• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3849 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۸ تير

وزير ارشاد: دسترسي آزاد به اطلاعات مقابل فساد قرار مي‌گيرد

مهر | روز گذشته پس از يك دوره 45 روزه اجراي آزمايشي، سامانه دسترسي آزاد به اطلاعات به طور رسمي با حضور وزير ارشاد در سالن سينمايي وزارت ارشاد و وزير ارتباطات فعاليت خود را آغاز كرد.
سيدرضا صالحي اميري در آيين رونمايي رسمي از اين سامانه گفت: «در مباحث جديد قدرت ملي، عواملي مانند قدرت ديپلماتيك، قدرت مرز، قدرت تكنولوژي و قدرت اطلاعات به عنوان مولفه‌هاي اصلي قدرت تعريف مي‌شوند. اطلاعات منشا قدرت است و هر كسي كه به آن دسترسي پيدا كند مي‌تواند صاحب قدرت شود. وظيفه اصلي حاكميت، امانتداري اطلاعات و حق مردم استفاده از اين اطلاعات است.
يكي از شاخص‌هاي حكمراني خوب هم به ميزان دسترسي به اطلاعات از طرف مردم مرتبط است. البته دسترسي به اطلاعات الزاما در چارچوب دولت تعريف نمي‌شود و همه اجزاي حاكميت بايد زمينه‌هاي دسترسي به اطلاعات را فراهم كنند. قوه قضاييه و مقننه هم مشمول اين قانون هستند. دولت‌هايي كه حياط خلوت دارند و فضاي تاريك را براي خواص بيشتر مي‌كنند، ميل به فساد بيشتري دارند.»
رييس كميسيون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات با اشاره به اينكه يكي از شاخص‌هاي عدالت، توزيع عادلانه اطلاعات است، اظهار كرد: ما چه دوست داشته باشيم چه نداشته باشيم وظيفه قانوني‌مان ايجاب مي‌كند كه اطلاعات را در اختيار شهروندان قرار دهيم و حق نداريم دسترسي به اطلاعات را محدود كنيم. براي اين كار هم منتي بر ما نيست و اين وظيفه ما است. ما اگر ادعاي وجود دموكراسي در كشور را داريم و معتقديم مردم مالكان اصلي اين نظام هستند كه هستند، بايد بدانيم كه آزادي تنها در حوزه سياسي تعريف نمي‌شود و ابعاد مختلفي دارد كه يكي از آنها دسترس‌پذير كردن آنها براي همگان است. صالحي اميري با اشاره به فعاليت مشابهي كه در دوره مسووليتش در كتابخانه ملي براي در دسترس قرار دادن اطلاعات موجود در آرشيو اين سازمان انجام داده بود، خاطرنشان كرد: پرستيژ بين‌المللي نظام ما هم به چگونگي دسترسي مردم به اطلاعات بستگي دارد. من به سخنگوي وزارت خارجه پيشنهاد مي‌كنم خبر رونمايي از سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات را در نشست آتي خود به اطلاع جهانيان برساند. محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در حاشيه آيين رونمايي از سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات اعلام كرد: «خوشحاليم كه در بستر ايجاد شبكه ملي اطلاعات، شاهد رونمايي از دومين سامانه بزرگ هستيم. پيش از اين هم شبكه علمي كشور در همين بستر ايجاد شده بود. اين سامانه موجب مي‌شود كه توليد محتواهاي اطلاعاتي و همچنين ارايه آنها به شهروندان سرعت پيدا كند. نگاه به اين سامانه بايد نگاه ملي باشد چرا كه باعث مي‌شود رابطه بين حاكميت و مردم شفاف شود. كساني كه ديروز به نوعي از رانت‌هاي اطلاعاتي استفاده مي‌كردند، امروز متوجه شده‌اند كه اين اطلاعات ديگر متعلق به همه مردم ايران است.»
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در خصوص اينكه آيا اين نظارت وجود دارد كه دستگاه‌هاي مشمول اجراي قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات، اطلاعات مبهم به شهروندان بدهند؟ گفت: «اين سامانه يك سامانه رسمي است؛ درخواست‌كننده مشخص است، درخواست‌گيرنده هم مشخص و اطلاعات مورد درخواست نيز مشخص است و طبيعي است كه نبايد ابهامي در اين اطلاعات وجود داشته باشد، كاري كه انجام شده يك آرزوي همگاني بوده و ما فكر مي‌كنيم امكاني است كه هم دولت به وظيفه قانوني خود عمل كند و هم مردم به اطلاعات مورد نيازشان دسترسي پيدا كنند. اگر اين فرهنگ و آموزش‌هاي لازم در دستگاه‌هاي دولتي به وجود بيايد كه طريقه استفاده از اين سامانه اصلاح و بهينه شود،
قطعا ميزان استفاده مردم از آن بيشتر خواهد شد و موجبات رضايت‌مندي آنها را فراهم مي‌كند.»  وي ضمن اذعان به برخي از نواقص در استفاده از سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات گفت: با اينكه ممكن است مشكلاتي در اين راه وجود داشته باشد اما به رسانه‌ها پيشنهاد مي‌كنم به جاي پرداختن به اين مشكلات، تمايل و رغبت لازم در ميان دستگاه‌هايي كه هنوز به اين سامانه نپيوسته‌اند، به‌وجود بياورند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون