• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3813 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱ خرداد

گفت‌وگوي «اعتماد» با مصطفي قنبرپور، سرمربي سابق تيم ملي فوتبال نوجوانان

بازي قابل قبول مقابل كاستاريكا

مهدي روزخوش

پس از شانزده سال تيم ملي فوتبال جوانان با هدايت اميرحسين پيرواني توانست جواز صعود به جام جهاني زير بيست سال كره جنوبي را دريافت كند. اين تيم كه با مشكلات فراوان اردو‌هاي آماده‌سازي خود را طي كرد تا با تيمي قدرتمند راهي كره جنوبي شود، توانست در نخستن ديدارش كاستاريكا را كه يكي از تيم‌هاي قدرتمند اين دوره محسوب مي‌شود، با تك گل محمد مهدي مهديخاني كه در دقيقه ۸۲ به ثمر رسيد، شكست دهدتا همه هواداران فوتبال ايران به صعود و البته درخشش اين تيم اميدوار شوند. حالا اين تيم بايد در دومين ديدارش در اين رقابت‌ها برابر زامبيا قرار بگيرد و چنانچه بتواند مقابل اين حريف حداقل به تساوي برسد، مي‌تواند به دور بعد صعود كند. به همين منظور با مصطفي قنبرپور همكلام شديم تا از زبان سرمربي سابق تيم ملي نوجوانان شرايط تيم را بررسي كنيم.

تيم ملي در نخستين ديدارش در جام جهاني توانست برابر كاستاريكا به برتري برسد. اين ديدار را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

شاهد بازي خوبي بوديم. كاستاريكا هم از تيم‌هاي خوب اين رقابت‌ها است كه مي‌توانست براي ما خطرآفرين شود. هر دو تيم بازي محتاطانه را به نمايش گذاشتند و به دنبال اين بودند كه در نخستين بازي گلي را دريافت نكنند. البته هرچه از زمان بازي مي‌گذشت شرايط تيم بهتر مي‌شد و بازيكنان با تسلط بيشتري بازي مي‌كردند. كاستاريكا روي قدرت بدني تيمش و دوندگي بازيكنانش برنامه‌ريزي كرده بود و ما هم سعي داشتيم روي كارهاي تركيبي موقعيت گلزني ايجاد كنيم. در نهايت هم بازي هوشمندانه بازيكنان ايران جواب داد ورضا شكاري با ارسال يك پاس زيبا پشت مدافعان حريف و درست در موقعيت كور آنها، فرصت خوبي براي مهديخاني ايجاد كرد تا اين بازيكن هم‌دروازه حريف را باز كند. در كل معتقدم تيم بازي خوبي انجام داد و بسيار اميدواركننده ظاهر شد.

اين پيروزي مي‌تواند ما را اميدوار كند كه تيم در اين رقابت‌ها بدرخشد و به نوعي پديده باشد؟

پيروزي در نخستين بازي يك تورنمنت براي هر تيمي در هر سطحي اهميت دارد. وقتي تيمي در نخستين بازي به پيروزي مي‌رسد باعث ايجاد روحيه در ميان بازيكنان مي‌شود و آنها با روحيه بيشتري ادامه ‌رقابت‌ها را دنبال خواهند كرد. به همين خاطر پيروزي در نخستين ديدار براي ايران بسيار با اهميت بود. خط دفاع تيم ما در ديدار برابر كاستاريكا بسيار خوب و بدون اشتباه عمل كرد و اجازه نداد حريف فرصت چنداني روي دروازه ما خلق كند از طرفي ديگر مهاجمان ما و البته هافبك‌ها توانستند بازي را به خوبي كنترل كنند و به دروازه حريف فشار بياورند. همه اين مسائل دليلي بر پيروزي ايران بود.

تيم ملي در دومين ديدارش بايد برابر زامبيا قرار بگيرد. اين ديدار را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

زامبيا يك تيم آفريقايي است كه بازيكنانش از قدرت بدني بالايي برخوردارند. از طرف ديگر كادر فني تيم ملي بايد فيلم ديدارهاي اين تيم را تهيه و تماشا كنند تا با شناخت كامل به مصاف آنها برويم. كادر فني بايد نقاط ضعف و البته قوت آنها را به بازيكنان گوشزد كنند تا بتوانيم برابر آنها هم به برتري برسيم و بازي خوبي به نمايش بگذاريم. تا جايي كه مي‌دانم به خاطر پيروزي برابر كاستاريكا با يك تساوي مقابل زامبيا مي‌توانيم به دور بعد صعود كنيم. بنابراين بهتر است طوري بازي كنيم كه گلي را دريافت نكنيم.

عملكرد كادر فني چطور است؟

آقاي پيرواني و همكاران‌شان از دانش بسيار خوبي بهره‌‌مند هستند. فدراسيون فوتبال هم نسبت به گذشته عملكرد بهتري داشت و تا جايي كه مي‌توانست اين تيم را آماده مسابقات كرد. به نظرم فدراسيون در حد بضاعت خود عمل كرد. اين تيم مي‌تواند نتايج خوبي را كسب كند و به مرحله بعدي صعود كند. البته بايد فشار را از روي تيم‌ ‌ملي‌برداريم و آنها را آزاد بگذاريم تا با فراغ بال بتوانند بازي كنند و اگر توانستند به دور بعد هم صعود كنند.

به نظر شما كادر فني مي‌تواند استرس جام جهاني را در بازيكنان كم كند؟

زماني كه تيم‌ ‌ملي به جام جهاني مي‌رود بايد با تيم‌هاي آفريقايي، امريكايي، اروپايي و آسيايي بازي كند. قبل از اين مسابقات بايد با نمايندگان اين قاره‌ها ديدار مي‌كردند. ليگ فوتبال ما بسيار خوب شده و بازيكنان چند فصلي است كه در ليگ برتر بازي مي‌كنند. اين تيم بسيار خوب و آينده‌دار است، اما قبل از مسابقات بايد ۱۰ بازي تداركاتي با نمايندگان امريكا، اروپا و آفريقا برگزار مي‌كرديم تا بازيكنان ما با بازيكنان اين تيم‌ها تنه به تنه شوند و بوي عرق آنها به بازيكنان ما بخورد تا ترس و استرسي نداشته باشند.

بيشتر بازيكنان تيم روزي در تيم ملي نوجوانان شاگرد شما بودند. عملكرد آنها را چطور ديديد؟

بعضي از اين بازيكنان در تيم ملي نوجوانان با ما كار كردند. آنها بسيار سيستماتيك با تلاش خودشان بالا آمدند و كادر فني تيم ملي جوانان هم شناخت خوبي از آنها داشت و با درايت مناسب آنها را به تيم ملي دعوت كرد. خيلي از آنها الان در ليگ برتر به عنوان بازيكن فيكس براي باشگاه خودشان بازي مي‌كنند. مساله‌اي كه درحال حاضر بسيار مهم است اين است كه بدانيم بازيكنان تيم ملي جوانان آينده فوتبال ما هستند و روزي در تيم ملي بزرگسالان به ميدان خواهند رفت. بايد آنها را به چنين تورنمنت‌هايي ببريم تا كسب تجربه و در آينده براي فوتبال ايران افتخارآفريني كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون