• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3828 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۲ خرداد

چهره‌ها- خبرها

گاردين: ترامپ سفر خود به انگليس را به حالت تعليق درآورد

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در يك تماس تلفني به «ترزا مي»، نخست‌وزير انگليس گفته است كه تا زماني كه مردم انگليس پذيراي حضورش نباشند، تمايلي به سفر به بريتانيا ندارد. روزنامه انگليسي گاردين اعلام كرد، رييس‌جمهور امريكا تاكيد كرده تا زماني كه اعتراضات مردم بريتانيا عليه سفر وي به انگليس ادامه داشته باشند، تمايلي به انجام اين سفر ندارد. مشاور دفتر نخست‌وزير انگليس اعلام كرد كه اين تماس تلفني در روزهاي اخير صورت گرفته است و احتمالا سفر ترامپ به انگلستان به تعويق مي‌افتد. بنابراين گزارش، نخست‌وزير انگليس از اين اظهارات ترامپ به تعجب آمده است. گاردين گزارش كرد كه اين مكالمه بين نخست‌وزير انگليس و رييس‌جمهور امريكا تا حدودي توضيح مي‌دهد كه به چه دليل بحث‌هاي اندكي در خصوص سفر ترامپ به بريتانيا صورت مي‌گيرد. مي‌ درست هفت روز بعد از مراسم تحليف ترامپ به عنوان رييس‌جمهور امريكا، وي را به بريتانيا دعوت كرد. او نخستين رهبر خارجي بود كه با ترامپ در كاخ سفيد ديدار كرد. بسياري از ديپلمات‌هاي ارشد از جمله «لرد ريكتس»، مشاور امنيت ملي سابق انگليس اعلام كردند كه اين دعوت زودهنگام بوده است اما بازپس‌گيري اين دعوت غيرممكن بود. «لوئيس لوكنس»، سفير موقت امريكا در انگليس هفته گذشته ضمن تحسين «صادق خان»، شهردار لندن به دليل مديريت قوي در اداره حادثه تروريستي پل لندن و بازار «بارو» با ترامپ دچار درگيري شد. اظهارات وي چند روز بعد از آن مطرح شد كه ترامپ در پيام توييري از صادق‌خان به دليل نوع واكنش به حملات لندن انتقاد كرد و پيام شهردار لندن را به اشتباه نقل قول كرد گويي كه وي به مردم لندن گفته است كه نيازي به نگراني نيست. دفتر صادق‌خان به اشتباه ترامپ اشاره كرد اما ترامپ در پاسخ، شهردار لندن را متهم كرد كه به صورت رقت‌بار بهانه مي‌آورد. صادق‌خان سپس از دولت انگليس خواست كه دعوت از ترامپ براي سفر به انگلستان را لغو كند. هنوز تاريخ دقيقي بر‌اي سفر ترامپ تعيين نشده است.

 

پسر محكوم به مرگ قذافي از زندان آزاد شد
سخنگوي گروه شبه‌نظامي‌اي كه پسر كوچك معمر قذافي را در شهر زنتان واقع در غرب ليبي در زندان نگه داشته بود، اعلام كرد كه سيف‌الاسلام در روز جمعه گذشته (۹ ژوئن / ۱۹ خرداد) آزاد شده و زندان را ترك كرده است. خالد زيدي، وكيل سيف‌الاسلام نيز خبر آزادي موكلش را تاييد كرده و گفته است كه به دلايل امنيتي نمي‌تواند بگويد موكلش هم‌اكنون كجاست. گروه شبه‌نظامي مزبور كه نامش «ابوبكر الصادق» است و همراه با ديگر گروه‌هاي شبه‌نظامي شهر زنتان را تحت كنترل دارد، دليل آزادسازي سيف‌الاسلام را فرمان عفو عمومي‌اي عنوان كرده كه توسط مجلس نمايندگان ليبي در طبرق صادر شده است. اين مجلس در سطح بين‌المللي به رسميت شناخته نمي‌شود. پسر معمر قذافي كه زماني يكي از بانفوذترين مردان در عرصه سياست ليبي بود، در سال ۲۰۱۱ در جريان جنگ داخلي در اين كشور به اسارت شبه‌نظاميان درآمد. دادگاهي در طرابلس سيف‌الاسلام را در سال ۲۰۱۵ به اتهام شركت در كشتار معترضان و منتقدان دولت قذافي به مرگ محكوم كرد. اما زنتان كه در جريان ناآرامي‌هاي سال ۲۰۱۱ به شهري قدرتمند تبديل شد از تحويل او به مقامات طرابلس خودداري كرد. دادگاه جزايي بين‌الملل كه در سال ۲۰۱۱ حكم زندان سيف‌الاسلام را صادر كرده بود، قصد دارد سيف‌الاسلام را كه محل سكونتش ناروشن است، به اتهام جنايت عليه بشريت محاكمه كند.


دادستان كل امريكا شهادت مي‌دهد
جف سشنز، دادستان كل امريكا مي‌گويد روز سه‌شنبه در كميته اطلاعات سنا در پاسخ به اظهارات جيمز كومي، رييس سابق اف‌بي‌آي شهادت مي‌دهد. جيمز كومي رييس بركنار شده پليس فدرال امريكا به سناتورهاي امريكايي گفت از آقاي سشنز خواسته بوده مانع ملاقات‌هاي بيشتر او و دونالد ترامپ شود. سشنز در نامه‌اي كه روز شنبه منتشر كرده نوشته است: «مهم است كه من فرصتي براي صحبت درباره مسائل مطرح شده داشته باشم.» آقاي سشنز كميته اطلاعات سنا را تريبوني مناسب براي مطرح كردن واكنش خود خوانده است. قرار بود دادستان كل امريكا روز سه‌شنبه در يك كميته ديگر مجلس نمايندگان صحبت كند و حالا نماينده او به اين نشست خواهد رفت. سشنز در پي افشا شدن ملاقات خود با نماينده روسيه پيش از تشكيل دولت جديد، خود را از ايفاي نقش در تحقيقات اف‌بي‌آي پيرامون دخالت روسيه در انتخابات امريكا كنار كشيد. كومي در جلسه شهادت در سنا گفت دلايل زيادي وجود دارد كه ايفاي نقش جف سشنز در تحقيقات درباره روسيه را مشكل‌زا مي‌كند. با اين همه رييس سابق اف‌بي‌آي حاضر به توضيح بيشتري در اين خصوص در جلسه علني سنا نشد و گفت نمي‌تواند آنها را آشكارا بيان كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون