• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3795 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ ارديبهشت

عضو اصلاح‌طلب شورا به عملكرد روزنامه همشهري اعتراض كرد

حميدرضا خالدي

همانطور كه انتظار مي‌رفت بحث‌هاي انتخاباتي يكي از مهم‌ترين محورهاي جلسه غير علني شوراي شهر ديروز بود. موضوعاتي كه بيشتر ناشي از محورهاي مناظره روز جمعه بين كانديداهاي رياست‌جمهوري به خصوص شهردار تهران و رييس‌جمهور بود. يكي از مباحث به توليد برق از زباله اختصاص داشت كه شهردار تهران روز جمعه مدعي آن شد. رضا تقي‌پور، سخنگوي شورا كه خود از همفكران سياسي شهردار تهران است در جلسه اعتراف كرد كه هنوز اين اقدام اجرايي نشده و به توليد نرسيده است: «توليد برق از زباله به دليل پيشنهاد اندك قيمت خريد برق از سوي شركت برق اقتصادي نبوده و به صرفه نيست و اميد است با ورود تكنولوژي‌هاي جديد به صورت انبوه خودكفا باشيم.»
اما دراين بين مهم‌ترين بحث انتخاباتي كه مطرح شد به موضوع مرخصي شهردار تهران و انتقاد از اينكه شهردار از شورا مرخصي نگرفته است اختصاص داشت. احمد حكيمي‌پور، عضو اصلاح‌طلب شوار با اشاره به اين موضوع گفت: ما هنوز نمي‌دانيم چه كسي به عنوان جانشين شهردار معرفي شده است و در خصوص مرخصي هم بايد بگوييم شورا بايد در اين زمينه تصميم بگيرد. شورا داراي شأن و جايگاه است. انتقادي كه با واكنش حبيب كاشاني و مهدي چمران مواجه شد. چمران گفت: « مساله مرخصي شهردار همانند سنوات گذشته و دوره‌هاي قبلي به رييس شورا به عنوان مسوول اداري شورا كه در قانون هم آمده تحويل داده مي‌شود كه در اين دوره نيز آقاي قاليباف مرخصي 20 روزه‌اي را به هيات رييسه شورا و بنده تحويل داده‌اند. در سنوات قبلي شورا و آنچه در اسناد وجود دارد شهردار درخواست مرخصي‌اش را رسما و كتبا به رييس شورا ارايه مي‌كرده است و ديگر نيازي به طرح آن در صحن شورا نبوده و نيست چراكه طبق قانون رييس شورا مسوول كارهاي اداري شورا است. شهردار تهران با وجودي كه در مرخصي به سر مي‌برد، اما بعد از هر سفر انتخاباتي و هر برنامه‌اي به پايتخت برمي‌گردد و در حين مرخصي نيز به امور شهرداري مي‌پردازد.»
توقف برگزاري انتخابات شوراياري‌ها
علاوه بر مباحث انتخاباتي يكي از موضوعات مهم مطرح شده ديروز توقف برگزاري انتخابات شوراياري‌ها بود. محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر در اين جلسه با اشاره به نامه ابلاغي از سوي وزارت كشور به استانداري و فرمانداري تهران مبني بر عدم برگزاري انتخابات شوراياري‌هاي شهر تهران در دوره بعدي اظهار داشت: ابلاغ اين نامه به هيچ عنوان به معناي مخالفت دولت با برگزاري انتخابات شوراياري‌ها نيست. رييس كميسيون شهرسازي ومعماري شوراي اسلامي شهر تهران گفت: دولت فعلي در فرآيند برگزاري انتخابات چهارمين دوره شوراياري‌هاي محلات شهر تهران حمايت خود را از برگزاري اين انتخابات به استانداري اعلام كرد.
وي درباره نامه فرمانداري تهران در خصوص انتخابات شوراياري‌ها گفت: به دنبال درخواست برخي نهادهاي نظارتي كه اعلام كردند بايد جايگاه شوراي محلات در قانون به تصويب مراجع فرادست برسد، فرمانداري تهران نامه‌اي را در اين خصوص ابلاغ كرد كه ناظر بر اعلام براي اقدام قانوني كردن انتخابات است نه حذف آن و هم وزارت كشور و هم فرمانداري و استانداري با برگزاري انتخابات شوراياري‌ها مخالفتي ندارند. اين عضو شوراي شهر تهران در پايان خواستار پيگيري شوراي عالي استان‌ها و تعامل با مجلس براي تثبيت نهاد شوراياري‌هاي محلات شد. اما اين سخنان با واكنش رييس شوراي شهر تهران مواجه شد. مهدي چمران در اين خصوص با اشاره به اينكه برگزاري هر دوره انتخابات شوراياري‌ها با مشكلات فراواني روبه‌رو بوده است و استانداري و فرمانداري در ادوار مختلف كمترين همكاري را داشتند، افزود: براي برگزاري دومين دوره انتخابات شوراياري‌ها وزارت كشور نهايت كم لطفي را داشت اما با پافشاري شورا در آن دوره اين حقوق مردمي اجرايي شد و سپس در دوران مرحوم كردان هم مخالفت‌هايي با اين استدلال كه انتخابات شوراياري‌ها غيرقانوني است صورت پذيرفت اما با مساعدت ايشان اين انتخابات محلي نيز برگزار شد با اين شرط كه حتما جايگاه قانوني انتخابات شوراياري‌ها تثبيت شود. وي در ادامه گفت: در دولت فعلي هم جلسات متعددي با مسوولان وزارت كشور، استانداري، فرمانداري و سازمان بازرسي كل كشور برگزار شد و مقرر شد كه اين خلأ قانوني حل شود. رييس شوراي شهر تهران خاطرنشان ساخت: با تمام تلاش‌هايي كه صورت گرفت انتظار داشتيم كه وزارت كشور نامه نظارتي عدم برگزاري انتخابات شوراياري‌ها در دروه بعدي را ابلاغ نكند تا خلأ قانوني حل شود.
همشهري در آستانه دريافت كارت زرد از شورا
يكي ديگر از موضوع مهم جلسه ديروز، تذكري بود كه احمد حكيمي‌پور، عضو اصلاح‌طلب شورا به روزنامه همشهري داد. وي در تذكري نسبت به فعاليت‌هاي روزنامه همشهري گفت: با توجه به فضاي انتخاباتي موجود بايد دقت شود كه اين روزنامه از كاركرد اصلي خود كه همان كاركرد روزنامه‌اي اجتماعي است، خارج نشود و سمت و سو نگيرد. وي همچنين با اشاره به تشكيل ستاد انتخاباتي قاليباف گفت: در حال حاضر هم برخي مديران شهرداري محل خدمت خود را ترك كرده و در ستاد‌هاي انتخاباتي فعاليت مي‌كنند و اين دقيقا همان موضوعي است كه ما تذكر مي‌داديم مبني بر اينكه شهرداري نبايد سياسي شود. شهرداري تهران و نيز سازمان‌هاي متبوعه‌اش نبايد سمت و سوي سياسي بگيرند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون