• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3813 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱ خرداد

نقش‌ها، نقدها و درس‌هاي انتخابات 96

سيدحميد كلانتري معاون وزير كار

نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري پس از يك دوره يك ماهه رقابت گسترده بين كانديداها و برگزاري مناظره‌ها، سخنراني‌ها، همايش‌ها و سفرها و طرح ديدگاه‌هاي مختلف رقبا در فضاي مجازي و ايجاد يك فضاي پر نشاط و پر تحرك اجتماعي، سياسي و البته گاهي همراه با تخريب و توهين و... با حضور بالغ بر 70درصد واجدين شرايط روشن شد و آقاي دكتر روحاني مجددا به عنوان رييس‌جمهور با كسب 58درصد آراي ماخوذه انتخاب شدند و اعتماد دوباره مردم را البته با آرايي بيشتر كسب كردند.
انتخابات 29 ارديبهشت 96 حاوي نكات خاص و آموزه‌هاي فراواني بود كه لازم است مورد نقد و بررسي و توجه قرارگيرند:
1-‌ مردم با حضور و مشاركت گسترده خود نشان دادند كه بيشتر از همه به اولويت‌ها و منافع ملي كشور توجه دارند و براي آنها ايفاي نقش و مسووليت اجتماعي در جهت پايداري، امنيت و توسعه كشور از اهميت بالاتري برخوردار است. لذا با اين حضور ،حماسه‌اي بزرگ آفريدند و پشتوانه‌اي مستحكم براي كشور، نظام و دولت شدند.

2-‌ در ايجاد فضاي پر شور و نشاط انتخاباتي عوامل متعددي موثر بودند، تاكيدات خاص مقام معظم رهبري بر ضرورت مشاركت گسترده مردم و ايجاد فضاي مناسب براي رقابت كانديداها و هواداران آنها، همچنين برگزاري برنامه‌هاي مختلف تبليغاتي و اطلاع‌رساني متنوع صدا و سيما به ويژه برگزاري مناظره، تحرك و خلاقيت و نوآوري هواداران رقبا در فضاهاي مجازي و گروه‌ها و كانال‌ها، حضور شخصيت‌ها و گروه‌هاي موثر و مرجع اجتماعي و فرهنگي و سياسي، به ويژه بزرگاني كه با وجود همه محدوديت‌ها از مقبوليت بالايي در بين جامعه و جوانان برخوردارند، همه و همه در ايجاد اين فضا موثر بود.
احساس مسووليت و نگراني جدي طرفين اصلي رقابت و هواداران‌شان در بسيج همه ظرفيت‌ها و امكانات براي پيشگيري از پيروزي طرف مقابل از جمله اين عوامل بود.
3-‌ اما متاسفانه در انتخابات تلخي‌ها، بداخلاقي‌ها و رفتارهاي نادرستي كه كم هم نبودند ديده شد كه از شأن كساني كه مدعي ارزش‌هاي ديني و انقلابي بودند، به دور بود. انواع دروغ و تهمت و تخريب نارواي دولت، زير سوال بردن عملكرد دولت و سياه نمايش دادن وضعيت كشور در حوزه فقر و بيكاري در بعضي از فيلم‌ها و اظهارات و اضافه بر اينها افشاگري‌ها و آبروريزي‌هاي متعدد در مناظره‌ها، همه مجموعا باعث آسيب ديدن سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي شدند.
4-‌ بالاخره با همه اين مسائل انتخابات روند قانوني و مراحل اجرايي خود را پشت سر گذاشت و حضور گسترده و آرام و اثربخش مردم پاي صندوق‌هاي راي سرنوشت انتخابات را به نام رييس محترم دولت آقاي دكتر روحاني رقم زد.
البته دفاع جانانه، مستند و مسلط و همه‌جانبه آقاي دكتر جهانگيري از برنامه‌ها و سياست‌هاي دولت و مقابله با تخريب‌ها و برنامه‌هاي رقيب كمك بسزايي به جذب آرا به نفع آقاي دكتر روحاني كرد.
اينك فضاي كشور به لطف الهي و با حمايت مردم پيش روي دولت به خوبي باز شده است؛ ضمن عرض خدا قوت به رييس‌جمهور، چند نكته از زبان مردم و ياران حامي و مدافع حضور ايشان قابل ذكر و تاكيد است.
اولا همانطور كه ايشان چندين بار گفتند، دولت روحاني دولت صد در صدي است و لازم است توجه كنند يك جمعيت حدودا 40 درصدي كه نامزدشان راي نياورده هم در جامعه حضور دارد. بديهي است كه در اداره امور كشور به نحو مقتضي مشاركت جريان اقليت با حفظ محوريت سياست‌ها و برنامه‌هاي دولت جلب شود.
ثانيا از مجموع مطالباتي كه در جريان انتخابات بيشتر مطرح شد، لازم است به دو موضوع رونق توليد و رفع معضل بيكاري در چارچوب برنامه‌هاي توانمندسازي بنگاه‌هاي كوچك و متوسط و جلب مشاركت و سازماندهي جوانان به ويژه در حوزه روستاها در قالب تعاوني‌هاي توليدي و خدماتي با اجراي سياست‌هاي اقتصادي و مقاومتي اولويت داده شود.
ثالثا يكي از انتظارات بحق مردم از دولت منتخب خود برخورد شفاف و موثر و قاطع با هر گونه رانت‌خواري، فساد و قاچاق در حوزه‌هاي مختلف است. بديهي است مردم با محدوديت‌ها و كمبودها راحت‌تر كنار مي‌آيند تا تبعيض‌ها و سوءاستفاده‌ و ويژه‌خواري. با تاكيدي كه رييس‌جمهور محترم بر اصول صراحت، صداقت، پاكدستي و پاسخگويي دارند، شايسته است توجه ويژه‌اي به اين خواست عمومي در مقابله با اين نارسايي‌ها و در جهت بسط عدالت اجتماعي و توجه به اقشار محروم معمول شود.
نكته آخر اينكه ياران و همراهان رييس‌جمهور در قالب اعضاي دولت و وزرا و استانداران و ديگر مديران ارشد نقش بسزايي در اداره امور كشور و توفيقات رييس‌جمهور در تحقق برنامه‌هايش ايفا مي‌كند. استفاده از نيروهاي با تجربه، كاردان، با نشاط و شجاع و همراه و همدل در چيدمان دولت جديد و حمايت از آنان يك ضرورت جدي است كه توجه به اين مهم و اصلاح پاره‌اي ساختارها و فرآيندهاي اداري از همين فردا بايد دنبال شود.
قطعا با توجه به نگاه مثبتي كه در بين جامعه و به ويژه جوانان و نيروهاي تحصيلكرده به دولت تدبير و اميد و جريان اصلاحات و اعتدال وجود دارد، لازم است همه برنامه‌ها با نگاه بلندمدت مديريت اين تفكر در دوره بعد از آن با تدبير طراحي شود تا بتوان نتايج مطلوب‌تري از اقدامات با نگاه بلندمدت به دست آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون