• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3173 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن

بازگشت نفت برنت به 56 دلار


گروه اقتصادي| روز گذشته همه بازارهاي جهاني درگير نوسان شدند. اين نوسان‌ها به كام برخي شيرين و به كام برخي ديگر تلخ مي‌آمد. بازار جهاني نفت خام شايد مهم‌ترين بازار بود. هر بشكه نفت خام امريكا ديروز به 51 دلار رسيد. اين در حالي بود كه نفت برنت درياي شمال ديروز به 56 دلار رسيد تا بعد از مدت‌ها لبخندي اميدوار‌كننده بر لبان صادركنندگان نقش ببندد. اين اتفاق باعث شد هر بشكه نفت خام اوپك هم به كانال 50 دلاري نزديك شود. درومين بازار تاثيرگذار ديروز بازار طلا بود. اونس جهاني طلا ديروز به 1281 دلار افزايش پيدا كرد. بدين‌ترتيب بازار داخلي طلا نيز درگير نوسان مثبت شد و هر گرم طلاي 18 عيار به 104 هزار و 440 تومان رسيد. اين در حالي بود كه هر مثقال طلاي آب شده در بازار ديروز به 452 هزار و 400 تومان رسيد. اما روند بازار جهاني به انواع سكه طلا هم سرايت كرد و سكه تمام طرح قديم، جديد و نيم سكه نيز ديروز گران شدند.
سكه تمام طرح قديم ديروز يك ميليون و 25 هزار تومان معامله شد. سكه تمام طرح جديد اما ديروز به يك ميليون و 31 هزار تومان رسيد. نيم سكه 515 هزار تومان شد. اين در حالي بود كه ربع سكه و سكه يك گرمي نيز ديروز به 267 هزار تومان و 172 هزار تومان رسيد. داغ شدن بازار طلا و نفت روي بازار ارز آزاد تهران هم تاثير گذاشت. بدين‌ترتيب هر دلار امريكا روز گذشته به 3454 تومان رسيد. ديروز همچنين يورو گران شد ولي پوند ارزان شد. به طوري كه يورو به 3941 تومان و پوند 5246 تومان شد. درهم امارات و لير تركيه هم ديروز روي 945 تومان و 1459 تومان ايستاد. اين در حالي بود كه دلار رسمي امريكا ديروز به27502 ريال رسيد. بدين‌ترتيب يك ماه و نيم مانده به سال 94 نرخ دلار رسمي به 2850 تومان لايحه بودجه 94 نزديك‌تر مي‌شود.
اين در حالي است كه قيمت طلا از ابتداي امسال تاكنون 6/7 درصد رشد داشته تا بخشي از كاهش متوالي در دو سال گذشته را جبران كرده باشد. همچنين گزارش‌ها حاكي از آن است كه ميزان توليد صنعتي امريكا در ماه ژانويه با پايين‌ترين رشد در يك سال گذشته روبه‌رو شده است. سرمايه‌گذاران بين‌المللي منتظر گزارش روز جمعه وزارت كار امريكا هستند. از سوي ديگر با انتشار آمارهاي نااميد كننده در خصوص وضعيت اقتصادي امريكا نوسان در بازار طلا افزايش يافته است. در شرايط كنوني سوالات و ابهامات زيادي در خصوص تصميم فدرال رزرو براي افزايش نرخ بهره وجود دارد. در اين شرايط به نظر مي‌رسد قيمت طلا در كوتاه‌مدت با كاهش بيشتري روبه‌رو خواهد شد.
 سرمايه‌گذاران منتظر آمارهاي بخش اشتغال امريكا هستند. بر اساس گزارش كيتكو، بانك مركزي اروپا در نشست 22 ژانويه خود تصميم گرفته تا براي مقابله با كاهش نرخ تورم و افت رشد اقتصادي برنامه خريداري اوراق قرضه به ارزش هزار ميليارد يورو را تا سپتامبر 2016 ميلادي اجرا كند. در حالي كه اجراي محرك پولي از سوي بانك‌هاي مركزي جهان همواره عاملي براي افزايش قيمت طلا به شمار مي‌رود ولي به نظر مي‌رسد در شرايط كنوني اجراي اين محرك پولي موجب افزايش بيشتر ارزش دلار خواهد شد و اين مساله در نهايت تاثير چنداني بر قيمت طلا نخواهد داشت.
اين در حالي است كه نگراني‌هاي مربوط به اوضاع يونان تاحدي موجب افزايش تقاضا و قيمت طلا شده است ولي در شرايط كنوني قيمت طلا در شرايط كنوني بيشتر به تحولات مربوط به تصميم فدرال‌رزرو براي افزايش احتمالي نرخ بهره در ماه‌هاي آينده واكنش نشان مي‌دهد. بر اساس آخرين نمودارهاي تكنيكال، تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند كه قيمت طلا به طور ميانگين در سه ماه نخست امسال به 1200 دلار و در سال 2015 ميلادي نيز به 1170 دلار خواهد رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون