• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3813 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱ خرداد

در گفت‌وگو با سرپرست سازمان گردشگري روسيه اعلام شد

جاذبه‌هاي گردشگري ايران و روسيه

جناب آقاي سافونوف امروز وضعيت مناسبات گردشگري بين ايران و روسيه را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

تعداد گردشگران ايران در روسيه نمايانگر آهنگ مثبت رشد گردشگران براي دومين سال پياپي است. سال 2015، تعداد گردشگران ايراني در روسيه دو برابر شده و به 38 هزار نفر رسيد (مثبت 111% به نسبت سال 2014) . لازم به ذكر است كه تعداد گردشگران ايراني در سال 2016 به نسبت سال 2015 تا دوبرابر افزايش داشته است. سال 2017 جام جهاني كنفدراسيون فوتبال و سال 2018 جام جهاني فوتبال در روسيه برگزار خواهند شد كه همين مساله بهانه‌اي براي سفر تعداد زيادي از گردشگران ايراني به فدراسيون روسيه است و انتظار مي‌رود كه توجه مردم اين كشور را به روسيه بيشتر كند.

روز 6 فوريه 2016 موافقتنامه‌اي (بين دولتي) بين فدراسيون روسيه و جمهوري اسلامي ايران براي تسهيل سفرهاي گروه‌هاي خاصي از گردشگران ايران و روس به امضا رسيد. تجار، دانشمندان، اساتيد و دانشجويان و گردشگران مي‌توانند از اين تسهيلات استفاده كنند.

چندي پيش نيز سند اقدام مشترك روسيه و ايران براي بازه زماني 2018-2016 در راستاي اجراي موافقتنامه بين دولتي ايران و روسيه «همكاري در حوزه گردشگري» به امضا رسيد. در همين رابطه دفتر گردشگري «ويزيت راشا» به منظور اطلاع‌رساني به ايرانيان درباره فرصت‌ها و امكانات روسيه در حوزه گردشگري و پيشنهادات منحصربه‌فرد روسيه براي گردشگران در تهران به شكل نيمه‌خصوصي- نيمه‌دولتي تاسيس شده است. از سال 2017، پورتال گردشگري Russia.Travel با اطلاعات مستند درباره گردشگري، در روسيه راه‌اندازي و بيش از 20 هزار منطقه گردشگري در سراسر فدراسيون روسيه را معرفي مي‌نمايد.

روسيه چه نگاهي به گردشگران كشورهاي اسلامي از جمله ايران دارد؟

روسيه كشوري با اقوام و اديان مختلف و بسيار مهمان نواز است. در اين كشور تمامي امكانات لازم براي گردشگران ايراني كه جهت استراحت، بازديد از اماكن تاريخي- فرهنگي، استفاده از منابع طبيعي و سلامتي و... سفر مي‌كنند، وجود دارد. علاوه بر اين، اقداماتي نيز در جهت تسهيل صدور رواديد بين دو كشور، راه‌اندازي خطوط هوايي به شكل چارتر و ايجاد شرايط مناسب براي گردشگران ايراني اتخاذ شده است. برنامه «Halal Friendly» شامل مجموعه برنامه‌هاي «مهمان نوازي روسي» كه امروز راه‌اندازي شده نيز شرايط مناسبي را براي استراحت و تفريح گردشگران كشورهاي اسلامي فراهم مي‌سازد.

چه جذابيت‌هايي در ايران براي گردشگران روس وجود دارد؟

ايران با فرصت‌ها و امكانات متعدد خود در حوزه گردشگري تاريخي – فرهنگي و استراحتي در كنار دريا روس‌ها را به اين كشور جذب مي‌كند. بيش از 20 اثر تاريخي به ثبت رسيده در فهرست ميراث فرهنگي يونسكو، مساجد باستاني و سنت قاليبافي، غذاهاي سنتي و مراكز تجاري فوق‌العاده مي‌تواند پذيراي گردشگران روس باشد.

پيشنهاد شما به گردشگران ايراني در سفر به روسيه چيست؟ به غير از جاذبه‌هاي گردشگري معروف از قبيل مسكو يا سنت پترزبورگ، چه نقاط ديگري را براي سفر توصيه مي‌كنيد؟

سال 2016 بيشترين تعداد گردشگران را به شهر مسكو و كاخ‌هاي شهر سنت‌پترزبورگ داشتيم. اما روسيه كشوري بسيار وسيع با جاذبه‌هاي گردشگري در سراسر كشور است؛ به عبارتي جاذبه‌ها در دو پايتخت (مسكو و سنت پترزبورگ) متمركز نيستند.

مناطق زيادي در روسيه هستند كه جمعيت غالب آنها از گذشته‌هاي دور پيرو اسلام بوده‌اند. به عنوان مثال اهالي جمهوري‌هاي قفقاز شمالي و تاتارستان عمدتا مسلمانند. به نظر من اين مناطق مي‌توانند براي گردشگران ايراني جذاب باشند. روند گسترش اسلام و فرهنگ اسلامي در اين مناطق جالب توجه است. شهر قازان، پايتخت تاتارستان كه عمدتا آن را پايتخت سوم روسيه مي‌نامند نيز سومين شهر جذاب براي گردشگران است. افراد در اينجا علاوه بر بازديد از جاذبه‌هاي متعدد گردشگري، مي‌توانند شيريني‌هاي سنتي اين منطقه (چك چك) و ديگر غذاهاي اقوام ساكن تاتارستان را امتحان كنند. كرملين قازان، يكي از آثار تاريخي به ثبت رسيده در فهرست يونسكو، مجموعه‌اي از بناهاي قرون مختلف، سبك‌هاي معماري و رويدادهاي تاريخي را دربرمي‌گيرد. در اين محدوده بقاياي سه قلعه باستاني تاتارها منسوب به قرن 12 ميلادي، معابد ارتدوكس ساخته شده از سنگ سفيد با قدمت بيش از 500 سال و ديگر بناها قرار دارند. مسجد اصلي جمهوري تاتارستان و مسجد قل شريف قازان ارزش بازديد دارند. در اين مسجد موزه بزرگي از فرهنگ اسلامي ايجاد شده كه تنها موزه تاريخ و فرهنگ اسلام در روسيه شامل موزاييك، قالي، آثار طلاكاري شده، لوسترهاي كريستال 5 متري و نماي داخلي منحصربه‌فرد است. در محدوده كرملين ساختماني بلند با نماي كامل از كل شهر واقع شده است. هزاران رود و درياچه، سواحل دريا و خطوط ساحلي بزرگ در حاشيه اقيانوس آرام به شكل صخره‌اي با مناظر زيبا و پوشيده از شن‌هاي سياه آتشفشاني در خاور دور روسيه جاذبه‌هاي گردشگري به شمار مي‌روند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون