• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3843 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۱ تير

پس از موصل نوبت به حلب رسيد

داعش در سراشيبي شكست‌

يسرا بخاخ

با ادامه پيشروي‌هاي ارتش سوريه در جنوب و شرق استان حلب، روز جمعه ديدبان حقوق بشر سوريه اعلام كرد كه داعش به صورت كامل از اين استان كه در شمال سوريه واقع شده عقب‌نشيني كرده است. اين عقب‌نشيني حاصل عمليات نظامي ارتش سوريه است كه از 17 ژانويه آغاز شده و تا امروز يعني حدود 7 ماه ادامه داشته است.
مدير سازمان ديدبان حقوق بشر سوريه اعلام كرد كه داعش از 17 روستا و شهرك در جنوب شرق حلب عقب‌نشيني كرده و به اين معناست كه بعد از پيشروي ارتش سوريه در مسير اثريا-الرصافه و مناطق شرق خناصر گروهك تروريستي داعش بعد از 4 سال از آخرين پايگاه‌هاي خود در اين استان خارج شده است. در حالي كه ارتش سوريه و همپيمانانش در چند جبهه در صحراي سوريه در حال پيشروي هستند و تقريبا موفق شده‌اند كه داعش را به طور كامل از حلب و حومه‌اش بيرون برانند، تحركات ديپلماتيك تركيه حاكي از آن است كه اين كشور به دنبال دريافت چراغ سبز براي حمله به كردها در شمال سوريه است.
عمليات ارتش سوريه براي به دست گرفتن مسير 100 كيلومتري اثريا- الرصافه بيش از دو هفته به طول انجاميد و علاوه بر اينكه داعش را وادار به عقب‌نشيني از حلب كرده بخش‌هاي وسيعي از حومه جنوبي رقه و حومه جنوب شرقي حلب را از چنگ داعش خارج كرده است و تنها بخشي كه همچنان شاهد وجود تعدادي از تروريست‌هاست بخش‌هايي از شرق شهرك خناصر است كه ارتش سوريه بايد با ادامه عمليات باقي تروريست‌ها را از اين منطقه بيرون براند. پيشروي‌هاي ارتش سوريه به نيروهاي نظامي كمك خواهد كرد كه مسير امدادرساني در حومه رقه را از 200 كيلومتر به 90 كيلومتر كاهش داده و شرايط را براي باز شدن مسير حلب-الطبقه فراهم كنند. انتظار مي‌رود بعد از اتصال دو جبهه حومه شرقي حماه و حومه حمص، عمليات بعدي ارتش سوريه بر محور اثريا (رقه)- عقيربات (حماه) -حقل الشاعر (حمص) متمركز شود.
ارتش سوريه تجهيزات نظامي خود را به حومه شهر السلميه در 30 كيلومتري شهر حماه در مركز سوريه منتقل كرده است تا عمليات بعدي خود در اين منطقه را آغاز كند اين عمليات به ارتش سوريه اين فرصت را مي‌دهد تا از روستاي الرصافه در حماه حملات خود را به سوي شهر السخنه كه در ميان حماه و دير الزور واقع شده آغاز كند و به سوي دير الزور پيشروي كند و در صورت موفقيت، ارتش سوريه خواهد توانست شمار زيادي از تروريست‌هاي داعشي را از صحراي سوريه بيرون براند.
امريكا تلاش مي‌كند با حمايت از نيروهاي دموكراتيك سوريه، تروريست‌هاي داعش را از رقه به سوي دير الزور براند تا به اين ترتيب به راحتي آزادي شهر رقه كه نه تنها از لحاظ جغرافيايي بلكه از لحاظ راهبردي اهميت بالايي دارد و مانند موصل نماد خلافت خود خوانده داعش به شمار مي‌رود، را به نام خود تمام كند. به همين دليل است كه امريكايي‌ها از پيشروي نيروهاي ارتش سوريه و نيروهاي همپيمان با اين كشور در جنوب رقه تا الرصافه خوشحال نشدند زيرا نه تنها اين اقدام ارتش سوريه مانع فرار تروريست‌هاي داعش از رقه به دير الزور مي‌شود بلكه از جنوب اين منطقه ارتش سوريه مي‌تواند پايگاهي براي حمله به مواضع تروريست‌ها در دير الزور دست و پا كند.
در رقه اما بعد از آنكه نيروهاي دموكراتيك سوريه موسوم به (قسد) موفق شدند با پوشش هوايي ائتلاف امريكايي ضد داعش اين شهر را به صورت كامل محاصره كنند، تروريست‌هاي داعش بعد از حمله مرگبار به مناطق المشلب و الصناعه بار ديگر بخش‌هاي وسيعي از منطقه الصناعه در شرق شهر رقه را اشغال كرده و تعداد زيادي از نيروهاي ويژه دموكراتيك سوريه ساعت‌ها در اين مناطق تحت محاصره داعش قرار گرفته بودند. در حالي كه گزارش‌ها حاكي از كشته و زخمي شدن شمار زيادي از نيروهاي دموكراتيك سوريه در اين نبرد است، دفتر رسانه‌اي اين نيروها در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار گزارش‌ها درباره پيشروي داعش را تكذيب و اعلام كرده كه نيروهاي دموكراتيك سوريه حملات داعش به بخش‌هاي شرقي شهر را خنثي كرده‌اند.
رويارويي احتمالي تركيه با نيروهاي دموكراتيك سوريه
اين در حالي است كه روز پنجشنبه گذشته يك مقام بلندپايه در نيروهاي دموكراتيك سوريه اعلام كرد كه طي روزهاي آتي احتمالا درگيري‌هاي مستقيمي ميان اين نيروها و نيروهاي ارتش تركيه در شمال غرب سوريه صورت خواهد گرفت و همين مساله به گفته او به روند عمليات نيروهاي دموكراتيك سوريه عليه داعش در رقه آسيب خواهد زد. ناصر حاج منصور، مشاور نيروهاي دموكراتيك سوريه به خبرگزاري رويترز گفته كه اگر تركيه تصميم بگيرد پا را فراتر از مرزهاي مشخص شده و مورد قبول بگذارد، نيروهاي دموكراتيك با حملات آنها مقابله خواهند كرد. به همين دليل برخي فعالان كرد سوريه با امضاي توماري از نيروهاي حزب كارگران كردستان پ‌ك‌ك كه از خارج از سوريه وارد شهر عفرين در استان حلب شده‌اند خواستند از اين شهر خارج شوند تا مانع حمله ارتش تركيه به اين شهر شود.
روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد كه گفت‌وگوهاي تلفني رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه با همتايان امريكايي و روسي‌اش در چند روز گذشته علاوه بر بررسي تحولات خاورميانه مساله اقدام نظامي تركيه عليه كردها در شمال سوريه را نيز شامل شده است. تماس‌هايي كه به صورت ويژه بر تحرك‌هاي نيروهاي ارتش تركيه به سوي مناطق مرزي با شهر عفرين در حلب و متمركز شده است. اين در حالي است كه برت مك گورك، فرستاده ويژه دولت امريكا در ائتلاف ضد داعش طي چند روز گذشته به شهر الطبقه و حومه رقه رفته بود و بعد از آن براي ديدار با مسوولان تركيه راهي آنكارا شد. به نظر مي‌رسد سفر مك گورك به تركيه در راستاي تلاش براي كاهش تنش موجود ميان نيروهاي كرد سوريه و ارتش تركيه و جلوگيري از درگيري احتمالي صورت گرفته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون