• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3843 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۱ تير

نقاشي‌هاي رهبر حزب نازي چوب حراج مي‌خورند

بهار سرلك

 

شايد ندانيد رهبر بدنام حزب نازي، نقاشي آماتور بود. آدولف هيتلر اوايل قرن بيستم زندگي هنري نامتعارفي را در وين پيش گرفت؛ او از طريق كمك‌هاي مالي‌اي كه به يتيمان مي‌شد و همچنين كمك‌هاي مادرش امرار معاش مي‌كرد. خودش هم مشغول كارگري بود و در نهايت با فروش نقاشي‌هاي آبرنگش از چشم‌اندازهاي اين شهر، درآمدي به دست مي‌آورد. اما دو سال بعد زماني كه براي ثبت‌نام به آكادمي هنرهاي زيباي وين مراجعه كرد، مديران اين مدرسه مانع ثبت‌نام او در رشته نقاشي شدند، چرا كه هيتلر را فردي «نامناسب براي نقاشي» مي‌دانستند. مدير اين مدرسه هنر به هيتلر توصيه كرد معماري كه يكي ديگر از علاقه‌مندي‌هايش بود، بخواند اما از آنجايي كه او درس و مدرسه را مدت‌ها پيش ترك كرده بود، نتوانست در اين رشته تحصيل كند و سرانجام به درآمدزايي از طريق نقاشي اكتفا كرد.
حالا چهار نقاشي كه به آدولف هيتلر نسبت داده شده و همچنين تابلوي امضانشده‌اي‌ كه احتمال مي‌رود اين پيشواي بدنام آن را كشيده باشد، هفته آينده در حراجي لودلو ريس‌كورس در شراپ‌شاير انگلستان چوب حراج مي‌خورد.
در چهار اثر هنري امضاي «A. Hitler» ديده مي‌شود و تاريخ دو نقاشي به اوايل دهه 1900 برمي‌گردد. براساس تخمين‌هاي رسانه‌هاي انگليسي قيمت هر كدام از اين آثار بين 6 هزار تا 9 هزار دلار برآورد شده است. تابلوهاي امضا‌شده شامل صحنه خيابان روستايي، دسته‌گل‌هاي كوهستان آلپ، صحنه‌اي كه در آن دروازه شهري در دورن‌اشتاين شهر مادري هيتلر و تابلوي طبيعت بي‌جاني كه در آن يك ساعت، ميوه و گل به تصوير درآمده، مي‌شود.
نقاشي‌هاي امضا نشده‌اي كه آماده حراج مي‌شوند، آرامگاه دختر خواهر ناتني هيتلر، گلي راوبال را نشان مي‌دهد. پيشواي نازي به راوبال كه در سال 1931 با هفت‌تير هيتلر خودكشي كرد، علاقه‌مند بود.
بن جونز، مشاور هنري حراج‌كنندگان و ارزش‌گذاران مولاك به نشريه نيويورك‌پست گفته است: «قبل از اين هم نقاشي‌هاي هيتلر را كه قيمت‌شان از 800 تا 1500 دلار مي‌رسيد، فروختيم. ما همه نوع ژانري را ارايه مي‌دهيم- برخي پيشنيه سياه‌تري نسبت به بقيه دارند- و به دلايل گوناگون اين نوع هنر توجه بيشتري را به خود جلب مي‌كند.»
مبالغي كه براي خريد تابلوهاي هيتلر پرداخت شده، متفاوت است اما يكي از آثار هنري او نزديك به 115 هزار دلار در سال 2015 به خريداري چيني فروخته شد. گفته مي‌شود هيتلر 2 هزار تا 3هزار نقاشي، نقاشي آبرنگ و رنگ‌روغن به تصوير درآورده است. تعدادي از نقاشي‌هاي او در موزه بين‌المللي جنگ جهاني دوم در ماساچوست در معرض نمايش عموم قرار دارد.
كنت رندل، بنيانگذار و مدير موزه جنگ جهاني دوم به اين نشريه گفته است: «كار پيشواي نازي با قلم‌مو، او را در ميان بزرگان اين هنر قرار نمي‌دهد. اين نقاشي‌ها، به هيچ‌وجه آثار خوبي نيستند و خيلي معمولي به شمار مي‌روند و زندگي در آنها جريان ندارد. فكر مي‌كنم بيشتر براي به تصوير درآوردن آنچه كه هيتلر حقيقتا دوست مي‌داشت، متناسب باشند.»
رندل مي‌گويد اغلب بازديدكننده‌ها متوجه فقدان حيات نقاشي‌ها مي‌شوند. او معتقد است اين نقاشي‌ها ويژگي‌هاي متفاوت و سبك زندگي كسل‌كننده و معمولي هيتلر را به نمايش مي‌گذارند. رندل در انتها مي‌گويد: «از نظر من اين نقاشي‌ها آنقدر معمولي هستند كه هر كسي مي‌تواند آنها را بكشد. اگر فرد ديگري آنها را كشيده بود تا به حال بارها دور انداخته شده بودند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون