• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3831 -
  • ۱۳۹۶ جمعه ۲۶ خرداد

سه كتاب تازه نشر نيماژ

از زخم شير تا آدم‌هاي اشتباهي

« بيدار نشدن در ساعت نمي‌دانم چند »، «زخم شير» و «آدم‌هاي اشتباهي» چهار عنوان از تازه‌ترين كتاب‌هايي است كه انتشارات «نيماژ» به تازگي منتشر كرده است و اين كتاب‌ها در كنار چندين كتاب جديد «نيماژ» ارديبهشت ماه امسال در سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه شدند.
«بيدار نشدن در ساعت نمي‌دانم چند» نوشته احمد آرام است، نويسنده جنوبي كه‌زاده بوشهر است و در شيراز زندگي مي‌كند و معمولا نام‌هاي خاصي را براي كتاب‌هايش انتخاب مي‌كند. كتاب تازه او شامل هفت داستان كوتاه است كه در مجموع 166 صفحه را در بر مي‌گيرد. « قبرستان دريايي»، «آسا»، «اگه تكونم بدي بيدار مي‌شم»، «وازريك مرده»، «نقل سفيد»، «من، مارلا و راسپوتين» و سرانجام «بيدار نشدن در ساعت نمي‌دانم چند» عنوان داستان‌هاي اين مجموعه است كه نخستين چاپ آن در سال 1395 منتشر شده است.
در بخشي از كتاب نامبرده مي‌خوانيم: «درد ميكشي. دركت نمي‌كنم. تموم شب بيدار بودم و داشتم به درد كشيدنت فكر مي‌كردم. نمي‌خواستم از سرجام بلند شم، مي‌ترسيديم يه اتفاق ديگه بيفته (مكث، كمي طولاني) گاهي پاورچين پاورچين خودت رو مي‌رسوندي به دستشويي و دوباره برمي‌گشتي. همه اينا رو مي‌ديدم. حتي خش خش اون بسته رو مي‌شنيدم، بسته‌اي كه ماهي يه بار مي‌چپونديش زير تخت تا...
 خيلي خوبه، باهام حرف بزن. همين جور حرف بزن. وقتي بهت جواب نمي‌دم يعني دارم بهت دروغ مي‌گم. حرف بزن » و...
در توضيحي كه پشت جلد اين كتاب آمده نوشته شده است: « خيلي وقته كه هردومون ديگه از چيزي نمي‌ترسيم؛ اگه اراده كنيم نمي‌ميريم. اين رو حس كردي؟ نسل ما كوشش مي‌كنه كه يه روز از حنجره ناسورش رد شه؛ حتي اگه صداش مثل قل خوردن سنگريزه باشه.»
« زخم شير » نوشته صمد طاهري ديگر كتابي است كه از سوي اين ناشر منتشر شده است. اين كتاب نيز شامل يازده داستان كوتاه است با نام‌هاي «مردي كه كبوترهاي ياغي را با سنگ مي‌كشت»، «موش خرما»، «خروس»، «مهماني»، « در دام مانده مرغي»، «سفر سوم»،
« زخم شير»، « ني زن»، «نام آن پرنده چه بود؟»، «چيزو فلان و بهمان و اينا» و «سگ ولگرد».
در توضيحي كه پشت جلد اين كتاب آمده نوشته شده است: « اسكلت خروس هم رو به رويش نشسته بود. سرجاي هميشگي‌اش روي گوني چارلايه و پرهاي رنگارنگش همه جاي اتاق ديده مي‌شد. از چپ و راست كف و ديوار و سقف اتاق در قطار مورچه‌ها بود كه هر كدام پري به دهان گرفته بودند و مي‌بردند. شايد اگر آن روز همه‌چيز را براي عمو ابراهيم تعريف نمي‌كرديم، كار به اينجا نمي‌كشيد. آن روز بعد از ظهر من و شاپور كوچه‌هاي پشت علي بن حمزه را دنبال آن خروس گشتيم تا توي يكي از كوچه‌ها شاپور وانت‌باري را نشانم داد كه روي گلگيرهايش را با دستي خوني نشان تعويذ گذاشته بودند و بعد سر زيباي خروس را روي لجن‌هاي جوي ديديم و پرهاي رنگارنگش را كه در بازتاب آفتاب عصرگاهي مثل رنگين كماني مي‌درخشيد و آنقدر زيبا بود كه واقعي به نظر نمي‌رسيد.»
اين كتاب كه آخرين داستان آن مرداد 95 نوشته شده در 167 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قيمت 13000 تومان منتشر شده است و اولين چاپ آن كه در نمايشگاه كتاب عرضه شد، سال 96 منتشر شده است.
ديگر كتاب نشر نيماژ « آدم‌هاي اشتباهي» نوشته شيوا مقانلو است كه باز هم در قالب مجموعه داستان به نگارش درآمده است. اين كتاب برخلاف دو كتاب قبلي با مقدمه نويسنده آغاز مي‌شود؛ مقدمه‌اي كه در آن مقانلو از وفاداري خود به داستان كوتاه سخن گفته است: «هميشه به داستان كوتاه وفادار بوده‌ام، هم در خواندن و هم در نوشتن. قدرت شگرف داستان كوتاه در رابطه معكوس ميان كلمات اندك و تاثير بسيارشان است، در بازي نفسگيري كه بايد در فضايي فشرده و زماني محدود به بهترين نتيجه برسي و در ادامه‌هايي كه بعد از خواندن اين متون كوتاه هم تا مدت‌ها در ذهنت ساخته و دنبال مي‌شوند.
داستان كوتاه رسانه بياني آدم‌هاي اين عصر است مدرن يا پست مدرنش فرقي نمي‌كند جنسش، جنس عشق‌ها و روزمرّگي‌ها و تلخي‌هاي و شيريني‌هايي است كه به بهانه چيزي به نام زندگي از سر مي‌گذرانيم. داستان كوتاه، با تمام كوتاهي‌اش همه اينها را به تمامي در خود جا مي‌دهد. مثل خود زندگي، گس است. »
اين كتاب خود شامل سه كتاب است كه داستان‌هاي كتاب اول آن سال 1382 از سوي نشر چشمه و با نام «هول» منتشر شده بود و كتاب دوم نيزسال 1385 با نام «دود مقدس» از سوي نشر «ققنوس» منتشر شده بودند اما هر دو كتاب ديگر در بازار موجود نيستند و اينچنين است كه مقانلو اين داستان‌ها را همراه با داستان‌هاي تازه‌اش كه تا به حال چاپ نشده‌اند، در اين مجموعه گرد هم آورده كه در كل 21 داستان را شامل مي‌شود كه از اين ميان پنج داستان براي اولين بار به چاپ مي‌رسند.
« سيگاركشان»، « كتيبه»، « عطش»، « زنده باد كلئوپاترا»، « مرد عنكبوت»، « همسايه»، « اباطيل»،
« مرگ و دوشيزه» ، « يك دوستي زنانه»، « شب شيطان» ،
« ماه و پلنگ»، « ولگرد پرلاشز» و ... نام برخي از داستان‌هاي اين كتاب است.
 كتاب «آدم‌هاي اشتباهي» در 195 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قيمت 15000 تومان منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون