• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3795 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ ارديبهشت

دو كتاب از خاطرات هاشمي منتشر شد

روايت «صبر» و «پيروزي» آيت‌الله

حسن خمینی:هاشمي، اهل عوام‌فريبي نبود

گروه سياسي| خاطراتش هميشه مورد توجه بوده است، هر چه باشد يكي از مهم‌ترين شخصيت‌هاي نظام جمهوري اسلامي بود كه به گفته بسياري بديلي برايش وجود نخواهد داشت. اكنون اما در نبودش خاطراتش بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. ديروز كتاب خاطرات آيت‌الله هاشمي در سال 73 رونمايي شد. تاپيش از مرگ ناگهاني و شوك‌آورش عدد سال‌هاي خاطراتي كه از او منتشر شده بود به 72 رسيده بود و حالا فرزند ارشدش مسووليت انتشار خاطرات پدر را عهده‌دار شده است. ديروز چهره‌هايي همچون سيد حسن خميني و بهزاد نبوي نيز در رونمايي از دو كتاب «روزها و روزگاران سخت» و « صبر و پيروزي » كه در برگيرنده تاريخ شفاهي، كارنامه و خاطرات آيت‌الله هاشمي است، حضور داشتند.
كسي اندازه آيت‌الله هاشمي نامش با انتخابات گره نخورده است
يادگار امام گفت: خاطره‌نگاري روزانه آقاي هاشمي جزو ارزشمند‌ترين منابع تاريخي انقلاب است، كتاب خاطرات آقاي هاشمي چه آنهايي كه او را مي‌پسندند و چه آنهايي كه او را نمي‌پسندند از ارزشمندترين كتاب‌هاي تاريخ انقلاب است و اين موارد است كه آيت‌الله هاشمي را تاريخ‌ساز انقلاب و بازيگردان و بازيگر صحنه مي‌كند و تاريخ نگاري او مهم است. يادگار امام بيان كرد: آقاي هاشمي روزنگاري كرده كه تلقي ما را روشن مي‌كند كه با نقل بي‌شناسنامه مواجه نيستيم و تاريخ نگارش خاطره و نقل آن روشن است. او افزود: آقاي هاشمي بسيار مقيد بود همان‌طور كه روي كاغذ آورده همان مطالب منتشر شود و در مقطعي به ايشان نقد كردم كه چرا در متن فردي را كه لقبي نداشته در آن زمان اينگونه مورد خطاب قرار داده‌ايم كه ايشان هم پذيرفتند. سيد حسن خميني اظهار داشت: ما خوش‌مان بيايد يا نيايد آقاي هاشمي از باهوش‌ترين شخصيت‌هاي سياسي است لذا درك او نسبت به موضوع و پشت پرده دقيق وعميق بوده است. او با بيان اينكه ‌اي كاش آيت‌الله هاشمي خاطرات مفصل‌تر مي‌نوشت، گفت: برداشت كوتاهي كه داشته‌اند خواننده را با نويسنده‌اي باهوش كه داراي ذكاوت بالايي دارد مواجه مي‌كند كه با عوام‌فريبي روبه‌رو نمي‌شويم و كساني كه داراي هوش سرشار هستند در تاريخ سرنوشت‌ساز است لذا دسترسي آقاي هاشمي به موضوع ازروز اول كه پا به عرصه سياسي گذاشته است نفر اول بود. او ادامه داد: كسي را به اندازه آقاي هاشمي سراغ نداريم كه نامش با انتخابات گره خورده باشد لذا او خود دو دوره رييس‌جمهور بود، رييس مجلس خبرگان و در انتخابات‌ها حضور موثر داشت و حضور در عرصه‌هاي تصميم‌گيري از جمله خصوصيات بارز ايشان بود. سيد حسن خميني با بيان اينكه نكته‌اي كه ارزش خاص به خاطرات آقاي هاشمي مي‌بخشد نقل قول‌هايي است كه به صورت مستقيم بيان شده كه چنين خاطراتي ارزشمند براي مباني تاريخ ايران است و در اينجا نمي‌شود با آن همانند ديگر خاطرات برخورد كرد و كار آيت‌الله بسيار بزرگ است. او ادامه داد: سخن از تاريخ سخن از پيشينيان ما نيست بلكه درس گرفتن از اشتباهات است و تجربه شده‌ها را نبايد دوباره تجربه كنيم بنابراين تاريخ بايد خوانده شود. سيد حسن خميني تاكيد كرد: ملتي كه از گذشته خود درس نگيرد محكوم است و اشتباه گذشته خود را دوباره تكرار مي‌كند. باستاني پاريزي مي‌گويد بزرگ‌ترين درس تاريخ اين است كه كسي از تاريخ درس نمي‌گيرد و ما ملت بسيار بزرگي هستيم و آينده را مي‌سازيم و درس از گرفتن پيشينيان يكي از سرمايه‌ها براي آينده است. او در ادامه گفت: بزرگ‌ترين نقش براي انتقال تجربه صحيح به آيندگان وظيفه كساني است كه در امور فرهنگي و اجتماعي نقش دارند و آن چيزي كه مي‌توانيد در اين جلسه بيان كنيم اين است كه آيت‌الله هاشمي با تاريخ نگاري يكي ديگر از وظايفي كه در زمينه تاريخ و تمدن ايران داشت، ايفا كرد. او با بيان اينكه آقاي هاشمي شجاعت بسيار داشت و صبري كه ريشه در عقل داشت از خصوصيات ايشان بود، گفت: هاشمي صبور، شجاع بود و مي‌توانست در بزنگاه تصميم‌هاي بزرگ بگيرد و نمونه آن را در انتخابات ۹۲ شاهد بوديم.
محسن هاشمي: سيره آيت‌الله هاشمي در انتخابات صداقت به جاي تهمت بود
فرزند ارشد آيت‌الله هاشمي در اين مراسم با بيان اينكه كتابي كه امروز رونمايي مي‌شود، خاطرات روزنوشت سال۱۳۷۳ آيت‌الله هاشمي است، گفت: شايد سال ۱۳۷۳ را بتوانيم يكي از بهترين مصداق‌هاي اقتصاد مقاومتي محسوب كنيم. در اين سال به دليل كاهش قيمت نفت و بارسنگين مصارف ارزي بازسازي و پروژه‌هاي عمراني، فشار زيادي به دولت وارد مي‌شود كه بتواند هم روند سازندگي را پرشتاب نگه دارد و هم وابستگي به درآمد نفتي را كاهش دهد و در اين راه با تدبير آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني موفق عمل كرد. به گزارش ايلنا، محسن هاشمي در ادامه با بيان اينكه نكته‌اي را در رابطه با سيره انتخاباتي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني عرض كنم، گفت: ايشان هميشه بيش از آنكه به روز انتخابات بينديشد به بعد از انتخابات فكر مي‌كرد، يعني بيش از آنكه بخواهد با هر وسيله و هزينه‌اي آراي مردم را به خود جلب كند، چگونگي رقابت انتخاباتي و رعايت اخلاق سياسي مدنظر ايشان بود. هاشمي تصريح كرد: در اين مسير دادن وعده‌هاي بي‌اساس و دست نيافتني نيز به نوعي بي‌اعتمادي به آينده را ايجاد مي‌كند يعني ما هم مردم را به گذشته بي‌اعتماد مي‌كنيم و هم به آينده، حالا فرض كنيم بتوانيم در اين مسابقه سياسي برنده هم بشويم آيا ارزشش را دارد؟ سيره آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در انتخابات، تاكيد بر تبليغات ايجابي به جاي سلبي، همگرايي به جاي تفرقه، صداقت به جاي تهمت و رفاقت به جاي تخريب بود و اميدواريم همه كانديداها براي حفظ مصالح كشور و مردم اعتبار و آبروي درازمدت خود به اين سيره پايبند باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون