• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3173 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن

زير ذره‌بين اقتصاد

واردات مصنوعات طلا همچنان ممنوع است |نايب‌رييس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌هاي قيمتي با بيان اينكه واردات مصنوعات طلا همچنان ممنوع است، گفت: طلا به چند كشور صادر مي‌شود در حالي كه بيش از 60 كشور همسايه داريم كه بازارهاي مناسبي براي مصنوعات طلاي ايراني هستند. منصور نامداري زندي به ايسنا گفت: هماهنگي گمرك، بانك مركزي و سازمان استاندارد در بخش طلا ضروري است و بايد روان‌سازي در زمينه صادرات صورت گيرد. تا زماني كه دولت به توليدكنندگان كمك نكند همچنان مصنوعات طلا به صورت قاچاق وارد مي‌شود و تا زماني كه زمينه‌اي براي تبليغ كالاها و مصنوعات طلاي ايراني نداشته باشيم و فروشندگان و توليدكنندگان به راحتي نتوانند اجناس خود را تبليغ كنند، نمي‌توانيم موفق شويم.

 برقراري دوباره تبادلات ارزي ايران و روسيه | مهدي سنايي، سفير ايران در روسيه در ديدار هيات اعزامي روسيه از امكان انتقالات بانكي بين ايران و روسيه خبر داد و عنوان كرد با مشاركت بانك مير بيزينس بانك و صرافي بانك ملي امكان انتقال ارزي بين ايران و روسيه دوباره برقرار شده است. سنايي افزود: براساس توافقات با بانك ميربزينس بانك و صرافي بانك ملي انتقالات ارزي ميان ايران و روسيه برقرار شده و تجار مي‌توانند از اين طريق انتقالات ارزي خود را انجام دهند.

شكستن سد صادرات محصولات غذايي |رييس سازمان توسعه تجارت در تشريح مزاياي موافقتنامه ترجيحي ايران و تركيه گفت: اين موافقتنامه علاوه بر رفع محدوديت صادرات محصولات كشاورزي و رفع موانع غيرتعرفه‌اي همچون سيف‌گارد و آنتي‌دامپينگ، حمايت از صنايع داخلي از جمله پوشاك را با نرخ تعرفه 120 درصد در نظر داشته است. ولي‌الله افخمي‌راد با تاكيد بر حمايت از صنايع داخلي در اقلام ترجيح داده شده به تركيه خاطرنشان كرد: حدود 79 رديف تعرفه از 276 رديف تعرفه‌اي ترجيح داده شده به تركيه كه برخي مانند پوشاك و منسوجات مورد اعتراض صنايع داخلي قرار گرفته است، در فهرست اولويت 10 كالايي قرار دارد كه با توجه به افزايش تعرفه در خصوص اين اقلام، نرخ تعرفه نهايي پس از اعمال كاهش، باز هم جزو بالاترين نرخ‌ها در سطح دنيا است.

توسعه روابط تجاري با سنگاپور |رييس اتاق بازرگاني ايران نسبت به گسترش روابط تجاري با سنگاپور اظهار اميدواري كرد و گفت: اميدواريم بخش خصوصي ايران و سنگاپور از فرصت ايجاد شده براي توسعه روابط تجاري دو كشور استفاده كنند. غلامحسين شافعي گفت: رابطه ايران و سنگاپور پيشينه طولاني دارد كه در سال‌هاي گذشته روابط تجاري و حجم مبادلات با سنگاپور به دليل مسائل مربوط به تحريم كاهش يافته است اما در حال حاضر با فضاي جديد ايجاد شده روابط دو كشور نسبت با گذشته تغيير كرده است.

اجراي پايلوت دولت الكترونيكي | معاون دولت الكترونيكي سازمان فناوري اطلاعات ايران گفت: كارگروه دولت الكترونيكي مصوبه‌اي براي حذف ارايه صفحات اول شناسنامه و كارت ملي به شكل دستي در قم داشته و بعيد مي‌دانم جلوي آن گرفته شده باشد. رضا باقري‌اصل در جريان معرفي جشنواره وب و موبايل ايران، با بيان اينكه سالانه 200 هزار فارغ‌التحصيل در رشته‌هاي فناوري اطلاعات داريم، گفت: مي‌توان از اين ظرفيت هم‌پاي توسعه زيرساخت‌هايي نظير نسل‌هاي سوم و چهارم اينترنت نهايت استفاده را كرد.

رشد 5 درصدي بودجه اكتشافات معدن|نايب‌رييس خانه معدن از رشد 5 درصدي بودجه اكتشافات معدني در لايحه بودجه 94 خبر داد. محمدرضا بهرامن با انتقاد از رشد ناچيز بودجه اكتشافات معدني در لايحه بودجه سال 94 كل كشور، گفت: بخش معدن در بودجه سال آينده با موانع و مشكلاتي مواجه است، ضمن اينكه توسعه صندوق فعاليت‌هاي معدني از جمله درخواست‌هاي فعالان بخش معدن است كه بايد در بودجه 94 مورد توجه واقع شود.  

صنايع نساجي بروجرد نوسازي مي‌شود |وزير صنعت، معدن و تجارت از توسعه و نوسازي صنايع نساجي بروجرد خبر داد و گفت: با اين كار اشتغال به دو برابر مي‎رسد. محمدرضا نعمت‎زاده با اشاره به صنايع نساجي بروجرد اظهار كرد: صنايع نساجي بروجرد يكي از واحدهاي خوب نساجي از ابتداي خط ريسندگي، بافندگي و تكميل است. با توسعه و نوسازي صنعت نساجي بروجرد، اشتغال آن به دو برابر مي‎رسد.

توان رقابت نداريم |مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران خواستار حمايت از ناوگان كشتيراني داخلي شد و بر اعمال تعرفه‌هاي ترجيحي در عوارض بندري تاكيد كرد. محمدحسين داجمر به ايسنا گفت: نرخ سوختي كه وزارت نفت از ناوگان كشتيراني دريافت مي‌كند گران است و بر اساس نرخ آزاد محاسبه مي‌شود كه بحث بر اين است حداقل سوختي كه به كشتي‌ها مي‌دهند با نرخ ارز مبادله‌اي دريافت شود. وي بر ارايه سوخت با نرخ ترجيحي و اولويت بهره‌برداري از آن براي جبران خسارت ناشي از تحريم‌ها تاكيد كرد. داجمر افزود: به دليل اينكه كشورهاي غربي ناوگان ايراني را تحريم كردند امكان رقابت با بقيه شركت‌هاي كشتيراني در كشورهاي ديگر را نداريم و خيلي از كشورها اجازه ورود به ما نمي‌دهند. اين در حالي است كه آنها به راحتي مي‌توانند به بنادر ما بيايند.

چاي خارجي تبليغ نكنيد |رييس سازمان چاي در نامه‌اي خطاب به رييس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، خواستار جلوگيري از تبليغات چاي خارجي در رسانه ملي شد. ولي‌الله روزبهان در نامه خود گفته است كه حمايت از توليدات داخلي يكي از اركان اقتصاد مقاومتي است كه از طرف رهبر معظم انقلاب بارها مورد تاكيد قرار گرفته است و هيات وزيران نيز حمايت از توليدات داخلي را تصويب كرده‌اند اما با وجود تاكيدات فوق الذكر، تبليغ مصرف چاي 100 درصد خارجي از طريق صداوسيما انجام مي‌شود كه در ذايقه مصرف‌كنندگان و كاهش مصرف چاي داخلي موثر است.

جزييات برگزاري انتخابات اتاق تهران|قائم مقام وزير صنعت از برگزاري انتخابات اين دوره اتاق‌ بازرگاني در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران خبر داد و گفت: نظم و انضباط روز انتخابات و راحتي مخاطبان دو فاكتور تعيين مكان برگزاري انتخابات است. مجتبي خسروتاج از تشكيل هيات نظارت بر انتخابات در اتاق تهران خبر داد و گفت: مطابق قانون در تهران مي‌توان هيات نظارت بر انتخابات تشكيل داد كه اين براي نخستين بار صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون