• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3819 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۸ خرداد

انتقاد صریح سیدمهدی طباطبایی از حرام خواندن آرای روحاني

افترا بستن به مردم درست نیست


گروه سياسي| از همان روزهاي پيش از انتخابات كه برنامه‌هاي تبليغاتي نامزدها به اوج خود رسيده بود كمپين حسن روحاني با كمك اصلاح‌طلبان به دنبال اين بودند تا مردم را به مشاركت در انتخابات تشويق كنند و با بالا بردن ميزان مشاركت راي‌دهندگان پيروزي خود را تضمين كنند، اظهارات عجيب و غريب درباره راي مردم از جناح اصولگرا شنيده مي‌شد. سايت الف  طي گزارشي نوشت كه روحاني به دنبال جلب آراي سياه است. اكنون با پايان انتخابات و پيروزي قطعي حسن روحاني امتداد همان ادبيات در صحبت‌هاي اصولگرايان به چشم مي‌خورد. اگر تا ديروز راي مردم را سياه و سفيد مي‌خواندند اكنون راي مردم را حلال و حرام مي‌خوانند. آيت‌الله موحدي‌‌كرماني چند روز پيش با انتقاد از روند برگزاري انتخابات راي‌هاي ابراهيم رييسي را راي حلال خوانده بود، حرفي كه واكنش‌هاي زيادي را برانگيخت. ديروز يكي از هم لباسان موحدي‌‌كرماني هم از صحبت‌هاي او انتقاد كرد. حجت‌الاسلام سيدمهدي طباطبايي با انتقاد شديد از به كار بردن تعبير «راي حلال» در مورد آراي مردم در انتخابات اخير، گفت: ما معتقديم همه آنچه راي داده‌اند همه به نفع اسلام است و اگر ما بگوييم فلان راي حلال است يا نيست، با اين حساب فقط كساني در سمت نظام هستند كه با شما هم نظر بوده‌اند. به گزارش جماران، او با بيان اينكه از مرحوم امام ياد كنيم كه فرياد زدند به داد اسلام برسيد، افزود: خواهشمندم همگان توجه كنند كه در انتخابات هرچه بود، گذشت؛ ايجاد فضاي حق و باطل خطري بزرگ است. خانواده‌ها به جان هم افتادند، احترام‌ها زير سايه مسائل سياسي به نابودي كشانده شد، حالا هم بحث راي حلال مطرح مي‌شود. طباطبايي سپس گفت: دوستان انقلاب اسلامي و عزيزان فداكار انقلاب اسلامي و حاميان رهبرعظيم‌الشأن ما معتقديم همه آنچه راي داده‌اند همه به نفع اسلام است و اگر ما بگوييم فلان راي حلال است يا نيست، با اين حساب فقط كساني در سمت نظام هستند با شما هم نظر بوده‌اند. آيا آنهايي كه خلاف نظر شما راي دادند، براي نظام نبود؟! ايجاد اينگونه فضاها به معناي بيرون كردن عده‌اي از مردم به بيرون صحنه و اختلاف‌افكني است. او خطاب به تريبون‌داران در كشور گفت: تقاضا دارم كمي به انقلاب و اسلام رحم كنيد و فضاي حق و باطل ايجاد نكنيد. تهمت زدن، افترا بستن، مردم را به جان هم انداختن درست نيست. طباطبايي باتاكيد بر اينكه بپذيريم آنچه حلال يا حرام يا حق و باطل است، طبق موازين شرعي مشخص است، ادامه داد: اگر مي‌گوييد آنچه ما نمي‌خواهيم حلال نيست بايد بپذيريم اكثريت حرام مرتكب شده‌اند؛ اين اظهارات توهين به كشور است. بگذاريد كشور آرام باشد و مردم مشغول دعا و نيايش خود باشند و به همان دعاي اول ماه توجه كنيم و بدانيم كه توهم و تخيل خطر دارد. او تاكيد كرد: دوگانه كردن جامعه و اختلاف افكني گناه بزرگي است. لذا ارزش‌هاي مردم را هزينه شعارهاي خود نكنيم و خانه‌هاي مردم را از اختلافات امن و امان نگه داريم. طباطبايي سپس خطاب به مردم گفت: حق و باطلي كه شعاردهندگان مي‌گويند، حق و باطل نيست. حق و باطل هماني است كه در مكتب دين و دين‌داران اصيل است كه سابقه ديانت آنها محفوظ است.
توضيح موحدي‌‌كرماني درباره آراي حلال و حرام
پس از انتقادها و واكنش‌هايي كه به اظهارات جنجال‌برانگيز موحدي‌‌كرماني شد او توضيحاتي درباره حرف‌هايش ارايه كرده و مي‌گويد از جمله او، تفسير ناروا شده است. با همه اينها موحدي‌‌كرماني با وجود اينكه درصدد آن بوده كه بنا به گفته خودش تفسيرهاي ناروا از جمله‌اش را اصلاح كند اما همچنان بر گفته خويش پافشاري كرده و مي‌گويد: اگر در سبد راي يك كانديدا آراي واقعي او ريخته شود، اين آرا پاك و حلال است و اگر آراي ديگري به اشتباه يا عمد در سبدش ريخته شود اين آرا پليد و حرام است. به گزارش ايسنا، متن توضيحات موحدي‌‌كرماني به شرح زير است:
اينجانب در جلسه‌اي جمله‌اي گفتم كه در فضاي مجازي منعكس شد و هركس تفسيري داشت كه بعضا ناروا بود، لازم مي‌دانم مقصودم را بيان نمايم: در جلسه‌اي بحث درباره يكي از كانديداها و آراي او بود و نظر بنده را مي‌خواستند. بنده گفتم اين 16 ميليوني كه اعلام شده بر اساس اطلاعات واصله و اينكه احدي در صحت اين آرا تشكيك نكرده آراي واقعي اوست و بنده اين راي بالاي مردمي و حلال را به ايشان تبريك مي‌گويم.
دراينجا لازم مي‌دانم كلمه حلال را معنا كنم:
اگر در سبد راي يك كانديدا آراي واقعي او ريخته شود، اين آرا پاك و حلال است و اگر آراي ديگري به اشتباه يا عمد در سبدش ريخته شود اين آرا پليد و حرام است. تخلف در انتخابات يك امر طبيعي است و مرجع تشخيص، طبق قانون شوراي محترم نگهبان است. همه منتظريم نظر شوراي محترم نگهبان را بدانيم، چه بسا پس از تحقيقات كامل بعضي آرا كاسته و بعضي افزون گردد. البته هرچه باشد در نتيجه انتخابات موثر نخواهد بود و جناب آقاي روحاني پس از تاييد شوراي محترم نگهبان و تنفيذ رهبري براي 4 سال ديگر رييس‌جمهور هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون