• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3797 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت

چهره‌ها- خبرها

درخواست رييس پارلمان ونزوئلا براي نافرماني مدني
رييس پارلمان ونزوئلا از مردم خواست شورش كنند و «كودتاي» رييس‌جمهوري ونزوئلا را نپذيرند؛ اين درخواست در واكنش به اقدام نيكولاس مادورو براي راي‌گيري درباره يك مجلس جديد با اختيارات بازنويسي قانون اساسي جديد انجام شد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، ونزوئلا كه عضو اوپك است با بحران اقتصادي شديدي دست و پنجه نرم مي‌كند و همين موجب شده طي ماه گذشته صدها هزار تن در اعتراض به دولت نيكولاس مادورو، ‌رييس‌جمهوري ونزوئلا به خيابان‌ها بيايند. رهبر سوسياليست ونزوئلا دستور داده تا قانون اساسي جديدي نوشته شود. اين امر به خشم بيشتر مخالفاني دامن زده است كه فعاليت‌ها براي عزل نيكولاس مادورو را افزايش داده و صدها هزار تن از معترضان را به خيابان‌ها آورده‌اند. رييس‌جمهوري ونزوئلا دوشنبه در يك سخنراني تلويزيوني به صورت مبهم درباره چگونگي انتخاب اعضا در يك «مجلس مردمي» براي تدوين اصلاحات قانون اساسي سخن گفت.
رهبران اپوزيسيون معتقدند كه اين طرح مادورو «توطئه‌اي است تا او بتواند انتخابات منطقه‌اي امسال و انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۸ را لغو كند.» نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد، سوسياليست‌ها در هر دو انتخابات شكست مي‌خورند. اقتصاد ونزوئلا اكنون با تورم سه رقمي و كمبود مواد غذايي و ساير كالاهاي اساسي مواجه است. مادورو مدعي است كه بايد قانون اساسي جديدي نگارش شود تا صلح برقرار شده و اپوزيسيون نتواند كودتا كند. رييس‌جمهوري ونزوئلا گفت: اين يك مجلس مردمي متشكل از كارگران خواهد بود. برادران من، آن روز فرار رسيده است. اكنون مرا تنها نگذاريد. آرمان‌هاي هوگو چاوز و ميهن خود را به حال خود رها نكنيد. مادورو مي‌گويد اين نهاد تازه از شهروندان عادي تشكيل خواهد شد و پارلمان را كه در كنترل مخالفان است، دور خواهد زد. او گفت كه اين نهاد تازه بحران سياسي كشور را با سد كردن تهديدهاي مخالفان حل خواهد كرد. انريكه كاپريلس، رهبر مخالفان چنين مجلسي را «كلاهبرداري» قانوني خواند. با ادامه تزلزل شديد شرايط اقتصادي، پارلمان ونزوئلا از مادورو خواسته است استعفا دهد. مادورو در روز كارگر در كاراكاس پايتخت در ميان هوادارانش گفت: «من جنگ داخلي نمي‌خواهم.» اما خوليو بورخس، رييس پارلمان گفت كه كوشش براي ايجاد يك مجمع جديد از راي‌دهندگان تلاشي براي ضايع كردن حق راي مردم و گام ديگري در جهت كودتاي سياسي است.


گفت‌وگوي تلفني ترامپ با پوتين
روساي جمهور امريكا و روسيه در پي تشديد تنش‌ها در شبه جزيره كره براي نخستين بار پس از حمله اخير واشنگتن به سوريه با يكديگر گفت‌وگو مي‌كنند. به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه اكسپرس، كاخ سفيد در بيانيه‌اي اعلام كرد كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا روز سه‌شنبه به وقت امريكا با همتاي روس خود مذاكراتي تلفني خواهد داشت. بنا به گفته مقامات امريكايي موضوع سوريه و بحران كره شمالي محور اين مذاكرات خواهد بود. ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه پيش از اين به دليل حمله مرگبار امريكا به پايگاه هوايي در سوريه از ديدار با ركس تيلرسون، وزير امور خارجه امريكا امتناع كرده بود. اكنون اين رهبران جهاني قرار است در پي افزايش تنش‌ها در سراسر جهان كه بيم خارج شدن آن از كنترل مي‌رود، امروز در تماسي تلفني با يكديگر گفت‌وگو كنند.
 ترامپ همچنين قرار است پس از اين مكالمه تلفني با مشاور امنيت ملي خود ديدار و تبادل نظر كند. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه ماه گذشته پوتين ادعا كرده بود روابط ميان روسيه و امريكا از زمان روي كارآمدن ميلياردر نيويوركي در كاخ سفيد نه بهبود يافته و نه بيش از گذشته بدتر شده است. دونالد ترامپ در جريان كمپين انتخاباتي خود با اين حال به تحسين «مرد قدرتمند كرملين» پرداخته و متعهد شده بود كه به منظور مقابله با داعش با پوتين همكاري كند. اما اكنون با توجه به حضور هر دو كشور در بحران سوريه و ادعاي كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي براي «محو كردن امريكا از روي زمين»، بدتر شدن روابط ميان دو كشور اين خطر را دارد كه سراسر جهان بي‌ثباتي بي‌سابقه‌اي را تجربه كند. همچنين اين گفت‌وگو در حالي صورت مي‌گيرد كه روسيه طرف امريكايي خود را به نقض توافق منع استفاده از تسليحات هسته‌اي ميان برد متهم مي‌كند. در بيانيه‌اي كه وزارت خارجه روسيه در اين باره منتشر كرده آمده بود: واشنگتن به صورت عامدانه در حال ارايه اطلاعات اشتباه درباره انجام تعهدات خود در معاهده مذكور است. سال‌هاست كه امريكا نگراني‌هاي جدي روسيه در اين باره را ناديده مي‌گيرد در حالي كه اين حقيقت غيرقابل انكار وجود دارد كه امريكا به صورت چشمگيري به تعهدات خود در اين معاهده عمل نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون