• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3819 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۸ خرداد

انتظار اصلاحات از دولت

سيد حسن رسولي فعال سياسي اصلاح‌طلب

آقاي روحاني امروز بيش از پيش دريافته است كه جريان اصلاحات با به ميدان آوردن تمامي ظرفيت‌هاي سياسي و اجتماعي‌اش، قوي‌ترين، ثابت‌قدم‌ترين و موثر‌ترين جريان سياسي حامي و پشتيبان دولت به حساب مي‌آيد. پشتوانه حمايتي همه‌جانبه اصلاح‌طلبان نتايجي نيز در پي دارد و آن مطالبات و انتظارات مشتركي از سوي اكثريت راي‌دهندگان و اصلاح‌طلبان است كه متوجه دولت دوازدهم شده است. لذا براي حفظ و نگهداشت اين سرمايه اجتماعي در راستاي تامين منافع ملي لازم است كه دولت براي پاسخگويي به اين مطالبات و انتظارات برنامه داشته باشد. دولت آقاي روحاني برخلاف پيش‌بيني‌هاي رقيب نه تنها لقب دولت يك دوره‌اي به خود نگرفت بلكه 6 درصد نسبت به دوره اول نيز افزايش راي داشت. آقاي روحاني در سال 92 كمتر از 51 درصد راي آورد اما در انتخابات اخير 57 درصد آرا را به خود اختصاص داد. اين در صورتي است كه سامانه انتخاباتي طراحي شده بين وزارت كشور و شوراي نگهبان با پيش فرض بالا نبودن مشاركت عمومي به گونه‌اي تنظيم شده بود كه از يك فرآيند زمان‌بر برخوردار بود. به گونه‌اي كه بسياري از مردم به ويژه در شهرهاي بزرگ و تهران چندين ساعت زمان صرف كردند تا توانستند راي بدهند. قطعا اگر سازوكار اجرايي و عملياتي انتخابات با پيش‌فرض مشاركت بالاي مردم طراحي مي‌شد، ممكن بود 4 تا 5 ميليون نفر به جمع مشاركت‌كنندگان در انتخابات اضافه شود. دولت دوازدهم از منظر حمايت ملي و حضور جدي اصلاح‌طلبان از پشتوانه بالايي برخوردار است. انتظار مي‌رود آقاي رييس‌جمهور نقاط قوت دوره اول در حوزه سياست خارجي، يعني مهيا كردن فضاي مناسب بين‌المللي براي تامين منافع ملي كشور را همچنان در دولت دوم ادامه دهد. همچنين انتظار مي‌رود كه در دوره دوم رياست‌جمهوري همانند توفيق برجام شاهد موفقيت ديگري در عرصه بين‌المللي باشيم تا در نتيجه آن امكان استفاده از منابع گسترده داخلي براي سرمايه‌گذاران بين‌المللي فراهم شود. در عرصه داخلي از دولت اين انتظار وجود دارد كه ضمن حفظ سياست‌هاي مربوط به حوزه پولي و انضباط مالي در كشور بيش از پيش دولت را كم‌هزينه اداره كند. اميد است كه در دولت دوم شاهد اميد بيشتر به آينده براي فعالان اقتصادي، آرامش عمومي براي ملت ايران و رونق اقتصادي باشيم. در حوزه سياسي اين مطالبه بحقي است كه دانشگاهيان و دانشجويان در فضاي مناسب و غيرامنيتي در محيط آموزش عالي و متناسب با رويكرد‌هاي دولت تحصيل كنند.

از منظر اجرايي اميد است كه پاي جوانان و زنان بيشتر از دوره اول به ساختار اجرايي كشور باز شود و دولتي چابك‌تر و جوان‌تر داشته باشيم. با توجه به همسويي دولت و مجلس آقاي رييس‌جمهور وزرايي را به مجلس معرفي كند كه نسبت به دفاع از گفتمان و پيشبرد اهداف و برنامه‌هاي دولت مصمم‌تر و كارآمد‌تر باشند.
در مجموع از آقاي روحاني انتظار مي‌رود كه ضمن تعامل با رهبري، دو قوه ديگر، نهادهاي انقلاب اسلامي، احزاب، گروه‌ها، نهادهاي مدني و مجموعه لايه‌هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي، جامعه‌اي با كيفيت زندگي مناسب‌تر را براي مردم در دوره دوم فراهم كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون