• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3173 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن

گزارش «اعتماد» از تصميم تازه علي كفاشيان براي معرفي نايب‌رييس اول

دولت مقابل دولت

كفاشيان از شكاف ميان وزير ورزش و هيات دولت استفاده كرد، گزينه وزارت را به عنوان نايب‌رييس اول معرفي نكرد

  حسين قهار  / سرانجام پس از كش و قوس فراوان روز گذشته جانشين هادي‌ آيت‌اللهي در فدراسيون به اهالي فوتبال معرفي شد. محمود اسلاميان به عنوان سرپرست نايب‌رييسي اول انتخاب شد تا جمع مديران اصفهاني اين مجموعه بعد از كفاشيان، تاج و محمدرضا ساكت، جمع شود!
حالا اما بعد از تغييرات مديريتي كلان انجام شده در فدراسيون، يك سوال ذهن اهالي فوتبال را به خود معطوف كرده است. «آيا كفاشيان به پايان راه حضور خود در فوتبال نزديك شده است؟»در حال حاضر هنوز 13 ماه از عمر مديريتي او در فوتبال ايران باقي مانده است. اما با استناد به شواهد و قراين و البته كنار هم قرار دادن قطعات پازل تغييرات و اتفاقات ماه‌هاي اخير فوتبال، اين شايبه در رسانه‌ها و محافل ورزشي به راه افتاده كه علي كفاشيان قبل از پايان دوره چهارساله دوم مديريتي‌اش با صندلي رياست فدراسيون خداحافظي خواهد كرد. در اين رابطه بسياري از كارشناسان مديريتي اعتقاد دارند روي كار آمدن نفرات جديد در اركان اجرايي مجموعه نه تنها بي‌ربط به موضوع تغييرات نيست، بلكه فقط و فقط با هدف هموار كردن راه كنار گذاشتن علي كفاشيان از فوتبال ايران اتفاق افتاده است. اما نقش نايب‌رييس اول جديد فدراسيون فوتبال در انجام اين تغييرات چه خواهد بود؟ عليرضا اسدي به عنوان دبيركل جديد چه ماموريتي در اين مجموعه دارد؟!

اپوزيسيون و اختلاف با وزارت ورزش

اختلافات علي كفاشيان با مسوولان وزارت ورزش و جوانان در سال جاري اظهرمن الشمس است. حساسيت‌ رسانه‌هاي منتقد، تشكيل اپوزيسيون در فدراسيون و البته اثبات ابهامات مالي و بودجه‌اي اين مجموعه در سال‌هاي اخير همه و همه دست به دست هم داد كه كفاشيان امروز به لبه پرتگاه نزديك شود. مديري كه هميشه در مصاحبه‌هايش اعلام مي‌كرد اسناد و مدارك مجموعه‌اش از شفافيت كامل برخوردار است و هيچ اتهام مالي به مديريتش نمي‌توانند وارد كنند، امروز مي‌بيند كه اعضاي كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي علنا از تخلفات و ابهامات مالي در فدراسيون فوتبال تحت رهبري او سخن مي‌گويند و خبر از بررسي و برخورد قانوني با اين مساله مي‌دهند؛ ابهاماتي كه باعث شد كفاشيان، استقلالي را كه به آن رسيده بود، از دست بدهد. اتفاقي كه در نهايت باعث شد سايه وزارت ورزش و جوانان بر سر فدراسيون فوتبال بيفتد و دوباره مسوولان ورزش كشور قدرت نفوذ در مهم‌ترين فدراسيون ورزشي كشور را به دست بياورند. در واقع وزارت ورزش از اشتباهات مديريتي كفاشيان نهايت استفاده را كرد. البته دراين بين كار اصلي را برخي اعضاي هيات رييسه و كميته شش نفره منتخب مجمع براي بررسي صورت‌هاي مالي فدراسيون انجام دادند، كه با استفاده از اختيارات قانوني خود، مو را از ماست كشيدن و در نهايت به اعضاي مجمع و اهالي فوتبال اثبات كردند كه بودجه‌ و صورت‌هاي مالي و مديريت فدراسيون با اشكالات قانوني بسيار زيادي روبه‌رو بوده كه بايد جلوي اين روند رسما گرفته شود.

قبول تغييرات

همه مي‌دانند كه علي كفاشيان در ماه‌هاي گذشته براي انجام تغييرات در فدراسيون به‌شدت تحت فشار بود. او ابتدا زير بار اين كار نمي‌رفت، اما وقتي ابهامات مالي با اعتراض مجمع و كميسيون اصل نود مجلس روبه‌رو شد، مجبور شد كوتاه بيايد و تغييرات مورد نظر مسوولان را در بدنه فدراسيون انجام بدهد. كفاشيان در هفته‌هاي گذشته اما براي انتخاب نايب‌رييس اول و دبيركل فدراسيون توسط وزارت ورزش به‌شدت اختلاف داشت. دبيركلي بعد از كش‌وقوس فراوان به عليرضا اسدي كه طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌ها از مديران مورد نظر وزارت ورزش بود رسيد. اما داستان انتخاب نايب‌رييس اول تا حدودي پيچيده‌تر بود، چرا كه كفاشيان و مسوولان وزارت ورزش در يك چالش بي‌سابقه، براي انتخاب يك گزينه به جمع‌بندي نهايي نمي‌رسيدند. وزارتي‌ها روي نام گزينه‌هاي مورد نظر كفاشيان براي نايب‌رييسي خط قرمز مي‌كشيدند. كفاشيان هم حاضر نشد اين پست را در اختيار سه مدير مورد تاييد وزارت ورزش قرار بدهد. در چنين شرايطي بود كه رييس فوتبال ايران با هماهنگي مهدي تاج، به يكي از مديران دولتي نزديك شد و نتيجه اين اتفاق انتخاب محمود اسلاميان به عنوان نايب‌رييس اول فدراسيون بود. در واقع كفاشيان به خوبي از غفلت مسوولان ورزش كشور استفاده كرد و براي اينكه ضرب‌شستي به آ‌نها نشان بدهند، براي روي كار آوردن نايب اول با مسوولان دولت تعامل كرد تا وزارت ورزش و جوانان!

انتخاب مدير اقتصادي به جاي گزينه وزارت ورزش

بر اساس آنچه روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد، محمود اسلاميان از مديران برتر حوزه اقتصادي كشور است كه نه تنها تحصيلات عاليه داخل و خارج را در كارنامه دارد، بلكه مورد حمايت مسوولان دولت هم هست. خبرگزاري تسنيم روز گذشته رسما اعلام كرد كه اسلاميان ارتباط بسيار نزديكي با اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور دارد. هرچند خبر از سوي منابع رسمي دولت تاييد يا تكذيب نشد اما حضور او در فدراسيون مي‌تواند اهميت بسيار زيادي داشته باشد. به هر صورت جهانگيري رياست ستاد مباره با مفاسد اقتصادي را بر عهده دارد و از طرف ديگر كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي هم در حال بررسي و به نتيجه رساندن پرونده جامع بررسي فساد فوتبال است. همين مساله اين ذهنيت را به وجود مي‌آورد كه اسلاميان نقش تعيين‌كننده‌اي در ايجاد تغييرات مديريتي در فوتبال ايران ايفا خواهد كرد. حالا اما با نايب‌رييسي‌ او در فدراسيون، به هر دليلي كه صندلي رياست از علي كفاشيان گرفته شود، طبق اساسنامه و قانون او سرپرستي فدراسيون را عهده‌دار خواهد شد. به اين ترتيب تغييرات مورد نظر دولت را در ساختار پرايراد فوتبال ايران انجام خواهد داد. در اين بين عليرضا اسدي، دبيركل جديد هم كه از ابتداي هفته جاري كار خود را در فدراسيون آغاز كرده است، مامور است تا تغييرات اساسي در ساختار كميته‌هاي مختلف فدراسيون انجام بدهد كه اين تغييرات در آينده‌اي نزديك رسانه‌اي هم خواهد شد.

سكانس آخر

اين تغييرات در شرايطي پيرامون فدراسيون فوتبال رخ مي‌دهد كه گمانه‌زني‌ها از شدت گرفتن برخي فشارها به علي كفاشيان براي كناره‌گيري از فدراسيون فوتبال حكايت دارد. به نظر مي‌رسد مردان اصفهاني پايتخت‌نشين يكي يكي از راه مي‌رسند و مسووليت‌هاي تاثيرگذار فوتبال را در اختيار مي‌گيرند. حالا سازمان ليگ در اختيار دو مرد اصفهاني است و فدراسيون فوتبال هم از حضور مديران اصفهاني بي‌نصيب نمانده و شايد در آينده نصيب بيشتري هم ببرد! آنچه مسلم است كفاشيان در فدراسيون ديگر تنهاي تنها شده است. تمام مديران نزديك به او از كار بركنار شده‌اند. و اين مدير ديگر هيچ پايگاه قدرتي در اين مجموعه ندارد. و شايد رييس اين روزها به اين مساله فكر مي‌كند كه چگونه به دور از حواشي و جنجال‌هاي رسانه‌اي زمام كار را به نفر جايگزين بدهد و با عاقبت به خيري با رياست فوتبال ايران خداحافظي كند.
در پايان بايد به اين نكته اشاره كرد كه هرچند امروز يك مدير نزديك به مسوولان دولتي با كارنامه قوي اقتصادي به عنوان نايب‌رييس اول فدراسيون فوتبال انتخاب شده است، اما اين اتفاق قطعا شكاف اختلافات علي كفاشيان با مسوولان وزارت ورزش و جوانان را عميق‌تر از قبل خواهد كرد. به اين ترتيب بايد ديد در روزهاي آينده فدراسيون پرسروصداي فوتبال آبستن چه حواشي و اتفاقات جديدي خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون