹۵ نسبت به نرخ تورم سال ۱۳۹۴ (6/10 درصد) است. ۲ – شاخص گروه عمده «خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» در اين سال به رقم 1/266 رسيد كه نسبت به سال قبل 3/7 درصد افزايش داشته است و نسبت به نرخ تورم اين گروه در سال ۱۳۹۴ (8/9 درصد) كاهش داشته است. شاخص گروه اصلي «خوراكي‌ها» در سال مورد بررسي به عدد 6/262 رسيد كه نسبت به سال قبل 1/7 درصد افزايش نشان مي‌دهد. ۳ – شاخص گروه عمده «كالاهاي غيرخوراكي و خدمات» در سال ۱۳۹۵ به رقم 1/228 رسيد كه 2/7 درصد نسبت به سال قبل افزايش داشته است .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون